Pronken Met Andermans Veren – Review

Auteur Friedemann Friese
Uitgever 2F-Spiele
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2012
Prijs 40.50€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links 2F-Spiele

SPELMATERIAAL

andermansveren

  • 40 startkaarten (4 sets),
  • 55 actiekaarten gemarkeerd met Romeinse cijfers van I tot V,
  • 15 kantoorkaarten,
  • 4 overzichtskaarten,
  • 28 medewerkers (7 per kleur),
  • 8 pionnen (2 per kleur),
  • 25 overwinningsblokjes,
  • 1 spelbord en de spelregels in het Nederlands.

spelmateriaal

SPELBESPREKING

Inleiding

Dit is een samenraapsel van verschillende bekende spellen. Je herkent er ongetwijfeld mechanismen uit Dominion, Agricola, Through the Ages, 7 Wonders,… uit.

Voorbereiding

Geef elke speler een startset van 10 kaarten en 3 medewerkers. Per speler wordt 1 pion op het beurtvolgordespoor en 1 pion op het scorespoor geplaatst.
Schud de verschillende stapels kaarten en sorteer ze per soort. Leg de starkaarten op het spelbord.
start

Spelverloop

Beurtvolgorde bepalen

  • Elke speler trekt 5 kaarten van zijn persoonlijke stapel. Schud eventueel je aflegstapel als je kaarten tekort komt.
    De spelers starten elk met 7 geldkaarten en 3 overwinningskaarten.
    startkaarten
  • Elke speler legt 1 van zijn kaarten gedekt voor zich neer.
  • De speler met de hoogste kaart wordt startspeler, de speler met de op één na hoogste kaart komt als tweede aan de beurt,…
  • Leg de gespeelde kaart op de tijdelijke aflegstapel.

Medewerkers inzetten

  • Om beurt zetten de spelers 1 medewerker in een kantoor op het spelbord. Aanwezige overwinningsblokjes leg je voor je neer.
  • In een kantoor is plaats voor slechts 1 medewerker.
    Kantoren laten de spelers toe acties uit te voeren. Hieronder enkele voorbeelden:
    • Overheidsambtenaar: schuif eerst de kaarten van de straat links door, koop daarna 1 kaart.
    • Dienst landelijke inrichting: je mag een kaart nogmaals gebruiken. Daarna moet je ze op de tijdelijke aflegstapel leggen.
    • Gemeentelijke subsidiedienst: trek 1 kaart van je persoonlijke trekstapel.
    • Gemeenteambtenaar: koop 1 kaart.
      kantoren
  • Voor of na het plaatsen van een medewerker mag je actiekaarten of acties van kantoren uitvoeren.
  • Dit gaat door tot alle spelers hun medewerkers ingezet hebben.

Kaarten kopen en punten scoren

  • In beurtvolgorde leggen alle spelers hun overgebleven handkaarten op tafel en voeren de acties ervan uit.
  • Met het verzamelde geld (geldkaarten, kantoren) mag je een kaart uit het aanbod kopen als je een medewerker op een koopsymbool bezit. De kostprijs is de som van de kostprijs op de kaart en de straatwaarde. Leg de kaart op je tijdelijke aflegstapel.
  • Als er links van de gekochte kaart rode kaarten liggen, moet je die eveneens op je tijdelijke aflegstapel leggen. Rode kaarten zitten alleen maar in de weg.
  • Tel alle punten die je deze ronde ontvangen hebt op (kaarten en blokjes). Voeg ze toe op het scorespoor.
    Enkele kaarten vanuit de straat.
    • Bonus voor een teamlid: je mag een campagnemedewerker nogmaals activeren.
    • Bevriende bankiers: je krijgt 3 munten.
    • Campagnebureau: leg 1 handkaart terug in de doos, neem een extra medewerker uit de voorraad.
    • Saunaclub: trek 2 kaarten.
    • Nationale radio: je ontvangt 3 punten.
      straatkaarten

Opruimen

  • Leg op elk kantoor zonder medewerker een overwinningsblokje.
  • Leg de kaarten van je tijdelijke aflegstapel en je actiegebied op de aflegstapel.
  • Alle medewerkers worden terug van het spelbord genomen. Elke speler legt er 3 in zijn eigen voorraad.
  • Voeg een kantoor toe aan het spelbord.
  • Verwijder een aantal kaarten uit de straat (afhankelijk van het aantal spelers). Schuif de kaarten door naar links en vul de lege velden op met nieuwe kaarten.

De winnaar

Het spel eindigt op het eind van een ronde waarin een speler minstens 95 punten behaalt of na de ronde waarin een speler de laatste Mastertitel koopt. Het spel eindigt ook na de 11de ronde. De speler met het meeste punten wint.

 

SPELBEOORDELING

Toen ik een eerste keer de speldoos opende, kon ik wat ontgoocheling niet verbergen.  De inhoud van de doos staat niet in verhouding met de prijs, vind ik. Een spelbord, 114 kaartjes en ongeveer 60 houten speelstukken voor 40€, ik had meer verwacht. Ik geef toe dat de vormgeving dit gevoel wat heeft versterkt. De speldoos vind ik weinig inspirerend en het spelbord, …tja…niet echt mijn ding.  De kaarten zijn eenvoudig maar OK. Friedemann blijft aan zijn groene kleur vasthouden, maar dit levert zelden fantastisch artwork op.
40€ zou ik correct vinden mocht de vormgeving oogverblindend zijn. Ik denk daarbij aan Magickaarten, die zijn ook duur maar wel fantastisch getekend. Je betaalt als het ware voor een stukje kunst.
Soit, een spel dat gebaseerd is op Agricola, Dominion, 7 Wonders,…dat kan alleen maar goed zijn, denk ik dan bij mezelf. 
De spelregels zijn vrij kort en missen naar mijn gevoel wat duidelijkheid. In de kern is dit een heel eenvoudig spel dat heel vlot speelt. 5 minuutjes uitleg volstaan om dit spel te vatten. De moeilijkheid ligt in de variatie aan kaarten in combinatie met de variatie aan combo’s en het gebrek aan voorbeelden in de uitleg. Tijdens het spel duiken al vlug vragen op die niet altijd even eenvoudig op te lossen zijn. Goede afspraken maken is in dit geval belangrijk. Ook op Boardgamegeek zijn reeds heel wat topics in verband met de spelregels te vinden. Zelf heb ik ook wat voorbeelden met de vraag om verduidelijking gepost, maar een antwoord is er nog niet gekomen.
Jammer omdat dit eigenlijk wel een leuk spel is. De combinatie “Deckmanagement” en “workerplacement” werkt prima en de combo’s die je op tafel legt worden steeds sterker.  Het komt er op neer dat jouw deck niet te veel kaarten bevat, dat je de zwakkere kaarten vervangt door sterkere varianten. Daarvoor is natuurlijk geld nodig en moet je de juiste kantoren bezetten. Dit maakt de strijd om de startpositie interessant.
Voorbeelden van kaarten die op het einde beschikbaar zijn:

  • Master of Laws: voor elk geïnvesteerde munt ontvang je 1 punt. Leg deze kaart daarna voor je neer. Ze is niks meer waard.
  • Grootste landelijke krant: je ontvang maar liefst 10 punten.
  • Voorkennis: je mag een medewerker in een bezet kantoor plaatsen.
  • Spindoctor: trek 4 extra kaarten.
  • Persvoorlichter: je mag een kaart uit je eigen actiegebied kopiëren. Ga er van uit dat je nu twee dezelfde kaarten bezit.

straat
Pronken met Andermans Veren is een goed spel maar het gebrek aan duidelijke voorbeelden in de spelregels kan soms de feestvreugde wat drukken. De opdracht van de spelleider is duidelijkheid scheppen vooraf zodat iedereen dezelfde spelregels volgt. Ik vraag me ook af of dit spel interessant blijft? De vormgeving vind ik wat pover en ook de titel Pronken met Andermans Veren klinkt wat bombastisch. Copycat (Engelse editie) klinkt ook in het Nederlands een stuk aantrekkelijker.

Opmerking: misschien heb je al opgemerkt dat er een fout in het verloop van het scorespoor steekt. Ook dit is iets wat de auteur afgekeken heeft. Dit is namelijk een kwinkslag naar Ticket To Ride waar de eerste druk hetzelfde verloop vertoonde.

scorespoorticket to ride fout

Maart 2013

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *