Prijs 24.95€
Score 6.7/10
Links Queen Games
Dirk Henn
Bijzonderheden Winnaar Mensa Select 2001
Genomineerd Arets Familiespill (Noorwegen)

60 spoorplaatjes, 6 overzichtkaarten, 61 metrowagons in 6 kleuren, 6 pionnen in 6 kleuren en het spelbord bevinden zich in een stevige Queen doos. Net zoals de meeste dozen van Queen is ook deze doos tamelijk hoog in vergelijking met andere speldozen.

Bouw mee aan de metro van Parijs! Zorg ervoor dat jouw wagons het langste traject afleggen en die van je tegenspelers de kortste. Hoe groter de afstand waarover je metrostellen rijden, hoe groter de beloning!

Het spelbord wordt in het midden gelegd. Elke speler krijgt een aantal wagons en een pion in zijn kleur.
De spelers krijgen een overzichtkaart en plaatsen hun metrostellen volgens het overzicht in de juiste vertrekstations op het spelbord.
De spoorplaatjes worden geschud en elke speler krijgt er 1 op handen.

Wie aan de beurt is, legt eerst een spoorplaatje op het spelbord. Indien hij het plaatje in zijn hand niet wil leggen moet hij een nieuw plaatje trekken en dit aanleggen. De spoorplaatjes moeten op een vrij veld liggen in de richting die de pijl op het spelbord aangeeft. Startstations mogen niet verbonden worden met het juist daarnaast gelegen eindstation door hetzelfde kaartje. Als je na je beurt geen plaatje meer op handen hebt, mag je een nieuw plaatje trekken.

Als een metrolijn een doorlopende verbinding vormt van een beginstation naar een eindstation worden punten geteld. Ieder plaatje waaruit de lijn bestaat levert één punt op. Eindigt de lijn in het centrum dan worden de punten verdubbelt. De punten worden bijgehouden op het scorespoor. Het spel eindigt als alle lijnen zijn afgerekend, de speler met de meeste punten wint.

Metro is een tactisch legspelletje. De spelduur is aangenaam kort en het spelprincipe alom bekend. Het geluk speelt echter een grote factor. Daarom raad ik aan met 3 plaatjes op handen te spelen en geen rekening te houden met de richting van de pijlen. Daardoor kan de spelduur wat oplopen maar in functie van het spelplezier zou dat geen probleem mogen zijn.
Meestal moet je je bij legspelletjes één iets afvragen. Gebruik ik een plaatje of tegel om mijn eigen punten aan te dikken of om die van een tegenstrever te beperken. Ook in Metro is dat niet anders. Indien er 6 spelers aan het spel deelnemen is je invloed op het spel te beperkt. Je kan dan alleen maar toekijken hoe andere spelers jouw traject verprutsen. Tot en met drie spelers is het spel nog te pruimen.
Die Gärten der Alhambra en Herders en schapen vind ik meer geslaagd.

September 2006