Offrandes – Review

Auteur
Cédric Lefebvre
Uitgever Ludonaute
Aantal spelers 3 tot 5
Spelduur
60 minuten
Jaar van uitgave 2010
Prijs 36.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Ludonaute

SPELMATERIAAL

Het middenvak van de speldoos bevat 95 schijfjes (in 5 kleuren), 1 startspelerfiche, 7 personages, 75 houten dieren (koeien, geiten, varkens, schapen en kippen), 40 geldstukken, 3 spelborden en de spelregels in het Frans.

SPELBESPREKING

Inleiding

In Griekenland woedt al een tijdje een oorlog. Bovendien breekt ook de pest uit. De oorlogvoerende steden zijn ervan overtuigd dat er slechts één oplossing overblijft, de gunst van de goden afdwingen door hen offers te brengen.

Voorbereiding

Leg de drie spelborden op tafel. Elke speler ontvangt 19 schijfjes in één kleur en 10 drachmes.
Elke speler zet een schijf op de startvelden van de spelborden.
De startspeler ontvangt de startspelerfiche. Elke speler schuift 3 van zijn schijfjes 1 plaats hoger.
De rest van het spelmateriaal ligt binnen handbereik.

Spelverloop

In Offrandes proberen de spelers verschillende personages om te kopen. Ze proberen op die manier dieren te verkrijgen die ze kunnen offeren in de tempel. Dit levert aanzien (= punten) op.

De verschillende personages.

Er zijn 7 verschillende personages. Deze personages staan ook op de spelborden afgebeeld. Naast elk personage staat een spoor van 5 cirkels. Als spelers een personage kunnen omkopen, stijgt hun schijf 1 plaats op het overeenkomstige spoor. De voordelen worden groter naarmate de schijf stijgt.

  • De boer zorgt voor dieren met een hogere waarde.
  • De waterdraagster en de bloemenjongen verhogen het aantal dieren dat je kunt offeren.
  • De tempelwachter verhoogt de waarde van de offerblokken.
  • De magistraat zorgt ervoor dat je tegenstrevers kunt benadelen.
  • De bewaker beschermt tegen de magistraat.
  • De priesteres bidt voor de bewoners (= extra punten).

De boer, de tempelwachter, de magistraat, de priesteres, de bloemenjongen, de waterdraagster en de wachter.

Een spelronde

Een spelronde bestaat uit 3 fasen: aanbieden – corruptie – offeren. Het spel stopt na de ronde waarin een speler 100 punten bereikt of na de ronde waarin alle offerblokken bezet zijn.

Aanbieden.

De startspeler is de eerste veilingmeester. Hij kiest 2 personages die per opbod worden verkocht. De veilingmeester bepaalt het startbod en biedt zelf mee. De speler met het hoogste bod verplaatst zijn schijfjes op de 2 overeenkomstige sporen. Er mogen meerdere schijfjes op elkaar gezet worden. De bovenste plaats echter kan slechts door één speler ingenomen worden. Als je jouw schijfje op de bovenste plaats wilt zetten, moet je het eventueel daar aanwezige schijfje van een andere speler één plaats verlagen.
Als de veilingmeester niet de hoogste bieder is, maakt hij een nieuw aanbod. De speler die het vorige aanbod won, mag niet meer meebieden.
Indien de veilingmeester zelf de hoogste bieder is, worden alle personages doorgegeven aan de volgende speler. Hij wordt veilingmeester en alle spelers mogen terug bieden.
Dit gaat door tot elke speler één keer veilingmeester is geweest.

Corruptie.

De volgorde op het corruptiespoor bepaalt de volgorde waarin de spelers mogen toeslaan. Je kan alleen spelers treffen die niet beschermt zijn door de wachter. Jouw schijfje op het corruptiespoor moet daarvoor hoger staan dan hun schijfje op het spoor van de wachter. Als dat zo is, kies je een spoor naar keuze. De speler die je aanvalt, moet zijn schijfje één plaats lager zetten terwijl jij je schijfje op hetzelfde spoor één plaats hoger mag zetten.
Elke speler kan maximum 1 keer het slachtoffer van corruptie zijn per ronde. Het is dus belangrijk om als eerste te kunnen toeslaan.
De wachter en de magistraat tegenover elkaar. Als je op het vierde veld van de magistraat staat, kan je alleen spelers aanvallen die op de eerste drie velden van de wachter staan.

Offeren.

In spelvolgorde krijgen de spelers elk 1 keer de kans om te offeren. Hun schijfje op het spoor van de boer bepaalt welke dieren ze kunnen offeren. De schijfjes bij de waterdraagster en de bloemenjongen bepalen het aantal dieren die geofferd kunnen worden. Het schijfje in de tempel geeft de beschikbare offerblokken aan.
Neem de dieren waarop je recht hebt uit de algemene voorraad en zet ze op een voor jouw beschikbaar offerblok. Met een schijfje geef je aan dat je de eigenaar van het offer bent. Je kan alleen een bestaand offer vervangen als jouw offer groter is (meer dieren van dezelfde waarde of evenveel/meer dieren van een hogere waarde).
Indien je jouw dieren niet kunt offeren omdat er geen offerblok beschikbaar is, moet je ze terug in de algemene voorraad leggen.
Direct na het offeren ontvang je punten. Vermenigvuldig de waarde van het geofferde dier met het aantal geofferde dieren en voeg dit totaal toe aan jouw score. De schijf bij de priesteres bepaalt hoeveel extra punten je ontvangt (2 tot 10).
kippen leveren 1 punt/stuk op terwijl koeien 5 punten/stuk opleveren. Je krijgt 1 dier als je twee schijfjes bij de bloemenjongen en de waterdrager minstens op positie 1 staan. Twee dieren als de schijfjes minstens op positie twee staan, enz…

Na elke ronde ontvangen de speler 10 drachme. De startspelerfiche wordt doorgegeven.

De winnaar

Het spel eindigt na de ronde waarin een speler 100 punten haalt of na de ronde waarin alle offerblokken bezet zijn. De spelers voegen punten van de offerblokken die ze bezetten toe aan hun totaal. De winnaar is degene met het meeste punten.
Het bord van de tempelwachter. Hier worden de schijfjes naar rechts verplaatst, niet naar boven. Helemaal rechts het spoor van de priesteres. Offers aan het eerste altaar leveren op het einde van het spel 5 punten op. Het laatste altaar is goed voor 25 punten.

 

SPELBEOORDELING

Offrandes is een leuk biedspel dat vrij eenvoudig te begrijpen is. Het biedmechanisme zorgt voor voldoende spanning. Je kan bijvoorbeeld een aanbod maken dat vooral voor de andere spelers belangrijk is. Op die manier vermindert hun geldvoorraad en kan je een volgend aanbod dat jou wel interessant lijkt goedkoper verkrijgen. Let er wel op dat je niet teveel weggeeft natuurlijk.
Er zijn 7 personages wat ervoor zorgt dat heel wat spelers niet direct weten hoe ze moeten starten. Vaak wordt de kracht van het corruptiespoor en de wachter onderschat. Die zijn zo belangrijk (Je wint twee plaatsen ten opzichte van een tegenspeler!) dat je, naar mijn inzicht dan toch, daar vanaf het begin sterk moet staan. Offeren levert bij de start weinig punten op, je kan je daar gerust later op concentreren vooral omdat je offers van andere spelers kan wegspelen. Hierin schuilt de zwakte van het spel. Als je twee ronden na elkaar aangevallen wordt, kan je de overwinning vaak op je buik schrijven. Spelers die achterop geraken, zijn een vogel voor de kat. Spelers die een voorsprong opbouwen kunnen moeilijk ingehaald worden. Ik heb spelletjes gespeeld waarbij de volgorde na 3 ronden vast stond. Als alle spelers goed uit hun doppen kijken, kan het spel wel spannend blijven tot het eind.
De spelregels zijn bedoeld voor 4 of 5 spelers. Een kleine aanpassing zorgt ervoor dat je ook met drie kunt spelen. Een biedspel en 3 spelers vormen meestal geen fantastisch huwelijk en ook bij Offrandes is dit het geval.
Offrandes is Ludonautes eerste telg en ik vind dat het er best mag wezen. Het spelmateriaal is prima (hoewel ik 1 in plaats van 3 spelborden leuker zou vinden), de spelregels zijn duidelijk en verzorgd en ook het spel zelf is behoorlijk. Als er een tweede spruitje komt, ben ik op de babyborrel aanwezig.

April 2010

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *