Maka Bana – Review

Auteur François Haffner
Uitgever Tilsit
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 60 minuten
Jaar van uitgave 2003
Prijs 31.50€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.0/10
Links Tilsit
François Haffner

SPELMATERIAAL

50 hutten in 5 kleuren, 5 Tiki’s in 5 kleuren, 5 sets van 13 kaarten in 5 kleuren, 1 startspelerkaart en het spelbord zitten in een stevige speldoos. Het kleurrijke materiaal is een streling voor het oog en is bovendien van goede kwaliteit.

SPELBESPREKING

Inleiding

Maka Bana wordt ontdekt door de toeristen. Vanuit alle landen stromen ze toe op het paradijselijke eiland in de Stille Zuidzee. Om het geld te laten rollen geven de autoriteiten toestemming om hutten te bouwen. Alle promotoren moeten tegelijk hun plannen indienen. Daarna worden ze geëvalueerd. Wie het mooiste huttencomplex uitbouwt, krijgt de baan van Directeur voor Toerisme.

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler krijgt alle materiaal in zijn kleur. De startspeler krijgt de startspelerkaart.

Spelverloop

Het spelbord toont vier verschillende stranden: Azzura, Bikini, Coquito en Diabolo. Deze stranden bezitten 3 of 4 sectoren: zand, gras, rost, of water. De sectoren zijn onderverdeeld in decors: vis, bloem of tatoeage. De decors stellen een bepaalde toeristische sector voor. Aan de hand van hun kaarten bepalen de spelers waar ze een hut willen bouwen, daarna wordt geëvalueerd.

Fase 1 : Geheime projectkeuze.

De speler kiest aan de hand van zijn kaarten een bouwplaats. Hij moet daarvoor 3 kaarten gedekt voor zich leggen. Een strand, een sector en een decor. De speler bezit ook twee verfkaarten. Als hij een hut wil overnemen legt hij deze kaart zichtbaar op tafel. Daarna kiest hij 3 kaarten om de plaats waar hij een hut wil overnemen aan te duiden.

Deze kaarten worden gebruikt voor de geheime projectkeuze.

Fase 2: een tipje van de sluier lichten.

Te beginnen met de startspeler, moet elke speler juist één kaart opendraaien. Hij kiest de kaart zelf.

Fase 3: Tiki’s plaatsen.

De startspeler begint en plaatst een Tiki, de andere spelers volgen in wijzerzin. Plaatsen waar Tiki’s staan zijn taboe. Daar mag niet gebouwd of geschilderd worden. De spelers kunnen een Tiki dus bij een eigen hut plaatsen of op een lege bouwplaats.

Fase 4: projectrealisatie.

De startspeler onthult nu al zijn kaarten en plaatst een hut op de bouwplaats. Daarna volgen de andere spelers in wijzerzin. Een hut mag niet geplaatst worden waar zich een Tiki of een andere hut bevindt. Een speler die een verfkaart heeft gespeeld, vervangt de hut op de bouwplaats door een eigen hut. Natuurlijk mag daar geen Tiki staan. Indien de speler zich heeft vergist en de bouwplaats bestaat niet, of hij wil schilderen op een plaats waar geen hut staat, dan heeft hij pech.

Fase 5: einde van het seizoen.

De spelers nemen hun kaarten terug op handen. Verfkaarten worden afgelegd. De startspeler schuift één plaatsje door en een nieuw seizoen begint.
Als een speler op het seizoenseinde 10 hutten heeft gebouwd of een strand is volledig met hutten en/of Tiki’s bezet, eindigt het spel.

De winnaar

De spelers krijgen na het laatste seizoen punten voor hun hutten. Hutten die met één zijde aan elkaar grenzen vormen een groep. De speler krijgt:

  • 1 punt voor elke afzonderlijke hut,
  • 1 punt voor de eerste hut in een groep, 2 punten voor de tweede en 3 punten voor de andere hutten in een groep. ( 3 punten voor 2 hutten, 6 voor 3 hutten, 9 voor 4 hutten)
  • Indien één speler op een strand de meeste hutten bezit krijgt hij 4 punten. Zijn er 2 spelers dan krijgen ze elk 2 punten. Hebben 3 spelers evenveel hutten geplaatst, dan krijgt niemand punten.

De winnaar is de speler met de meeste punten. Hij wordt beloond met de functie van Directeur van het Toerisme.

 

SPELBEOORDELING

Maka Bana is een gok en blufspelletje. Je zou natuurlijk ook volgens de wetten van de kansberekening kunnen spelen. Dit lukt wel tot op een bepaald niveau, maar jammergenoeg ben je ook onderhevig aan de grillen van je medespelers. Daarbij komt dat het strand steeds voller en voller staat, dan kan je met je kansberekening de boom in. Wanneer het echt heet onder de voeten wordt, hangen de spelers af van elkaars hersenspinsels. Je kan ervoor kiezen jouw hutten verspreid te plaatsen om de mogelijkheden open te houden, maar dat kan in het slechtste geval bitter weinig punten opleveren. Je zou ook vanaf het begin voor de volle pot kunnen gaan en je hutten naast elkaar plaatsen. De tegenstrevers denken toch dat je het lef niet hebt. Kijken de tegenstrevers daarentegen dwars door je heen, dan kan je na 3 ronden verweesd achterblijven met amper 1 hut op het bord. Naarmate het spelletje vordert zijn de bouwplaatsen beperkter en voel je steeds meer de hete adem van de andere spelers in je nek. Een tipje van de sluier lichten is moeilijker dan voorheen want de mogelijkheden zijn gering. Verfkaarten komen op het einde dus heel goed van pas. Als alle spelers verven, kun je gerust nog een bouwplaatsje kiezen. De andere spelers zullen hun eigen hutten wel beschermen met hun Tiki, tenzij er echte pestkoppen in het gezelschap aanwezig zijn natuurlijk.
Voor de doorbijters staat in de spelregels ook een vorm beschreven waarbij je valse projecten kunt indienen en elkaar kunt beschuldigen. De onterecht beschuldigde persoon heeft dan recht op een schade vergoeding. Voer voor de freaks.
Speel je met 2, dan krijgt elke speler 2 kleuren onder zijn hoede, een minder geslaagd project, vind ik. Vanaf 3 spelers is Maka Bana een leuk, luchtig en gezellig spelletje waaraan het volledige gezin kan deelnemen.

Oktober 2006

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *