Medina – Review

Links 999 Games
Stefan Dorra
Online spelen
Online spelen
Bijzonderheden Winnaar Tric Trac d’Or 2001
2de plaats Deutscher Spiele Preis 2001

Het spelbord, 4 zichtschermen in 4 kleuren, 4 toren- en 4 paleisfiches en 169 houten speelstukken zitten in een stevige doos. Alles zit wat door elkaar, maar het boeltje sorteren zou dan ook een enorme opgave zijn.

4 Sjeiks bouwen aan het centrum van een Noordafrikaanse stad. Deze binnenstad, de Medina, genaamd wordt voorzien van aanzienlijke paleizen, stadsmuren en markten. Dit allemaal om terug volk te lokken en aanzien te verwerven.

De verschillende houten speelstukken worden onder de spelers verdeeld. Ze krijgen paleismuren in 4 kleuren, stallen, muurdelen, marktkramen en 4 daken in hun kleur. Al het materiaal verbergen ze achter hun schermen. De stadstorens worden op het spelbord geplaatst en 1 marktkraam wordt op een open plaats in het stadscentrum geplaatst. De jongste speler begint.

De speler die begint moet twee houten stukken op het bord plaatsen. Daarbij moet hij aan de bouwregels voldoen. Het spel gaat zo verder tot elke speler zijn 4 daken heeft geplaatst.

De bouwregels .

• Paleismuren: bestaan in 4 kleuren. Wie een nieuwe kleur bouwt, mag kiezen waar hij deze plaatst. Wil je een segment bouwen van een kleur dat al aanwezig is, dan moet je het daarbij plaatsen. Tussen verschillende paleizen moet een weg kunnen lopen.
  • Muurdelen: worden aan een van de torens gebouwd of aan een reeds bestaande muur. Een zijde van de stad mag niet helemaal dicht gebouwd worden.
  • Marktkramen: worden aan het bestaande marktkraam gezet. De verschillende marktkramen vormen een marktstraat. Een marktkraam mag maximum aan één ander marktkraam grenzen. Je kan alleen aan het begin en het einde van een marktkraam verder bouwen.
  • Stallen: worden aan paleizen gebouwd.
  • Daken: zolang paleismuren worden geplaatst, vergroot een paleis. Een paleis zonder dak is niemands bezit. Op het moment dat een speler een dak op een paleis bouwt, bezit hij dit paleis. Er mogen geen extra muurdelen aangebouwd worden. Een paleis in dezelfde kleur moet nu op een andere plaatst gebouwd worden. De spelers moeten een paleis in elke kleur proberen te bezitten.

Als elke speler 4 paleizen heeft gebouwd, eindigt het spel onmiddellijk. De spelers krijgen punten voor de grootte van hun paleizen. Paleizen leveren extra punten op als ze aan de stadsmuur grenzen, als ze stallen bezitten en als ze aan de marktstraat grenzen. Er worden ook punten verdiend voor de speler met het grootste paleis per kleur en door het bouwen van paleizen aan de stadstorens. De speler met de meeste punten wint het spel.

Medina werd genomineerd voor de nederlands spellenprijs maar heeft die niet gehaald. Niet omdat het een slecht spel is maar wel omdat het moest opbotsen tegen Puerto Rico. Medina is immers een prachtig spel met een origineel spelconcept. De spelers bouwen samen aan een stad en moeten op het gepaste moment een paleis opeisen. Doen ze dit de vroeg, dan kunnen de andere spelers grotere paleizen bouwen, doen ze dit te laat dan kan een gebrek aan plaats ervoor zorgen dat ze niet meer kunnen bouwen. Dit zorgt ervoor dat het spel spannend blijft tot het einde. Je kan paleizen bouwen met de bedoeling veel punten te scoren of met de bedoeling de anderen te blokkeren. Ideaal is een combinatie van de twee natuurlijk. Daarbij is het ook handig te onthouden welke stukken nog in voorraad zijn en welke stukken ongeveer opgebruikt zijn. Wat ook leuk is aan Medina is dat je de stad werkelijk ziet ontstaan, dit maakt het allemaal wat echter, want uiteindelijk blijft het een abstract bouwspel. Wel één dat vast en zeker de moeite waard is.

September 2006