Origo – Review

Auteur
Wolfgang Kramer
Uitgever Parker, Hasbro
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur
60 minuten
Jaar van uitgave 2007
Prijs 21.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.2/10
Links Wolfgang Kramer
Hasbro

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat:

  • 1 spelbord,
  • 2 samenvattingskaarten,
  • 1 scorebord,
  • 1 actiefiche,
  • 46 rode, 46 blauwe, 32 zwarte, 32 groene en 32 oranje stamschilden.
  • 1 stamhoofd in elk van de 5 kleuren,
  • 12 stichtingsstenen,
  • 98 kaarten: 26 rijkaarten, 26 kolomkaarten, 18 landkaarten, 16 bevolkingkaarten en 12 zeekaarten,
  • en de spelregels in het Nederlands.

SPELBESPREKING

Inleiding

Oud Europa is de arena waarin Hunnen, Longobarden, Goten, Angelsaksen en Vandalen strijden voor grondbezit. Verover landen en bouw een indrukwekkende zeemacht op.
Het spelbord: Oud Europa verdeeld in verschillende vakken.


Voorbereiding

Leg het spelbord en het scorebord op tafel. Zet de 12 stichtingsstenen op het scorebord.
Elke speler ontvangt 1 stamhoofd en een aantal stamschilden (44, 30, 25 en 22 voor 2, 3, 4 en 5 spelers) in zijn kleur. Elke speler zet zijn stamhoofd op het scorespoor.
Schud de kaarten en geef elke speler er 10. Leg de rest gedekt op tafel.
Elke speler neemt een aantal stamschilden (12, 8, 5, 4 voor 2, 3, 4, 5 spelers) uit zijn voorraad. Leg om beurt 1 stamschild op het spelbord. Per vakje mag slechts 1 stamschild liggen.

Spelverloop

Om beurt mogen de spelers uitbreiden, aanvallen, verhuizen en zeilen. De volgorde waarin ze dat doen is niet belangrijk. Je kan er ook voor kiezen bepaalde acties niet uit te voeren. Na elke beurt vullen alle spelers hun handkaarten terug aan tot 10.

Uitbreiden.

Speel een kaart en leg een stamfiche op het spelbord. Alleen lege vakjes komen in aanmerking. Je mag twee keer uitbreiden als je niet aanvalt.
Als je het laatste gebied van een land bezet, heb je dit land gesticht. Plaats een stichtingssteen van het scorebord op het gestichte land. Je ontvangt de punten die op het stichtingsvakje van het scorebord staan. Er volgt een algemene telling als dit stichtingsvakje rood is. Elk land kan maar één keer gesticht worden.
De verschillende kaarten.
Bevolking laat je toe een fiche op een veld te plaatsen aangrenzend aan een eigen stamfiche. Rij en kolom duiden aan in welke rij of kolom je een stamfiche mag plaatsen. Lang heeft het land aan waar je een fiche mag plaatsen. Zee geeft aan dat je een fiche in een zee mag plaatsen.

Aanvallen.

Als zeeën overvol geraken en landen gesticht zijn, mag je aanvallen. Speel een kaart waarmee je een eigen fiche op een vijandelijke fiche kan leggen. Speel de kaart en leg de actiefiche op het gebied dat je wenst aan te vallen.De kracht van de verdediger is 1 plus 1 per horizontaal en verticaal aangrenzende eigen fiche. De kracht van de aanvaller is 1 per aangrenzende eigen fiche. De aanvaller en de verdediger kunnen nu kaarten speler om hun kracht te verhogen. Elke kaart waarmee je zou kunnen uitbreiden naar het aangevallen gebied levert 2 punten op. De winnaar mag zijn fiche in het gebied leggen.

Verhuizen.

Schuif een eigen stamschild naar een leeg aangrenzend gebied. Je mag over eigen stamschilden springen. Per beurt mag je slecht 1 keer verhuizen.

Zeilen.

Schuif een eigen stamschild vanop zee naar een leeg aangrenzend gebied. Dit mag op land of in zee zijn en je mag over eigen stamschilden springen. Je mag meerdere keren zeilen per beurt.

Punten verdienen.

Spelers verdienen punten als ze een land stichten en bij een algemene telling. Er volgt een algemene telling als na het stichten van een land een rood stichtingsvakje vrijkomt. Punten worden bijgehouden op het scorespoor door het verplaatsen van stamhoofden. Per vakje van het scorespoor mag maximaal 1 stamhoofd staan. Eindigt een verplaatsing van een stamhoofd op een bezet vakje, dan wordt hij op het eerst volgende lege vakje gezet.
Tijdens een algemende telling ontvangen de spelers met de grootste clans en de grootste zeemacht punten. In elk land worden punten toegekend aan de drie spelers die er het meeste fiches bezitten.
Het scorebord.

De winnaar

Het spel eindigt als de laatste stichtingssteen op het bord wordt gezet of als een speler zijn laatste stamfiche op het bord plaatst of als alle spelers na elkaar passen. De ronde wordt uitgespeeld en er volgt een laatste algemene telling. De speler met de hoogste score wint.

 

SPELBEOORDELING

Wolfgang Kramer heeft met Origo niet echt zijn beste spel ontworpen. Het volledige spel is gebaseerd op het plaatsen van schijfjes om zoveel mogelijk meerderheden te behalen. Waar je jouw schijfjes kan plaatsen, is vooral afhankelijk van de kaarten die je bezit. Vooral de zeekaarten zijn interessant omdat je daarmee echte invasies kan voorbereiden. Aanvallen is een optie die heel weinig tot helemaal niet gekozen wordt. Het is heel moeilijk de uitkomst van een aanval te voorspellen en een beurt waarin je geen fiche kan plaatsen is een verloren beurt.
De telling zelf is wat omslachtig en onoverzichtelijk.
Origo is een luchtig meerderheidsspel. Het speelt vlot en is makkelijk te begrijpen. Binnen dit genre zijn echter veel interessantere titels beschikbaar.

Juni 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *