Marco Polo – Review

Auteur Reiner Knizia
Uitgever Ravensburger
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 60 minuten
Jaar van uitgave 2004
Prijs 16.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.2/10
Links Ravensburger
Reiner Knizia

SPELMATERIAAL

In de handige opbergdoos bevinden zich 5 kamelen in 5 kleuren, 5 koopmankaarten in 5 kleuren, 55 speelkaarten, 36 goudkisten en een spelbord.

SPELBESPREKING

Inleiding

Als deelnemer van een expeditiekaravaan reist u mee in het voetspoor van ene Marco Polo. Tijdens de gevaarlijke reis door woestijnen, steppe, bergen en steden ruilt u handelswaren tegen goud. Wie als eerste een stad bereikt, doet natuurlijk de beste zaken. Maar de concurrentie is hard en de handelswaren schaars.

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elk veld waarop een schatkist staat afgebeeld, wordt van de juiste schatkist voorzien. De speelkaarten worden geschud en elke speler krijgt er 5 op handen. Er worden ook 5 kaarten open op tafel gelegd. De rest van de kaarten vormen een gedekte trekstapel.
Elke speler krijgt een kameel en een koopman in zijn kleur. De jongste speler plaatst zijn kameel in de eerste stad, zijn linker buur in de tweede enz…
De spelers krijgen elk een schatkist met waarde 3.

Spelverloop

Wie aan de beurt is, zet zijn speelfiguur vooruit of past. Daarna trekt hij één nieuwe kaart.

Vooruit gaan.

Als de speler aan de juiste voorwaarden voldoet, mag hij naar het eerst volgende vrije veld wandelen. Hij mag zijn kameel zoveel plaatsen verplaatsen als hij zelf wil. Afhankelijk van het symbool op het veld gelden volgende voorwaarden:

  • Een sterretje: één goederenkaart in om het even welke kleur afleggen.
  • 3 sterretjes: drie gelijke goederenkaarten, eventueel in verschillende kleuren afleggen.
  • 4 goederen: van elke goederensoort juist één kaart afleggen.
  • 2 gidsen: twee gidsen in om het even welke kleur afleggen.
  • 3 kaarten: drie kaarten in dezelfde kleur afleggen.
  • 5 gekleurde kaarten: van iedere kleur juist één kaart afleggen.

Een speler die als eerste een veld met een goudkist bereikt, mag deze kist wegnemen. Om sneller vooruit te komen mag een speler éénmaal per beurt een schatkist van waarde 1 afleggen om een volgend vrij veld te bezetten. Dit mag hij niet doen als hij daardoor de eerste in de karavaan zou worden.

Kaarten trekken.

De speler mag één kaart trekken uit de openliggende kaarten of van de trekstapel. De openliggende kaarten worden steeds aangevuld.

De winnaar

Er zijn twee tellingen. Een eerste al een speler Kantschou bereikt en een tweede als een speler Daidu bereikt. De spelers krijgen nu evenveel schatkisten als de waarde van het veld waarop ze staan. Hoe dichter bij de bestemming, hoe hoger de waarde natuurlijk. De speler die in totaal het meeste goud bezit is de winnaar. (Na de tussentelling worden alle kamelen op Kantschou gezet.)

 

SPELBEOORDELING

Marco Polo is een planspel, waarbij de spelers kaartencombinaties verzamelen om vooruit te geraken. Voor wie daarvan houdt is Marco Polo een aanrader. Personen met andere interesses, spenderen hun geld beter aan een ander spel. Wat het plannen betreft, ben je natuurlijk ook afhankelijk van de kaarten die je trekt. Er liggen wel telkens 5 kaarten open dus je moet al dikke pech hebben als er niets voor jouw tussen zit. Hoe meer spelers er meespelen, hoe lastiger het wordt om goed te plannen. Het gebeurt dan steeds vaker dat iemand net voor je neus naar de stad reist waar jij je zinnen had opgezet. Brute pech, daar sta je dan met je kaarten. Als alle spelers het in hun kop steken te profiteren van de kamelen voor zich, dan wordt het spel natuurlijk wat saai. Elk om beurt een kaartje trekken tot de pak op is en dan spurten naar het einde. Ook de symbolen op de steden zijn niet zo duidelijk. Een exact voorbeeld van elke combinatie zou misschien een betere keuze geweest zijn. Het beste kan je kaarten verzamelen voor meerdere steden. Zo kan je na een tegenvaller voor je tweede keuze opteren. Ikzelf probeer zo vlug mogelijk de combinaties van de laatste steden te verzamelen. Dit heeft als voordeel dat je veel verschillende kaarten kan gebruiken. Na de eerste telling wordt je toch vooruit gezet. Eventueel gebruik je een schatkist om een gaatje te dichten en daarna spurt je naar de overwinning. Saai, maar effectief.

Oktober 2006

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *