Mexica – Review

Auteur Michael Kiesling, Wolfgang Kramer
Uitgever Ravensburger
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 90 – 120 minuten
Jaar van uitgave 2002
Prijs 40.00€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.3/10
Links Ravensburger
Wolfgang Kramer
Michael Kiesling
Bijzonderheden Winnaar Tric Trac d’Argent 2002

SPELMATERIAAL

De handige speldoos bevat alweer prachtig spelmateriaal: 1 spelbord, 43 kanaalstukken, 11 bruggen, 15 Calpullifiches, 72 huizen in 4 kleuren en van 4 niveaus, 12 actiefiches, 4 speelfiguren of Mexica, 4 waarderingsstenen in 4 kleuren en 4 kaarten met beknopte spelregels.

SPELBESPREKING

Inleiding

Door middel van kanalen verdelen de spelers het beloofde land in wijken. In deze wijken proberen zij door het plaatsen van veel of hoge huizen de belangrijkste invloed te verkrijgen.

Voorbereiding

8 Calpullifiches worden omgedraaid en op het spelbord gelegd, de overgebleven 7 komen pas in de tweede ronde in het spel.
Elke speler krijgt 1 Mexica, 1 waardesteen, en een kaart met de verkorte spelregels. De spelers krijgen ook 3 huizen met 1 verdiep en 3 huizen met 2 verdiepingen, 2 huizen met 3 verdiepingen en 1 huis met 4 verdiepingen. De overgebleven huizen komen pas in de tweede ronde in het spel.
De spelers kiezen een startveld en plaatsen er hun Mexica op.

Spelverloop

Wie aan de beurt is mag voor 6 actiepunten acties uitvoeren.

De Calpullifiches.

De Calpullifiches bepalen in sterke mate de uitbouwmogelijkheden. Het spelbord bestaat uit een groot aantal vakken. Deze vakken moeten in wijken ingedeeld worden. Dit gebeurt door het aanleggen van kanaalstukken. Verder zijn volgende regels van toepassing:

  • Onafhankelijk van waar je Mexica staat mag je overal wijken bouwen.
  • Je mag alleen wijken voltooien waar je Mexica aanwezig is.
  • Om wijken te voltooien moet een passend Calpullifiche aanwezig zijn. Dit wil zeggen het aantal vakken waaruit de wijk bestaat moet gelijk zijn aan het blauwe getal op de fiche.
  • Deze fiche wordt in de wijk gelegd om aan te tonen dat hij voltooid is.
  • Als beloning krijgt de speler evenveel punten als het gele getal op de fiche aangeeft.
  • Andere Mexica die zich in de wijk bevinden krijgen evenveel punten als het witte getal op de fiche aangeeft.

De acties.

Te beginnen met de startspeler mag elke speler 6 actiepunten gebruiken. Deze kan hij vrij verdelen over volgende acties:

  • Het aanleggen van een kanaalfiche kost één actiepunt.
  • Een brug bouwen of verplaatsen kost één actiepunt. Bruggen zorgen ervoor dat Mexica’s snel over het spelbord kunnen bewegen.
  • De Mexica verplaatsen over land kost 1 punt per landveld. Dit is ook zo voor het verplaatsen van land naar brug en van brug naar land.
  • Verplaatsingen van brug naar brug over water kosten 1 actiepunt.
  • De mexica willekeurig plaatsen kost 5 actiepunten.
  • Huizen bouwen kost evenveel actiepunten als verdiepingen waaruit het huis bestaat. Om te bouwen moet de eigen Mexica in de betreffende wijk aanwezig zijn.
  • Actiefiches kopen kost 1 actiepunt per fiche. Er mogen er maximum 2 per beurt gekocht worden. In een volgende beurt kunnen ze ingezet worden voor extra actiepunten.
  • Wijken voltooien kost geen actiepunten.

De winnaar

Naast de punten voor het voltooien van wijken zijn er nog 2 telrondes. Een eerste wanneer de eerste wijken voltooid zijn en tenminste één speler zijn 9 huizen heeft geplaatst. Alle spelers mogen hun beurt afmaken. Daarna wordt geteld.

  • Alle voltooide wijken leveren punten op.
  • Wie in een wijk de hoogste waarde aan huizen bezit, dit wil zeggen de som van alle verdiepingen, krijgt evenveel punten als de waarde van het blauwe getal op de aanwezige Calpullifiche.
  • De tweede krijgt evenveel punten als het gele getal, de derde als het witte getal.
  • Bij gelijk stand krijgt elk het volle aantal punten.
  • Wie tijdens de telling met zijn mexica op een startveld staat krijgt 5 punten.

Na de eerste telling krijgen de spelers de rest van hun huizen en wordt de rest van de Calpullifiches omgedraaid. De tweede waardering begint als alle wijken die voltooid kunnen worden, voltooid zijn en tenminste één speler al zijn huizen heeft gebouwd. Alle voltooide wijken worden geteld. Dit wil dus zeggen ook degene die al eens geteld werden en degene zonder fiches. De waarde van een wijk zonder fiche is gelijk aan het aantal velden waaruit die wijk bestaat. Wie na deze telling het meeste punten heeft, wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Mexica is na Tikal en Java het derde spel van Ravensburger die door Michael Kiesling en Wolfgang Kramer ontworpen werd. Het spelsysteem is dus verre van nieuw. Het spel zelf daarentegen kan genoeg nieuwe elementen toevoegen om toch te boeien. Net als Java is ook hier de geluksfactor zo goed als nihil. Maar omdat de originaliteitsprijs reeds aan Java geschonken is, scoort Mexica net iets minder goed. Het materiaal is niettemin alweer van prachtige makelij. En het mag ook eens gezegd; bij alle drie de spellen zijn de spelregels verzorgd en duidelijk. Daar zouden ze bij Phalanx nog van kunnen leren.

September 2006

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *