Mondo – Review

Auteur Michael Schacht
Uitgever White Goblin Games
Aantal spelers 1-4
Spelduur 30 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 26.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.5/10
Links White Goblin Games

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat:

  • 4 dubbelzijdige spelerborden
  • 136 dubbelzijdige landschapstegels
  • 1 vulkaanfiche en 4 bonusfiches
  • 5 waarderingstegels
  • 12 opdrachten
  • 1 scoreblok
  • 1 timer
  • De spelregels in het Nederlands

SPELBESPREKING

Inleiding

Creëer je eigen wereld. Zo goed en zo snel als je kan!

Voorbereiding

Leg alle landschapstegels op een hoop in het midden van de tafel.
Leg evenveel bonusfiches als het aantal spelers in een stapel op tafel. Sorteer ze van hoog naar laag.
Elke speler krijgt een wereldbord en een scoreformulier.
De vulkaanfiche en de timer worden aan de zijkant op tafel gelegd.

Spelverloop

Het principe.

Het spel duurt 3 ronden. Bij de start van een ronde wordt de timer ingesteld. Eén speler telt af en alle spelers zoeken gelijktijdig tegels uit het aanbod. De eerste tegel die je kiest leg je op een veld naar keuze. Elke volgende tegel moet met minstens één zijde grenzen aan een vorige.
Op elk moment tijdens de ronde kan je er de brui aan geven. Neem de bovenste bonusfiche en leg ze voor je neer. Vanaf dit ogenblik kijk je werkloos toe tot de timer je terug wakker schud. Als alle spelers uit het spel stappen of als de timer afgaat wordt geëvalueerd.
Voor deze opdracht mag je slechts 1 hand gebruiken. Tegels die je op je bord legt, mag je niet meer verplaatsen, verbouwen of verwijderen.

Drie niveaus

  • Beginners (7 minuten per ronde): de opdrachten en waarderingstegels worden niet gebruikt. Geschikt bij een eerste kennismaking of voor kinderen.
  • Gevorderden (7 minuten per ronde): schud de waarderingstegels en leg er 1 open op tafel. Elke speler probeert die opdracht zo goed mogelijk uit te voeren. Het beste resultaat wordt met 4 punten beloond. Het zwakste resultaat wordt met evenveel minpunten bestraft.
  • Experts (5 minuten per ronde): schud de 12 opdrachttegels en leg er 2 maal zoveel als het aantal spelers open op tafel. Tijdens het spel mag je een opdrachttegel pakken (maximaal 2 per speler) en voor je op tafel leggen. Als je op het eind van de ronde aan de opdracht voldoet, scoor je extra punten. 
  • Bij een gebrek aan vrienden kun je dit ook alleen spelen. Leg 4 tegels op de gemarkeerde vakken en probeer binnen de tijd (zelf kiezen) een foutloos landschap bijeen te puzzelen.

De winnaar

Gebruik het scoreblok om je punten bij te houden:

  • Elk dier 1 punt
  • Elk foutloos afgesloten landschap 2 punten
  • Evenveel punten als de waarde van je bonusfiche
  • Punten voor waarderingstegels en opdrachten
  • 1 strafpunt voor elke actieve vulkaan
  • 1 strafpunt voor elk leeg veld
  • 1 strafpunt voor elke foute verbinding.
  • (1 strafpunt voor elke niet actieve vulkaan als je de vorige ronde het meeste punten verzameld hebt)

Na 3 ronden wordt de eindafrekening gemaakt

 

SPELBEOORDELING

Mondo speelt vlot en is een spel voor de liefhebbers van het genre. Word je al nerveus bij de gedachte alleen dat je samen met je rivalen uit dezelfde hoop moet grabbelen, slik dan eerst een valium of twee. Daarna kun je naar hartelust grabbelen en puzzelen. Ik kan zelfs zonder valium aardig mijn plan trekken op voorwaarde dat mijn liefste niet van de partij is. Zij is namelijk superieur is in dit soort spelletjes en geeft me er voortdurend van langs. Echt, ik wordt er zo lyrisch van dat ik gedichten zou kunnen schrijven over haar puzzel en grabbel kwaliteiten. Ik bespaar jullie mijn zinssneden vanuit de overtuiging dat jullie daar niet zitten op te wachten. Bovendien zou ik mijn vrouw, die ik bij momenten dus ook mijn liefste noem, tekort doen mocht ik deze kleinigheid als één van haar grote talenten bewieroken.
Soit, Mondo dus. Het spelmateriaal is wat sober maar stevig. Het leuke klokje/timertje doorbreekt de soberheid maar bevestigt de stevigheid. Na twee niet onzachte contacten met onze natuurstenen – dochter lief komt sinds kort net met haar handjes boven de tafel en dat zijn we duidelijk nog niet gewend – werkt het nog perfect. Het spelmechanisme doet wat denken aan Galaxy Trucker, maar mist in vergelijking wat flair. Mondo mist ook opbouw, je speelt in principe drie keer dezelfde ronde. Dit soort spellen zijn leuker als het elke ronde net iets moeilijker/spannender wordt. Wij lossen het op door de drie niveaus te doorlopen. Daarbij verminderen we de tijd elke ronde met minstens 1 minuut. Op die manier kan Mondo wat gezonde (als je niet te veel last hebt van hoge bloeddruk tenminste) afwisseling bieden. Maar vraag me niet om het twee keer na elkaar te spelen of ik wordt zot. Ik sluit graag af met een tip. Heel wat spelers ontdekken het tijdens het spelen zelf, ik daarentegen heb het van één van die spelers vernomen. Let er tijdens het puzzelen op dat je altijd vierkantjes maakt, het gaat vanzelf een stuk makkelijker.

Oktober 2011

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *