Quebec – Review

Auteur Philippe Beaudoin
Uitgever Ystari Games
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 35.95€
Recensie door Vandenbogaerde Claude
Score 9.3/10
Links Ystari Games

SPELMATERIAAL

 

De speldoos bevat:

  • 1 spelbord,
  • 44 gebouwtegels (11 per eeuw),
  • 16 gebeurteniskaarten,
  • 11 blauwe schijven om de beschikbare gebouwen aan te duiden,
  • 5 leiderkaarten,
  • 11 pionnen (2 per speler en 1 neutrale pion),
  • 5 handtegels,
  • 125 arbeiders (25 per speler),
  • 120 puntenfiches (24 per speler) en de spelregels in het Duits, Frans en Engels.

SPELBESPREKING

Inleiding

Spelers proberen zoveel mogelijk punten te scoren door invloed te verzamelen in 5 verschillende gebieden en door gebouwen af te werken.

Voorbereiding

Leg het spelbord in het midden van de tafel en leg de 44 gebouwtegels willekeurig op de bouwplaatsen van het spelbord. Zorg er voor dat de gebouwen die tot dezelfde eeuw behoren wat verspreid liggen. Leg op elk gebouw van de eerste eeuw een blauwe schijf.
Geef elke speler het spelmateriaal in de kleur van zijn keuze. Elke speler zet 3 blokjes op zijn handtegel. Dit zijn actieve werkers.
De leiderkaarten worden open naast het bord geplaatst.
De gebeurteniskaarten worden naar eeuw gesorteerd en per eeuw wordt 1 kaart getrokken. De kaart voor de eerste eeuw wordt opengedraaid.
Kies een speler die het spel begint.
Het spelbord toont in de hoeken 4 invloedgebieden. De kleur van deze gebieden komt overeen met de kleur van de gebouwen. Het midden van het spelbord toont de verschillende wijken met telkens 3 of 2 bouwplaatsen. In het midden van de wijk staan de symbolen voor de extra actie.
spelbord

Spelverloop

De eenvoud zelve

De actieve speler kiest in zijn beurt 1 van de vier mogelijke acties. Passen is niet toegestaan.

  • Zet je architect (= pion) op één van de beschikbare gebouwen en zet 3 extra blokjes op je handtegel. Leg de blauwe schijf op het gebouw af. Dit gebouw kan nu bezocht worden door actieve arbeiders. Per gebouw kan slechts 1 architect aanwezig zijn. Als je deze actie een tweede keer kiest, moet je jouw architect verplaatsen. Het gebouw dat je verlaat, wordt dan geteld.
    • Zet alle arbeiders die op het gebouw staan op de corresponderende (zelfde kleur) invloedzone van het spelbord.
    • Draai het gebouw zodat duidelijk is dat het gebouw af is.
    • Leg een puntenfiche op het afgewerkte gebouw. Het aantal sterren op die fiche moet overeen komen met het aantal groepen arbeiders die aan het gebouw gewerkt hebben.
  • Verplaats arbeiders van je handtegel naar een geactiveerd gebouw. Bij elk gebouw kunnen 3 groepen arbeiders geplaatst worden. Afhankelijk van het gebouw bestaat een groep uit 1, 2 of 3 arbeiders. Als je arbeiders plaatst bij een gebouw van een andere architect, mag je direct de extra actie van dit gebied uitvoeren. Als je arbeiders bij een eigen architect plaatst, vervalt de extra actie.
  • Verplaats een arbeider van je handtegel naar één van de vier invloedzones.
  • Neem een leiderkaart en leg ze open voor je op tafel. Vanaf nu mag je de invloed van die leider gebruiken. Per eeuw mag je slechts één leider activeren. Daarbovenop mag je een aantal arbeiders van je voorraad op je handtegel plaatsen. Dit aantal is gelijk aan het aantal reeds gekozen leiderkaarten.

Een eeuw eindigt onmiddellijk als een speler geen werkers meer in voorraad heeft of als er geen gebouwen meer beschikbaar zijn. Er volgt een telling en een volgende eeuw start.
Gebeurteniskaarten gelden gedurende de eeuw. Ze geven ook de volgorde bij het waarderen van invloedzones weer.
gebeurteniskaarten

Het spelbord bevat 5 invloedzones waarop arbeiders geplaatst kunnen worden. Elke arbeider levert 1 punt op. De eerste zone die geteld wordt is de citadel, daarna wordt het meest invloedrijke gebied van de eeuw geteld, de overige 3 gebieden worden volgens de wijzers van de klok afgehandeld. De speler met het meeste arbeiders in een zone mag de helft ervan (max. 5) doorschuiven naar de volgende zone waar geteld wordt. Op die manier kunnen spelers heel wat punten verzamelen. De speler met het meeste arbeiders in de laatst getelde zone mag de helft van zijn werkers op zijn handtegel plaatsen.

Maar toch heel wat diepgang

  • Elk gebied genereert extra acties voor spelers die arbeiders bij vreemde architecten plaatsen. Op die manier kan je extra arbeiders activeren, extra punten scoren, arbeiders verplaatsen, nieuwe gebouwen activeren, …
  • Het spel bevat 5 politieke leiders die het spel sterk kunnen beïnvloeden. Je mag een extra actie toch uitvoeren als je een arbeider bij je eigen architect plaatst als je de religieuse leider bezit, je mag je arbeiders plaatsen naar de invloedzone van je keuze als je de politieke leider bezit, je krijgt een extra architect met de economische leider, je scoort extra punten als je de culturele leider bezit en de leider van de citadel zorgt ervoor dat je 3 passieve arbeiders in de citadel mag plaatsen.
    leiders
  • Tenslotte zorgen de gebeurteniskaarten ervoor dat elk spel zijn eigen toets meekrijgt en dat de spelers hun strategie moeten aanpassen.

 

De winnaar

Het spel eindigt na de 4de eeuw. Na de telling van de invloedzones ontvangen de spelers nog extra punten:

  • 1 punt per werker op een niet afgewerkt gebouw.
  • 1 punt per twee werkers op de handtegel.
  • De punten op de puntenfiches van de grootste aaneengesloten groep eigen gebouwen. Elke speler kiest zijn eigen groep.
  • Evenveel punten als het aantal sterren op de puntenfiches van de andere gebouwen.

De speler met het meeste punten wint.

 

SPELBEOORDELING

Dit moet zowat het beste spel zijn dat we sinds lang op tafel gezet hebben. Eenmaal door de regels geworsteld, speelt het ongezien vlot en veel eenvoudiger dan de regels doen vermoeden. Elke actie die je onderneemt heeft meerdere gevolgen. Om punten te verdienen moet je mogelijkheden weg geven aan je tegenspelers. En toch ga je meestal kiezen tussen amper twee mogelijke acties (die wel op veel manieren ingevuld kunnen worden). Kortweg, alles klopt. Wat ook leuk is, is het feit dat ik me geen ander spel kan indenken dat vergelijkbaar is met Québec. Tijdens het spelen verdwijnt het thema wel op de achtergrond, dit is het enige negatieve dat ik kan bedenken. Maar om het in de beoordelingsvorm van de kinderspelen te zeggen: zeer leuk.

Claude

Oktober 2012

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *