Opera – Review

Auteur
Hans van Tol
Uitgever The Game Master
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur
90 minuten
Jaar van uitgave 2009
Prijs 33.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links The Game Master

SPELMATERIAAL

In de vier vakken van de speldoos steken:

  • 1 spelbord,
  • 1 rondemarker,
  • 3 gekleurde pionnen (maestro, critico en esperto),
  • 38 gebouwdelen,
  • 6 componisten,
  • 6 personagekaarten,
  • 84 muziekstukken,
  • 1 muziekstuk van de huiscomponist, 1 puntenmarker, 1 scherm en 1 budgetmarker per kleur,
  • 4 pasmarkers,
  • en de spelregels in het Nederlands en Engels.

Het spelmateriaal is degelijk, alleen de schermen zijn wat aan de dunnen kant.

SPELBESPREKING

Inleiding

Opera’s zijn niet voor het gewone volk. Dat is tenminste wat de publieke opinie ons wilt doen geloven. Gelukkig is niet iedereen dezelfde mening toebedeeld. Een aantal leden van welgestelde famillies wil de opera naar het gewone volk brengen. Ze bouwen grote operahuizen en programmeren een gevarieerd programma. Op die manier proberen ze zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken.

Voorbereiding

Leg het spelbord op tafel.
Zet de rondemarker, de karakters en de personages zoals aangegeven op het spelbord.
Leg de gebouwen open per soort naast het spelbord. De gebouwen waarop meer pionnen staan dan het aantal spelers worden terug in de doos gelegd.
Leg de zes componisten in willekeurige volgorde op de roemladder.
Elke speler ontvangt in zijn kleur 1 huiscomponist, 1 puntenmarker, 1 budgetmarker en 1 scherm.
De startspeler ontvangt 20 dukaten. De andere spelers ontvangen telkens 1 dukaat meer (1 voor de tweede speler, 2 voor de derde speler en 3 voor de vierde speler).
De muziekstukken worden gedekt naast het spelbord gelegd. Trek drie verschillende muziekstukken en leg ze op de voorziene plaatsen van het rondespoor.

Spelverloop

Links op het spelbord staat het budgetspoor. Bovenaan het rondespoor, rechts is er plaats voor de componisten en hun muziekstukken. Onderaan is plaats voorzien voor de personages.

In opera worden 9 rondes gespeeld. Elke ronde verloopt op dezelfde manier. Na de 3de, de 6de en de laatste ronde volgt een telling.

Budgeteren.

Bij de start van het spel zetten alle spelers hun budgetmarker op veld 0 van de budgetladder. De startspeler zet zijn marker in de meest linkse kolom, de volgende speler in de kolom daarnaast, enz…
Elke speler neemt een aantal dukaten in zijn hand en houdt deze voor zich. Tegelijkertijd tonen de spelers hoeveel geld ze in hun hand hebben. Daarna verschuiven de spelers hun budgetmarker naargelang het aantal geboden dukaten. De speler die het hoogste staat op de budgetladder komt als eerste aan de beurt. Bij gelijkstand is de volgorde van links naar rechts.

Personages kiezen en acties uitvoeren.

In volgorde van de budgetladder kiezen de spelers om beurt een personage. Elk personage biedt een actiemogelijkheid. Betaal het aangegeven honorarium van het personage door de budgetmarker op de budgetladder evenveel vakken naar beneden te verplaatsen. Daarna wordt de actie onmiddellijk uitgevoerd. Nadat de actie is uitgevoerd, is de speler die op dat moment het hoogste staat op de budgetladder aan de beurt.
Er zijn zes verschillende acties:

  • Impressario: koop maximaal 2 van de beschikbare muziekstukken. De prijs is gelijk aan de roem van de componist. Na de aankoop mag je alle muziekstukken herverdelen over jouw zalen. Je mag muziekstukken achter jouw scherm laten liggen. Muziekstukken van dezelde componist mogen niet in eenzelfde operahuis opgevoerd worden.
  • Architetto: koop maximaal 2 gebouwdelen. Je betaalt 2 dukaten per zaal en ontvangt 2 punten per zaal. Je moet de gebouwdelen in volgorde kopen, eerst het hoofdgebouw en daarna extra zalen.
    Voorbeeld beschikbare bouwdelen ronde 1. De gebouwen met de rode zuilen zijn de hoofdgebouwen. De muziekstukken die daar uitgevoerd worden leveren punten op bij een telling.
  • Signora: verkoop één opera aan het palazzo. Deze moet vanachter jouw scherm komen en levert ofwel zijn punten ofwel dubbel zoveel dukaten als zijn puntenwaarde op. Het palazzo aanvaard geen twee opera’s van dezelfde componist.
    De verschillende opera’s. De achterkant van sommige is wat vuil.
  • Maestro: verplaats de groene figuur naar een vrije plek in een stad naar keuze. De opgrengsten in deze stad verdubbelen.
  • Critico: verplaats de zwarte figuur naar een vrije plek in een stad naar keuze.Verplaats daarna 1 componist 2 vakken op de roemladder.
    De componisten.
  • Esperto: verplaats de paarse figuur naar een vrije plek in een stad naar keuze. Alle opera’s in deze stad leveren direct punten op. Daarna moet de speler zijn beste muziekstuk aan de speler met het minste punten geven.

De actie van de Architecto, de Signora en de Impressario kunnen door alle spelers uitgevoerd worden. De speler die de actie kiest, betaalt het honorarium. De andere spelers die de actie ook willen gebruiken betaal 1 per gekocht muziekstuk of bouwdeel en 1 voor het gebruik van de Signora.
De andere acties kunnen maar door 1 speler uitgevoerd worden.
De zes personages.

Geld verdienen.

Spelers verdienen geld als ze muziekstukken opvoeren. Voor elk operahuis waar concerten te beluisteren zijn, ontvangen de spelers dukaten. Het aantal verschillende muziekstukken is daarbij doorslaggevend.
De spelers ontvangen per gebouw 1, 3, 5, 8, 11 of 15 dukaten voor 1, 2, 3, 4, 5 of 6 verschillende muziekstukken.

Eindfase.

  • De componist(en) waarvan het meeste muziekstukken opgevoerd worden stijgt één plaats op de roemladder.
  • Niet gekochte muziekstukken worden afgelegd. Er worden nieuwe muziekstukken op de componisten gelegd (aantal spelers x2).
  • De personagekaarten worden terug op het spelbord gelegd.
  • Het palazzo wordt geleegd als het vol is.
  • Spelers met hun budgetmarker op positie 0 ontvangen 1 dukaat.
  • De rondemarker wordt 1 veld naar rechts geschoven.

Punten verdienen.

Om de 3 ronden volgt een telling. Elke opera die in een grote zaal (hoofdgebouw van een operahuis) uitgevoerd wordt, levert evenveel punten op als de waarde van de componist (zie roemladder). De componist van de Eeuw (ligt op het rondespoor) levert extra punten op. De huiscomponist is waardeloos, elke lege zaal levert 1 minpunt op.
Het palazzo wordt na een telling altijd geleegd. Na elke telling komen nieuwe opera gebouwen beschikbaar.
Londen en Parijs zijn beschikbaar na de eerste telling.

Milaan is beschikbaar na de tweede telling.

De winnaar

Je wint als je na de derde telling het meeste punten bezit.

 

SPELBEOORDELING

Het thema van Opera kan op zijn minst origineel genoemd worden. De spelmechanismen zijn dat iets minder, maar daar heb ik weinig problemen mee.
Het spelmateriaal is, met uitzondering van de spelerschermen, van goede kwaliteit. Het spelbord is overzichtelijk en sfeervol.
Opera start vrij intensief. De eerste ronden moet je kiezen tussen budgetladder of aankoop van zalen en muziekstukken. Vanaf ronde 5 of 6 verdwijnt dit aandachtspunt. De spelers hebben dan zoveel geld dat ze altijd het volle pond kunnen bieden. Wat mij betreft is dit de grootste hapering aan Opera. Voor het overige heb ik dit spel goed verteerd. Mijn ervaring beperkt zich wel tot enkele spellen met twee spelers. Opera voldoet daarin aan de verwachtingen en kan binnen het uur gespeeld worden. Ik vraag me wel af of een spel met 3 of 4 boeiend blijft. Opera heeft niet genoeg body om de aandacht 90 minuten vast te houden, vrees ik. Ik denk dat spelers die een voorsprong hebben opgebouwd, moeilijk bij te halen zijn. Dit om de eenvoudige reden dat meer geld meer muziekstukken en meer zalen opleveren. Op hun beurt zorgen muziekstukken en zalen voor meer punten en meer geld. Meer geld zorgt voor ….

De achterkant van de componisten bevat wat informatie.

Juni 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *