Mutiny – Review

Auteur Kevin Wilson
Uitgever Fantasy Flight Games
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 45 – 60 minuten
Jaar van uitgave 2003
Prijs 19.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.0/10
Links Fantasy Flight

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat 5 bemanningtegels, 16 landtegels, 50 dubloenen in 5 kleuren, 35 zwaarden, 35 rumfiches en 1 verrekijkerfiche.

SPELBESPREKING

Inleiding

Op het piratenschip waar je meevaart, leeft de kapitein langer dan gewenst. Daarom plan je een muiterij. Met rum en dubloenen probeer je de oudste bemanningsleden om te kopen. Zij leveren namelijk de broodnodige wapens die nodig zijn voor de muiterij. Pas wel op dat je niet teveel in één bemanningslid investeert. De loyaliteit van een piraat is beneden alle peil.

Voorbereiding

Elke speler neemt 8 dubloenen in zijn kleur en 3 rumfiches.
De 5 bemanningstegels worden per nummer naast elkaar op tafel gelegd.
De landtegels worden geschud en gedekt onder de loods gelegd.
Eén speler krijgt de verrekijker en start het spel.

Spelverloop

Het spel bestaat uit een aantal ronden. De ronden bestaan uit 3 fasen.

Fase 1 : de biedfase.

De bemanningsleden worden één voor één overlopen. Telkens nemen de spelers een geheim aantal dubloenen en/of rumfiches in de hand. Wie gekozen heeft houdt zijn gesloten vuist boven het bemanningslid. Als iedereen beslist heeft wordt het bod bekend gemaakt.

Fase 2: de uitvoerfase.

Eén voor een worden de bemanningsleden overlopen. Telkens wordt gekeken wie het meeste geboden heeft en wie op één na het meeste geboden heeft. Zowel dubloenen als rumfiches tellen voor 1 punt. Bij gelijkstand beslist de speler met de verrekijker wie er gewonnen heeft. Afhankelijk van het bemanningslid kunnen volgende acties ondernomen worden:

  • De dekknecht: de hoogste bieder mag één dubloen of rumfiche van een speler naar keuze verleggen van bemanningslid, de tweede mag dit doen met een eigen fiche.
  • De boordschutter: de hoogste bieder krijgt 2 zwaarden, de tweede krijgt 1 zwaard.
  • De kok: de hoogste bieder krijgt 2 rum, de tweede 1.
  • De loods: de hoogste bieder mag de koers bepalen, de tweede krijgt een zwaard. De koers bepaalt bij welke bemanningsleden de winnaars met extra voordelen of nadelen moeten afrekenen.
  • De stuurman: de hoogste bieder krijgt de verrekijker, de tweede 1 rumfiche.

Fase 3: de ontvangstfase.

Te beginnen met de speler met de verrekijker mag elke speler maximum 3 van de geboden dubloenen terugnemen. De rest blijft liggen. Daarna worden alle geboden rumfiches terug bij de algemene voorraad gelegd.

De winnaar

Zodra een speler 10 zwaarden (of 8 bij 4 en 5 spelers) heeft, eindigt het spel. Deze speler is de nieuwe kapitein van het schip.

 

SPELBEOORDELING

Mutiny is een biedspel met licht tactische achtergrond. Het is niet alleen belangrijk om vaardigheden te winnen, je moet ook telkens plannen welke vaardigheid het best bij jouw strategie past. Je zou bijvoorbeeld altijd kunnen bieden op de boordschutter, maar deze tactiek heeft nog nooit iemand de overwinning opgeleverd. De stuurman kan extra zwaarden en dubloenen opleveren voor jezelf of je kan dubloenen en zwaarden van je tegenstander vernietigen. Het is dus interessant ook daar eens te bieden.
Daarnaast moet je ook goed in het oog houden welke dubloenen je wenst terug te halen. Dit kan minstens even belangrijk zijn als het eigenlijke bieden.
Wie in de eerste ronde al zijn dubloenen biedt, zal in de volgende ronden voorspelbaar handelen.
De uitkijk, de stuurman en de dekknecht zorgen er ook voor dat je jouw tegenspelers aardig wat roet in het eten kunt gooien. Is dat nu net niet de meest waardevolle eigenschap van piraten? Het thema zit dus goed verweven in het spel.
Hoewel Mutiny niet overladen wordt met positieve kritieken, vind ik het een meer dan geslaagd biedspel met een leuk thema. Ik haal het regelmatig uit de kast.

Oktober 2006

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *