Mow – Review

Auteur
Bruno Cathala
Uitgever Hurrican
Aantal spelers 2 tot 10
Spelduur
30 minuten
Jaar van uitgave 2010 (nieuwe uitgave met twee verschillende decks)
Prijs 14.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.0/10
Links Bruno Cathala
Hurrican
Bijzonderheden Bij het openen van de speldoos loeit een enthousiaste koe jou toe.

SPELMATERIAAL

In de speldoos zitten twee aparte decks van telkens 48 kaarten. 6 Daarvan zijn speciale kaarten. De overige kaarten zijn genummerd van 1 tot 15 en hebben al dan niet een aantal vliegen op de afbeelding.
Een notitieblok en de spelregels in 59 verschillende talen bedekken de kaarten.

SPELBESPREKING

Inleiding

Probeer het minste vliegen in je koeienstal te hebben.

Voorbereiding

Tot 5 spelers gebruik je alleen de groene stapel. Vanaf 6 spelers voeg je daar ook de gele stapel aan toe.
Schud de kaarten en geef er 5 aan elke speler.
Leg de pijl bij de startspeler.

Spelverloop

Spelverloop.

Als je aan de beurt bent, mag je één kaart aan de kudde toevoegen. Daarna trek je een nieuwe kaart van de stapel. Een kudde wordt gevormd door de kaarten die op tafel gespeeld worden. De eerste kaart wordt in het midden van de tafel gelegd. Een volgende kaart moet hogere of lagere waarde hebben dan de kaart die al op tafel ligt. Als de waarde hoger is, komt ze rechts te liggen. Leg de kaart links als de waarde ervan kleiner is. Zo ontstaat een rij kaarten waarvan de waarde oploopt. Kaarten tussenvoegen is niet toegestaan. Je moet alle kaarten van de kudde in je stal leggen als je geen koe kunt of wilt toevoegen. Begin daarna een nieuwe kudde.

Speciale koeien.

  • Acrobatische koeien (7 en 9) worden op een koe met dezelfde waarde gespeeld.
  • Treuzelkoeien (zonder waarde) mogen in de plaats van een ontbrekend getal tussen twee koeien gelegd worden.
  • Blokkeerkoeien (0 en 16) sluiten 1 kant van een rij af.
  • Het kalfje (met de groene kaart) mag je spelen naast een koe zonder vliegen. De waarde van het kalfje is één hoger of één lager dan die koe.
  • De magere koe (4) verbiedt het trekken van een nieuwe kaart.
  • De gekke koe (8) vervangt een koe met waarde 8, verbiedt het trekken van een nieuwe kaart en zorgt ervoor dat alleen koeien met vliegen gespeeld mogen worden.
  • De melkkoe (12) levert 2 in plaats van 1 nieuwe kaart op.
  • Na het spelen van een speciale koe uit de gele stapel mag je de speelrichting veranderen.

De winnaar

Als de laatste koe van de stapel genomen wordt, eindigt het spel zodra de kudde genomen wordt. Overgebleven handkaarten worden aan de eigen stal toegevoegd. Alle vliegen die zich in jouw koeienstal bevinden, worden opgeteld. Er worden verschillende rondes gespeeld. Als een speler 100 vliegen bezit, eindigt het spel. De boer die het minste vliegen heeft verzameld, wint.

 

SPELBEOORDELING

Mow is een licht kaartspelletje waarbij de balans ‘geluk – strategie’ nogal ferm naar links neigt. Je kan het wat vergelijken met Take 5, maar je hebt veel minder controle. Dit soort spelletjes kan je als tussendoortje of als bezighoud aan tafel spelen terwijl je wat gezellig babbelt. Zelf vind ik de kaarten, de doos en de loeiende koe best wel leuk, het spel zelf is net iets minder mijn ding. Ik verkies altijd het echte werk (= Take 5) boven deze light versie. Stelt een ander persoon voor om dit te spelen, dan schuif ik niet met tegenzin aan. Mow is net flitsend/snel genoeg om niet te vervelen.

November 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *