Panamax – Review

kapiteinkaarten
Stevedore kaarten
stevedore kaarten
Adviseur kaarten
adviseur kaarten

OORDEEL

Panamax ziet er fantastisch uit en biedt een prima combinatie spelthema – spelmechanisme. Het is nogal druk op het panamakanaal waardoor de schepen elkaar als het ware vooruit duwen. Hét mechanisme waarop je moet inspelen en dat er voor zorgt dat Panamax een hoge dosis interactiviteit bezit. Optimaal profiteren van de zetten van andere spelers is de boodschap.
Als je Panamax een eerste keer opzet, moet je wel even door de zure appel bijten. Het boeltje klaarzetten en uitleggen neemt toch minstens 20 minuten in beslag. Er zijn heel wat factoren waarmee je rekening moet houden en dat kan bij de start overweldigen. Toch ontdek je onderweg dat de mechanismen eigenlijk vrij logisch en eenvoudig zijn. Neem een dobbelsteen en voer de bijhorende actie uit. Zo eenvoudig maar toch verrassend veel mogelijkheden.
Daarbij is het cruciaal dat je andere spelers in jouw acties betrekt. Je kan jouw boot voor die van een ander parkeren en zo profiteren van zijn zetten of je kan een lading bij die van een tegenspeler plaatsen om zo samen in de boottocht te investeren. Stalen zenuwen zijn onontbeerlijk want je wilt natuurlijk dat andere spelers meer acties investeren dan jezelf.
Alsof dat nog niet genoeg is, mag je ook het doel van dit spel niet uit het oog verliezen: zelf zoveel mogelijk geld bezitten.
Je investeert voortduren het geld van de maatschappij maar uiteindelijk telt wat op de persoonlijke spaarboek staat. Zelf ontvang je geld uit winst van aandelen die je gekocht hebt (mag van alle maatschappijen) en door het uitvoeren van maximaal 2 opdrachten die je tijdens het spel (kunt) verkrijg(en)t. De opdracht waarvoor je kiest, bepaalt natuurlijk hoe je speelt.
Hoewel alles prima in elkaar steekt, heb ik twee ‘kleine’ kanttekeningen.
Op het eind van een ronde betaalt elke maatschappij dividend aan zijn aandeelhouders. Indien een maatschappij niet voldoende geld bezit, betaalt ze helemaal niks. Eén van de bonuskaarten zegt dat de speler, als het spel eindigt, het overgebleven geld van zijn maatschappij aan zijn persoonlijke voorraad mag toevoegen. Die combinatie (spelregel – bonuskaart) levert een vreemde strategie op. Als je er namelijk voor zorgt dat jouw maatschappij tijdens de laatste ronde net niet genoeg geld bezit om dividend te betalen, kan dit heel wat persoonlijke winst opleveren. Een strategie die vrij succesvol is maar tegen mijn natuur indruist. Ik vind het ook lullig om op deze manier te verliezen.
Verder vind ik Panamax niet echt geschikt als tweespeler spel. Profiteren van de andere speler is dan veel minder cruciaal en net dit maakt Panamax zo leuk.
Zoals boven vermeldt, zijn dit slechts kleine opmerkingen. Die wegen helemaal niet op tegen de cocktail van positieve elementen die Panamax biedt.

Januari 2015