Mesopotamië – Review

Auteur Klaus-Jürgen Wrede
Uitgever Phalanx Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 45 minuten
Jaar van uitgave 2005
Prijs 34.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.5/10
Links Phalanx Games
Klaus-Jürgen Wrede

SPELMATERIAAL

In de handige opbergdoos bevinden zich 41 zeshoekige tegels, 18 speelkaarten, 4 mana-tabellen, pionnen en balken. 20 hutten in 4 kleuren, 12 cultusplaatsen in 4 kleuren, 16 offers en 32 Arameeërs in 4 kleuren. 20 bundels hout en 20 steenbrokken, 1 tempel en een speloverzicht. Het materiaal is prachtig.

SPELBESPREKING

Inleiding

Lang geleden bevolkten de Arameeërs Mesopotamië. Verschillende stammen ontdekken nieuw gebied en bouwen er hutten en cultusplaatsen. Samen bouwen de stammen ook aan een tempel waar ze offers brengen. Wie de meeste offers brengt wint het spel.

Voorbereiding

Aan de hand van de zeshoekige tegels wordt het spelbord opgebouwd volgens de afbeelding op het speloverzicht. De spelers starten met 3 Arameeërs en op het spelbord liggen reeds wat grondstoffen. Alle spelers krijgen al het spelmateriaal in hun kleur en starten met 0 mana. In het begin van het spel mogen ze niet meer dan 3 mana produceren.

Spelverloop

Wie aan de beurt is, voert volgende fasen in volgorde uit.

Arameeërs verplaatsen.

De actieve speler heeft 5 verplaatsingspunten tot zijn beschikking. Deze mag hij verdelen over alle, enkele of slechts één Arameeër. Arameeërs verplaatsen zich naar aangrenzende tegels. Ze kunnen volgende acties onbeperkt uitvoeren:

  • Dragen: één bundel hout of één steenbrok oppakken en meenemen. Wie draagt mag niet over de tempelplaats lopen.
  • Stelen: grondstoffen stelen kan op voorwaarde dat de actieve speler meer Arameeërs bezit op de tegel dan de andere speler.
  • Aan de tempel bouwen: als je een steenbrok op de tempelplaats neerlegt bouw je aan de tempel. je maximale toegestane hoeveelheid mana stijgt 1 punt.
  • Offeren: een offer naar de tempelplaats dragen en de nodige mana betalen. De Arameeër wordt priester en keert terug naar de voorraad van de speler.
  • Ontdekken: naar een lege plaats lopen en een tegel aan het spel toevoegen. Vulkanen leg je gelijk waar, trek daarna een nieuwe tegel. Als je bosgrond en steengroeves draait, produceer je hout en steen .Evenveel als er spelers zijn. Je mag de grondstoffen op het spelbord leggen op een bos of steentegel. Er mag maximum 1 grondstof per tegel liggen.

Acties uitvoeren.

De speler kiest één van de volgende acties:

  • Hutten bouwen: als zich op een vlakte twee eigen Arameeërs bevinden waarvan tenminste één met een bundel hout, mag je op die tegel een hut bouwen. Onder deze hut leg je een offer naar keuze. Per twee Arameeërs waarvan 1 met hout, mag je een hut bouwen.
  • Cultusplaatsen bouwen: idem als hutten maar je moet er steenbrokken voor bezitten.
  • Nakomelingen produceren: als op een tegel met eigen hut twee Arameeërs staan, mag je een extra Arameeër aan de tegel toevoegen. Dit mag je ook zoveel keer doen als je wil, zolang je maar aan de voorwaarden voldoet. In hutten met offers worden geen nakomelingen geproduceerd.
  • Een kaart trekken: de bovenste kaart van de stapel trekken. Deze kaarten bieden extra voordelen.

Mana verdienen.

Spelers verdienen 1 mana voor elke eigen cultus plaats waar een eigen Arameeër staat, of 1 mana voor elke vreemde cultus plaats waar minimaal 2 Arameeërs staan.

De winnaar

Wie als eerste zijn 4 offers brengt, wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Ik moet eerlijk toegeven, toen ik het spel kocht, had ik nog nooit van Mesopotamië gehoord. Soms koop ik nu eenmaal een spel alleen al omdat de speldoos mij bevalt. In tegenstelling tot wat ik verwacht had, is Mesopotamië geen historische kraker van formaat maar eerder een gewoon familiespel. Na het lezen van de spelregels, die naar Phalanx normen heel duidelijk zijn, kun je direct aan de slag. Het spel oogt fantastisch maar kan mij niet echt overtuigen. De mogelijkheden lijken enorm, maar zijn eigenlijk beperkt. Je moet zoveel mogelijk bouwen en kweken per actie, je manavoorraad verhogen en offeren. Meestal heeft de winnaar dan ook maar een nipte voorsprong. Wie afwijkt van deze tactiek, kan het vergeten. De spelkaarten kunnen de tegenstander wel wat terugduwen, maar zeker niet kraken. Een gezellig familiespel met een korte duur, dat wel, maar voor mij mag het ietsje meer zijn.

September 2006

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *