Merkator – Review

Auteur
Uwe Rosenberg
Uitgever Lookout Games
Aantal spelers 1 tot 4
Spelduur
90 – 120 minuten
Jaar van uitgave 2010
Prijs 42.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Lookout Games

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat:

  • Een spelbord uit twee delen,
  • 4 opslagplaatsen,
  • 4 scoretegels,
  • 4 voorraadtegels,
  • 1 tijdsbord,
  • 1 Merkator – pion,
  • 16 bonuskaarten,
  • 26 gebouwkaarten,
  • 78 contracten,
  • 42 tijdsfiches (zandloper),
  • 24 munten,
  • 9 kleine doosjes,
  • Van elke kleur ongeveer 40 blokjes,
  • en de spelregels in het Engels.

SPELBESPREKING

Inleiding

Spelers verzamelen en leveren goederen om aan hun contracten te voldoen. Wie goed zijn best doet, krijgt betere contracten voorgeschoteld. In een race om de beste contracten is tijd de grootste vijand.

Voorbereiding

Leg het spelbord op tafel en zet er de doosjes met blokjes in.
Vul het tijdsbord met zandlopers en leg het naast het spelbord.
Schud de bonuskaarten en leg er 4 open naast het spelbord. Doe hetzelfde met de gebouwkaarten.
Geef elke speler één contract van de waarden 2, 3, 4 en 5.
Sorteer de contracten naar waarde, schud de stapels apart en leg ze open onder het spelbord. Alleen het bovenste contract van elke stapel is zichtbaar.
Geef elke speler een opslagplaats, een voorraadtegel met 8 verschillende blokjes en een scoretegel.

Spelverloop

Kort gesteld.

Het spelbord:England, Spanje, Frankrijk, Nederland, Zweden, Rusland, Danzig en Hamburg zijn belangrijke, grote locaties. Touwen geven verbindingen tussen locaties aan. Links en rechts is plaats voor de doosjes en de blokjes.

De spelers moeten zoveel mogelijk punten verzamelen. Daarvoor moeten ze goede contracten proberen te versieren. Elke speler start met enkele kleine contracten. Op een contract staat de naam van een locatie en een aantal goederen. Als een speler er in slaagt om die goederen te leveren, krijgt hij een beter contract. De waarde van de contracten worden op het eind van het spel omgezet naar punten. Tijdens een beurt kies je een locatie waarnaar je reist. Je ontvangt de aanwezige goederen en kunt er eventueel contracten vervullen. Spelers kunnen contracten ook verkopen om bonuskaarten en gebouwen te kopen. Bonuskaarten kunnen extra goederen opleveren, gebouwen extra punten. Goederen verzamelen en aan het juiste adres leveren is dus de boodschap.

Voorbeelden van contracten:de afbeeldingen zijn duidelijk.

Een spelbeurt?

Merkator wordt volgens de wijzers van de klok gespeeld.  Een beurt bestaat uit 4 fasen.

  • Investeren

Deze stap is alleen verplicht als je minstens 6 contracten bezit. Spelers met minder dan 6 contracten kunnen maar moeten niet investeren. Om te investeren, moet je contracten verkopen (= afleggen). Je ontvangt de aangegeven Talers. Deze Talers kan je investeren in gebouw – en bonuskaarten. Je betaalt de aangegeven kosten. Gebouwen kunnen extra punten op leveren, bonuskaarten kunnen extra goederen opleveren.
Bonuskaarten: met de eerste kaart krijg je 2 extra rode blokjes als je naar Frankrijk reist bijvoorbeeld.

Gebouwkaarten.

  • Reizen

Zet de witte pion (= Merkator) op een locatie van het spelbord. Soms kost reizen extra tijd. Leg het gevraagde aantal zandlopers af als je zo’n reis onderneemt. De actieve speler ontvangt bij aankomst alle aanwezige goederen. Daarna worden nieuwe goederen op het spelbord gelegd. Eventueel ontvang je zandlopers van het tijdsbord.
Voorbeeld: naar Nederland reizen levert 1 zandloper op, om naar Italië te reizen moet je 2 zandlopers inleveren. De 1+ in de rechterbovenhoek geeft aan da je na het reizen in elke grote locatie met minstens 1 blokje een extra blokje moet plaatsen.

  • Contracten vervullen

Elk contract toont een locatie en een aantal goederen. Je kan alleen contracten vervullen als je naar de juiste locatie reist en de gevraagde goederen aflevert. Als beloning krijg je een beter contract. (Neem het bovenste contract van de stapel contracten waarvan de waarde 1 hoger is.)
Vervulde contracten worden niet afgelegd!

  • Reizigers vergezellen

Andere spelers kunnen tegen betaling van 1 (grote locatie) of 2 (kleine locatie) zandlopers Merkator vergezellen. Dit doe je als je contracten van de gekozen locatie wilt vervullen en/of om extra grondstoffen van bonuskaarten te ontvangen.

Niet onbelangrijk!

  • Elke speler bezit een eigen bord waarop goederen opgeslagen worden. Elke kleur komt tweemaal voor. Zo staat geel voor ‘graan’ of ‘salpeter’.  Als je meer blokjes van eenzelfde kleur ontvangt, moet je ze gelijk over de twee vakken verdelen. Onderaan is plaats voor de contracten.
  • Bij de start van het spel ontvangt elke speler 1 opslagplaats waarop 8 verschillende blokjes liggen. Deze mogen op elk moment tijdens het spel ingezet worden.
  • Als de laatste zandloper uit een rij van het tijdsbord genomen wordt, kunnen speler goederen verliezen. Op de achterkant van de zandloper staat een letter die aangeeft uit welke kolom de spelers een blokje moeten verwijderen.
    Voor – en achterkant van het tijdsbord.
  • Bij het aanvullen van goederen zijn er twee mogelijkheden. Staat Merkator op een grote locatie, leg dan een blokje in elke aangrenzende locatie. Als Merkator een kleine locatie bezoekt, moet je 1 blokje plaatsen op elke grote locatie met minstens evenveel blokjes als de kleine locatie aangeeft.

De winnaar

Het spel eindigt met een laatste ronde nadat een speler voldoet aan een ‘waarde 10 – contract’ of als de laatste zandloper van het tijdsbord genomen wordt. Spelers ontvangen punten voor hun 5 beste contracten. Andere contracten leveren de helft van de punten op. Daarbij komen de punten van gebouwkaarten. De speler met het meeste punten wint.

 

SPELBEOORDELING

Eén ding staat vast. Terwijl je Merkator speelt, heb je zelden het gevoel dat je als handelsreiziger van de ene naar de andere stad trekt om contracten te vervullen. Laat staan dat de strijd tussen katholieken en protestanten (zie inleiding spelregels) voelbaar is. Ook raar is dat je een beter contract van Italië kan ontvangen nadat je in Frankrijk een contract vervult. Het thema is er op zijn minst wat opgeplakt.
Als je Merkator speelt, gaat je focus naar de goederen die je nodig hebt en de goederen die je verwacht nodig te hebben. Een goede planning waarbij je verschillende opties openhoudt, is noodzakelijk. Geoefende spelers zullen daardoor spelers zonder ervaring met gemak aftroeven.  Een ander gevolg is dat, hoewel de spelregels best meevallen, dit niet echt een familiespel is. Rest er ons alleen de ervaren spelers. Die zijn heel wat gewend waardoor Merkator wel eens kan tegenvallen. Zelf vind ik dit spel nog meevallen. Vooral een spel met twee (meestal mijn lieftallig vrouwtje) biedt wat mogelijkheden omdat je meer rekening kunt houden met de openliggende contracten. De invloed van de bonuskaarten en de gebouwkaarten op het spel is soms te groot. Als je start met 4 dure gebouwen, zullen die daar een aantal rondes blijven liggen. Dit vermindert de opties. Als de bonuskaarten vooral voor jouw tegenspeler interessant zijn, hink je snel achterop. De regel waarbij je goederen kan verliezen, laat je best vallen.
Vergeet niet dat je goederen moet aanvullen, dit gebeurt vaker dan je lief is omdat je aandacht naar andere aspecten van dit spel gaat.
Onervaren spelers zijn meestal niet gek op Merkator. De meningen van ervaren spelers zijn verdeeld. De ene vinden dit de schandvlek van Uwe Rosenburg, anderen vinden het een knappe vereenvoudiging van zijn meesterwerken Agricola en Le Havre. Mijn mening zweeft daar ergens tussenin. Ik vind beter materiaal in mijn kast waarvoor ik minder diep in de zak tastte.

Maart 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *