Morgenland – Review

Auteur Richard Breese
Uitgever 999 Games
Aantal spelers 3 tot 5
Spelduur 60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2000
Prijs 31.00€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.0/10
Links 999 Games
Richard Breese
Bijzonderheden Winnaar Games Magazine Game of the Year 2001

SPELMATERIAAL

Het spelbord, 5 schermen, 1 zakje met schatten, 40 figuren in 5 kleuren, 10 wachters, 1 kameel, 30 artefacten, 45 schatkaarten en 21 toverkaarten bevinden zich in de stevige en handige speldoos. Het materiaal is van hoge kwaliteit.

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers proberen zoveel mogelijk magische voorwerpen of ‘artefacten te veroveren’. Daarvoor moeten ze in het paleis van de sultan met schatten komen aandraven. Deze schatten vinden ze in de drakengrotten. Onderweg proberen de spelers belangrijke figuren te beïnvloeden om zo meer voordelen te genieten. Wie behaalt de meeste artefacten?

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de schatkaarten liggen naast het spelbord en de paleiswachters aan de ingang van het paleis.
Elke speler krijgt 3 schatten en een toverlamp. De spelers krijgen ook het scherm en de figuren in hun kleur. De toverkaarten en de rest van de schatten liggen binnen handbereik. De jongste speler krijgt de kameel. De artefacten worden verdeeld in stapels en in het paleis gelegd. Er zijn evenveel stapels als spelers. Het bovenste artefact van elke stapel wordt opengedraaid.

Spelverloop

De spelers krijgen elk 8 figuren die ze één voor één gedekt inzetten op het bord. Het bord bestaat uit drie gebieden: de drakengrotten, de stad en het paleis. Te beginnen met de drakengrotten worden de figuren open gedraaid en gekeken wie er daar het meeste invloed uitoefent. Elke speler bezit figuren van 1 tot 9, 3 ontbreekt.

Figuren inzetten.

De figuren kunnen ingezet worden op volgende plaatsen:

  • De drakengrotten: aan het begin van elke ronde wordt een schatkaart gedraaid. De daar aanwezige schatten worden in de drakengrotten gelegd. Er zijn 5 soorten schatten. Elke drakengrot levert een andere soort schatten op.
  • De tovenaarstent: hier zijn toverkaarten te winnen.
  • Het huis van de Djinn: de winnaar mag 2 in plaats van 1 artefact inzetten.
  • De markt: de winnaar mag schatten ruilen.
  • De kameel: de winnaar krijgt de kameel. Bij gelijkstand wint de speler met de kameel of degene die er het dichtste bijzit.
  • De paleiswacht: zijn fiches van 1 tot 10. Eerst wordt er een wachter gedraaid, daarna wordt gekeken of de spelers evenveel kracht hebben als de wachter. Alleen die spelers komen het paleis binnen.
  • Het paleis: hier kunnen artefacten gekocht worden. De spelers moeten evenveel betalen als de invloed die ze uitoefenen. Per figuur moeten ze met eenzelfde soort schatten betalen. Als de speler met de hoogste invloed niet kan betalen, mag de speler met de op één na hoogste invloed een poging doen.

Artefacten.

Artefacten die gewonnen werden, mogen ingezet worden. Per beurt mag maximum 1 artefact ingezet worden, tenzij je in het huis van de Djinn wint. De artefacten zijn:

  • De lamp: zorgt ervoor dat je mag toveren. Toverkaarten bevoordelen de gebruiker ervan.
  • De tegenspreuk: neutraliseert een toverkaart.
  • De sleutel: wie dit speelt, heeft direct toegang tot het kasteel.
  • Vliegend tapijt: mag je na het opendraaien van de figuren bij jouw figuren plaatsen. Jouw invloed verhoogt met 3.
  • Dubbelganger: Idem als boven, uw invloed verhoogt evenveel als de waarde van een aanwezig figuur.
  • Perkament: bij gelijkstand tijdens de eindtelling wint de speler met de meeste perkamentrollen.

De winnaar

Het spel eindigt als alle artefacten door de spelers gekocht werden. Wie de meeste artefacten heeft verzameld, wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste perkamentrollen.

 

SPELBEOORDELING

Morgenland is een heerlijk bluf en gokspelletje. Heerlijk omdat naast de nodige portie geluk en inschattingsvermogen, ook een deel gezond verstand en tactisch inzicht nodig is. Veel figuren met weinig kracht inzetten op eenzelfde plaats kan de tegenspelers in verwarring brengen. Wie zich overal wil moeien, kan overal naast het net grijpen. Wie zich concentreert op enkele velden zal zijn actiemogelijkheden beperkt zien. Stof genoeg om over na te denken dus.
Wie veel de tovertent bezoekt, zal met zijn toverkaarten veel spelers kunnen dwarsbomen.
Ook de artefacten verdiepen het spel op een gunstige manier. Wie vlug een sleutel bezit kan zo voorbij de paleiswacht en die kunnen nogal wat frustraties teweeg brengen. Het zal je maar overkomen dat er telkens een paleiswacht met waarde 10 gedraaid wordt. Jij kan het paleis niet binnen en de andere spelers kopen voor een appel en een ei een artefact. Je kan denken gewonnen spel te hebben en dan komt er nog een dubbelganger uw feestje verderven.
Vergeet ook niet het doel van het spel. Het is niet de bedoeling veel schatten te verzamelen, wel artefacten. Wie handig speelt, kan met weinig schatten soms ook artefacten verkrijgen.
De spelregels lezen een beetje ongemakkelijk, maar dat mag zeker geen reden zijn om het spel zomaar voorbij te lopen.

September 2006

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *