Mr. Jack In New York – Review

Auteur
Bruno Cathala, Ludovic Maublanc
Uitgever Hurrican
Aantal spelers 2
Spelduur
45 minuten
Jaar van uitgave 2009
Prijs 29.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.7/10
Links Hurrican
Ludovic Maublanc
Bruno Cathala
Bijzonderheden Deze opvolger van Mr. Jack is een op zichzelf staand spel.

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat 1 spelbord, 8 dubbelzijdige personenstenen, 4 dubbelzijdige tegels park – gebouw, 7 dubbelzijdige tegels metro – park, 6 dubbelzijdige tegels lantaarn – park, 5 onderzoektegels, 2 schepen, 1 dubbelzijdige informantfiche, 8 personenkaarten, 8 alibikaarten, 1 getuigekaart en een spelregelboek in het Frans, Duits, Engels, Nederlands, Spaans, Italiaans en Portugees.
De speldoos is verre van optimaal. De inhoud is – zoals ik dat van Hurrican gewend ben – oerdegelijk.

SPELBESPREKING

Inleiding

De grond onder de voeten van Jack wordt wel heel heet. Whitechapel is niet langer veilig en Mr. Jack besluit een toevluchtsoord in Manhatten te zoeken. Het duurt niet lang vooraleer de politie van New York onraad ruikt. Het kat en muis spelletje kan beginnen.
Metro, park, lantaarn en gebouw.

Voorbereiding

Leg de onderdelen op het spelbord zoals aangegeven op onderstaande tekening. (Deze tekening staat ook in het spelregelboek!)

Mr. Jack zit aan de donkere kant van het spelbord, schudt de alibikaarten en trekt er één van. Hij kruipt in de huid van die persoon.
De detective zit aan de lichte kant van het spelbord, schudt de personenkaarten en legt ze gedekt naast het spelbord.
De getuigekaart wordt met de kant ‘zichtbaar’ naast het spelbord gelegd, de beurtsteen start op vak 1 van het rondespoor.

Spelverloop

Het spel kan maximaal 8 beurten duren. Tijdens elke beurt worden 4 personen verplaatst. In de oneven beurten worden 4 personenkaarten getrokken. In de even beurten wordt met de overgebleven personenkaarten gespeeld. In de oneven beurten trekt de detective als eerste een personenkaart. Vervolgens speelt Jack 2 personenkaarten. De beurt eindigt met het spelen van de laatste personenkaart door de detective. In de even beurten wordt net andersom gespeeld. (Jack, detective, detective, Jack)

De personen sluipen door de stad.

De actieve speler kiest een personenkaart uit het aanbod en moet vervolgens deze persoon bewegen en/of de speciale vaardigheid van deze persoon gebruiken. Personen kunnen niet door gebouwen lopen. Zij kunnen ook geen onderzoektegel passeren. Personen kunnen via de metro sneller bewegen. Vanop een vak met een metrofiche, kunnen zij voor één beweginspunt naar eender welk ander vak met een metrofiche bewegen. Personen kunnen niet eindigen op een bezet vak. Via de kadevakken kan Liberty Island bereikt worden, volg de pijlen en je komt er vanzelf terecht. Elke pijl kost één bewegingspunt.
Voorbeeld: aanbod tijdens de eerste beurt.

Getuigen?

Aan het einde van een ronde, dus na het spelen van de vierde persoon, moet Jack aangeven of er getuigen zijn of niet. Dit doet hij aan de hand van de getuigekaart.
Indien Jack naast een andere persoon (uitgezonderd personen in een park) of in het licht van een lantaarn staat, zijn er getuigen. In het andere geval zijn er geen getuigen.
Aan de hand van deze informatie kan de detective misschien een aantal verdachten uitsluiten. Deze personenstenen draait hij met de onschuldige kant naar boven.
Als Jack bijvoorbeeld aangeeft dat er getuigen zijn, heeft dit als gevolg dat alle personen die geïsoleerd in het duister staan onschuldig zijn.
Er zijn getuigen als deze kant van de getuigekaart open ligt.

De detectives.

Er zijn acht verschillende detectives en een speciale informant die zich bij de start op Liberty Island verbergt. Elke detective heeft een eigen vaardigheid. Symbolen op de personenkaarten geven aan hoe een detective bewogen moet worden en wanneer de speciale vaardigheid gebruikt kan worden.

  • De informant bezoek je door met een personenfiche op zijn vakje te gaan staan. De bezoeker blijft op dit vak staan, de informantfiche wordt met de kant ‘zwijgzaam’ op eender welk leeg vak gelegd. Daarna mag de bezoeker de bovenste alibikaart nemen, bekijken en voor zich leggen. (Deze kaart geeft aan wie Mr. Jack zeker niet is!)
    Monk Eastman is onschuldig!
  • Alfred Ely Beach moet 1 tot 3 vakken bewegen en moet een nieuwe metrotegel op het het spelbord leggen.
  • Cloud Rider moet 1 tot 3 vakken bewegen en moet een gebouwtegel op het spelbord leggen. Cloud Rider kan als enige door gebouwen lopen.
  • Lewis Howard Latimer moet 1 tot 3 vakken bewegen en moet een lantaarn op het spelbord leggen.
  • Emma Grant moet 1 tot 3 vakken bewegen en moet een park aanleggen. Dit doet ze door een metro-, gebouw- of lantaarntegel vanop het spelbord om te draaien zodat het park zichtbaar wordt.
  • James H. Callahan moet 1 tot 3 vakken verplaatsen en moet daarna een onderzoektegel verplaatsen.
  • Monk Eastman kan ofwel 1 tot 3 vakken verplaatsen ofwel mag hij een andere persoon 1 tot 3 vakken verplaatsen. Deze persoon moet wel dezelfde status (zichtbaar of niet) hebben als Monk Eastman.
  • Francis J. Tumblety moet 1 tot 3 vakken verplaatsen en mag twee personen met elkaar van plaats verwisselen op voorwaarde dat één daarvan aan J. Tumblety grenst (voor of na zijn beweging).
  • Edward Smith moet 1 tot 3 vakken verplaatsen en moet daarna een schip naar een ander havenvak verplaatsen.

De winnaar

Jack wint als hij uit de stad kan ontsnappen of als hij na acht rondes nog steeds niet ontmaskerd is. Ontsnappen kan alleen als er in de vorige ronde geen getuigen waren (De getuigekaart ligt met de donkere kant naar boven). Jack ontsnapt via een uitgang (pijl) of per schip (havenvak met schip).
De detective wint als hij Jack ontmaskert. Dit kan hij doen door met een personensteen op (de personensteen van) Jack te springen. Indien de beschuldiging niet klopt, wint Jack.

 

SPELBEOORDELING

Mr. Jack is voor Hurrican wat De Kolonisten voor 999 Games zijn: een geldkoe die serieus uitgemolken wordt. Een groot verschil is echter dat Mr. Jack mee is met zijn tijd. Ook de nieuwe uitvoering voldoet aan mijn eisen. Nieuwe vaardigheden veranderen de manier van spelen, het doel veranderd niet. Ik heb de indruk dat deze variant Mr. Jack iets beter gezind is dan zijn voorgangers. Ontsnappen blijft een moeilijke karwij, maar het is te doen. Toen Mr. Jack nog in Whitechapel vertoefde, leek ontsnappen een stuk moeilijker. De balans is hier iets meer in evenwicht. Misschien zijn die van NYPD iets minder bekwaam dan hun vrienden uit Londen of misschien heeft Mr. Jack intussen de nodige ervaring opgedaan? Meer hoeft eigenlijk niet gezegd. Dit is en blijft een goed spel voor 2. Het biedt voldoende variatie, ook voor spelers die reeds meerdere ontsnappingspogingen in Whitechapel achter de rug hebben.

December 2010

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *