Mr Jack Pocket – Review

Auteur
Bruno Cathala, Ludovic Maublanc
Uitgever Hurrican
Aantal spelers 2
Spelduur
15 – 30 minuten
Jaar van uitgave 2010
Prijs 13.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.0/10
Links Hurrican
Bruno Cathala
Ludovic Maublanc

SPELMATERIAAL

Het kleine speldoosje bevat:

  • 9 straattegels: één kant toont een persoon, de andere niet,
  • 9 alibikaarten,
  • 3 detectivefiches,
  • 4 dubbelzijdige actiefiches,
  • 8 dubbelzijdige tijdfiches,
  • de spelregels in het Nederlands, Engels, Frans, Duits en Spaans.

SPELBESPREKING

Inleiding

Mr. Jack is terug. Holmes, Watson en Toby (de hond) zitten hem op de hielen. De tijd dringt. De komende 20 minuten wordt beslist wie aan het langste eind trekt.

Voorbereiding

Zoals in de afbeelding. Mr. Jack trekt één alibikaart. Deze kaart geeft de identiteit aan die Mr. Jack heeft aangenomen. De tijdfiches liggen naast de 9 straattegels die een vierkant van 3 op 3 vormen. De detectivefiches moeten aan een muur grenzen.

Spelverloop

De speler die de rol van de detective op zich neemt, probeert te achterhalen welke identiteit Mr. Jack heeft aangenomen. Mr. Jack probeert dit natuurlijk te verhinderen. Er ontpopt zich een echte strijd tegen de tijd want Mr. Jack ontsnapt voor eeuwig als hij zes zandlopers verzamelt.
Er worden maximaal 8 spelrondes gespeeld. In een ronde voert elke speler twee acties uit. Daarna moet Mr. Jack aangeven of hij al dan niet zichtbaar is. Op die manier probeert de detective Mr. Jack te grazen te nemen.

De jacht begint.

De detective start en gooit de 4 actiefiches in de lucht. De zichtbare acties zijn nu beschikbaar. De detective moet als eerste één van deze vier acties uitvoeren. Daarna komt Mr. Jack 2 keer na elkaar aan de beurt. De overgebleven actie wordt terug door de detective uitgevoerd. In de daarop volgende ronde worden de actiefiches omgedraaid. Nu kiest Mr. Jack als eerste een actie. Vervolgens is de detective twee keer aan de beurt. Mr. Jack sluit de ronde af.
Voor – en achterkant van de vier actiefiches.


De verschillende acties zijn (van links naar rechts en van boven naar onder):

  • Verplaats Holms, Watson of Toby één veld in wijzerzin rond de wijk. Mr. Jack kan er ook voor kiezen de figuren te laten staan.
  • Wissel twee straattegels zonder hun oriëntatie te wijzigen.
  • Verplaats Toby kloksgewijs één of twee velden.
  • Neem de bovenste alibikaart.
  • Draai een straattegel 90 of 180 graden.
  • Idem, maar je mag niet dezelfde tegel kiezen.
  • Verplaats Watson kloksgewijs één of twee velden.
  • Verplaats Holmes kloksgewijs één of twee velden.

Getuigen oproepen.

Na elke ronde moet Mr. Jack aangeven of hij al dan niet in het gezichtsveld van één van de detectives staat. Dit is zo als het zicht van de detectives niet door een muur belemmerd wordt. Als Mr. Jack gezien wordt, moeten alle straattegels die niet in het zicht van de detectives staan gedraaid worden. De detective krijgt de tijdfiche van de huidige ronde. Wordt Mr. Jack niet gezien dan worden alle straattegels die gezien worden omgedraaid. De tijdfiche is voor Mr. Jack.

De winnaar

Op de alibikaarten en de tijdfiches kunnen zandlopers staan. Mr. Jack wint als hij zes zandlopers verzamelt of als hij na acht rondes nog niet ontdekt is. De detective wint als er slechts één verdachte overblijft.

 

SPELBEOORDELING

Subliem in zijn eenvoud, zo kan ik Mr. Jack Pocket het best omschrijven. Gebaseerd op het bordspel Mr. Jack, maar voldoende anders om als eigen spel door het leven te gaan. Opnieuw slagen de auteurs erin een zekere sfeer te creëren. Ronde na ronde wordt het spannender. Bovendien is de spelduur meer dan aangenaam en zijn de spelregels doodsimpel. Een aanrader voor alle spelers.
De alibikaarten.

November 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *