Pyramid – Review

Auteur
Marcel-André Casasola Merkle
Uitgever Ravensburger
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur
30 – 45 minuten
Jaar van uitgave 2008
Prijs 22.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Ravensburger
Marcel-André Casasola Merkle

SPELMATERIAAL

In de speldoos zitten:

  • 1 magnetisch spelbord,
  • 1 magnetische mummie,
  • 4 magnetische schatzoekers,
  • 12 Ankh-symbolen (3 per speler),
  • 2 afdekborden,
  • 5 witte dobbelstenen,
  • 1 bruine dobbelsteen,
  • 23 opdrachtkaarten in 5 kleuren,
  • de spelregels in het Duits, Frans, Spaans, Engels, Nederlands en Italiaans.

 

SPELBESPREKING

Inleiding

Enkele schatzoekers hebben het op de rijkdom van Amenophis gemunt. Ze doorgronden zijn piramide op zoek naar kostbaarheden. Amenophis dwaalt echter ook in zijn piramide rond. Als hij een schatzoeker betrapt, vliegt die zonder pardon de kerker binnen. Amenophis is echter om te kopen. Kan je niet betalen, dan wen je best aan de vier donkere muren van de kerker.

Voorbereiding

Zet het spelbord in elkaar. Eén speler is mummie, de andere spelers zijn schatzoekers. De schatzoekers spelen aan één kant van het spelbord en plaatsen hun schatzoeker op het startveld. De mummie speelt aan de andere kant van het spelbord en start in de kerker.
Elke speler krijgt 3 Ankh-symbolenen en van elke kleur 1 opdrachtkaart.
De startopstelling.

Spelverloop

De schatzoekers.

  • De opdrachtkaarten van de schatzoekers tonen enkele symbolen. Als een schatzoeker op dit symbool in de pyramide staat, mag hij zijn kaart aan de mummie geven.
  • Als een schatzoeker aan de beurt is, moet hij dobbelen. Hij neemt daartoe alle witte dobbelstenen zonder mummie. Na de worp moeten alle dobbelstenen met mummies opzij gelegd worden. De overige dobbelstenen mogen opnieuw gegooid worden maar mummies moeten wederom opzij gelegd worden. Als de speler tevreden is over zijn worp, moet hij verplaatsen.
  • Om te verplaatsen kies je één dobbelsteen. Zeg aan de mummie welke dobbelsteen je gekozen hebt en verplaats jouw schatzoeker.
  • Eventueel kan (bij vijf mummies ‘moet’) een speler voor zijn worp beslissen om ook de dobbelstenen met een mummie te gooien. Dit heet bevrijden. De mummie krijgt dan wel een extra beurt.

De mummie

  • Als alle schatzoekers hun beurt hebben afgewerkt, mag ook de mummie bewegen. Hij gooit de mummie dobbelsteen. Bij het resultaat telt hij de mummies die op de witte dobbelstenen van de schatzoekers te zien zijn. Dit is het aantal velden dat de mummie mag lopen.
  • Als de mummie op een vak van een schatzoeker staat, moet hij stoppen. De schatzoeker vliegt naar de kerker en geeft een Ankh-symbool aan de mummie. Als de schatzoeker zijn laatste symbool afgeeft, is het spel voor hem afgelopen.
  • De mummie krijgt een extra beurt nadat een schatzoeker voor bevrijden gekozen heeft. Hij mag dan evenveel vakken verplaatsen als het aantal bevrijde dobbelstenen.

De winnaar

Een schatzoeker wint als hij zijn laatste opdracht aflegt. De mummie wint als hij een aantal Ankh-symbolen heeft gewonnen. Dit is 4 bij 2 schatzoekers, 6 bij 3 schatzoekers en 7 bij vier schatzoekers.
In een spel met twee moet de schatzoeker 10 opdrachten uitvoeren met twee schatzoekers en moet de mummie 3 symbolen winnen.

 

SPELBEOORDELING

Pyramid is een vrij eenvoudig (kinder) spel dat mij op één of andere manier toch kan boeien. De speler met de mummie krijgt enkel informatie als hij een opdrachtkaart van een speler te zien krijgt. Op deze manier zal hij nu en dan in staat zijn een schatzoeker te vangen. In het andere geval zal hij ook wat geluk moeten hebben.
De schatzoekers zien de mummie staan en kunnen wat anticiperen. Eindigen op een vak met meerdere bewegingsmogelijkheden is een groot voordeel. Bovendien kan je als schatzoeker jouw lotgenoten flink dwarsbomen door op het goede moment (= als de mummie daardoor een tegenspeler kan vangen) dobbelstenen te bevrijden. Je mag dit echter niet te veel doen of de mummie wint.
Laat ons eerlijk zijn. Als je een groep fanatieke spelers, laat ons zeggen liefhebbers van spellen genre Caylus, moet entertainen, dan zal Pyramid hen niet echt omver blazen. Pyramid kan echter een schot in de roos zijn als je die fanatieke spelers vervangt door gelijk welke combinatie van kinderen, jongvolwassenen en ouders. Ik kijk in elk geval uit naar het moment waarop mijn kinderen oud genoeg zijn om dit spel samen met mij te spelen.

Oktober 2009

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *