Red November – Review

Auteur
Bruno Faidutti, Jef Gontier
Uitgever Fantasy Flight Games
Aantal spelers 2 tot 8
Spelduur
60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2008
Prijs 24.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Fantasy Flight Games
Bruno Faidutti

SPELMATERIAAL

Het kleine doosje bevat;

  • 8 kaboutertjes,
  • 9 tijdpionnen,
  • 39 fiches voor het bijhouden van gebeurtenissen zoals brand, overstroming, geblokkeerde deuren,
  • 54 tegels met voorwerpen,
  • 3 kubussen voor het bijhouden van de schade,
  • 8 kabouterkaarten en 56 gebeurteniskaarten,
  • 1dobbelsteen (10 zijden),
  • 1 spelbord.

SPELBESPREKING

Inleiding

De Red November, een experimentele onderzeeër bemand door kabouters, ondergaat de ene ramp na de andere. Zowat alles wat mis kan gaan, gaat ook mis. Hulp is onderweg, maar de kabouters moeten het nog 1 uur op de onderzeeër uithouden.

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden van de tafel geplaatst. De kubussen worden op veld 0 van het overeenkomstige schadespoor gelegd.
Elke speler neemt een kabouter, een kabouterkaart en een tijdpion in dezelfde kleur. De tijdpion wordt op het tijdspoor gezet. De kabouter wordt in een willekeurige kamer van de onderzeeër gezet. (Gebruik de dobbelsteen.)
Er worden 6 voorwerpen ‘grog’ naast de cabine van de kapitein gelegd.
De overige voorwerpen worden geschud, elke speler krijgt er 2.
De ‘kraken’ kaart wordt verwijderd. De overige kaarten worden geschud en vormen een gedekte stapel.

Spelverloop

Het tijdspoor.

Het tijdspoor in Red November loopt over 60 minuten. Elke actie neemt een aantal minuten in beslag. Daardoor bewegen de tijdpionnen op het tijdspoor van 60 naar 0. De speler die dichtst bij 60 staat op het tijdspoor komt eerst aan de beurt. Het kan zijn dat eenzelfde speler meerdere malen na elkaar moet spelen.
Als twee pionnen op hetzelfde vak terechtkomen, worden ze op elkaar geplaatst. De speler die de bovenste pion bezit, moet dan eerst spelen.
Het spelbord met daarrond het tijdspoor.

Kabouters in actie.

  • Bewegen: kabouters mogen voor ze actie ondernemen bewegen. De onderzeeër bestaat uit 10 genummerde kamers. Tijdens het bewegen lopen de kabouters van de ene naar de andere kamer. Daarvoor moeten ze luiken openen. Dit kost 1 minuut. Een kamer binnengaan neemt geen extra tijd in beslag.
  • Herstellen: na zijn beweging kan een kabouter herstellingen doen in de kamer waar hij aanwezig is. Een kabouter kan luiken deblokkeren, vuur blussen en water pompen. Andere acties kunnen alleen uitgevoerd worden als een kabouter in de overeenkomstige kamer staat. Deze acties zijn; motor, zuurstofpomp, reactor of raketten herstellen en kraken doden.
    Om een probleem te herstellen moet de speler beslissen hoeveel minuten hij aan het probleem wil werken. Daarna gooit hij met de dobbelsteen. Gooit hij gelijk of lager dan het aantal gespendeerde minuten dan slaagt de kabouter in zijn taak. In het andere geval faalt de kabouter.
  • Voorwerpen pakken: als een kabouter in de opslagruimte staat mag hij voorwerpen nemen. Dit kost 1 minuut per voorwerp.
  • Voorwerpen gebruiken: kabouters mogen voorwerpen ten alle tijde gebruiken zolang ze nog niet met de dobbelsteen gegooid hebben.
    Van links naar rechts: +4 voor het repareren van de motor, +3 voor alle reparaties en je mag in een kamer met vuur, + 3 voor reparatie motor, zuurstofpomp en reactor, +3 voor het openen van deuren, negeer de eerste 3 rode sterren gedurende de gebeurtenisfase, +3 voor het blussen van vuur.
  • Passen neemt 1 minuut in beslag.
  • Vrienden verlaten: Als een kabouter het voorwerp ‘aqualong’ bezit, kan hij zijn vrienden in de steek laten. Deze kabouter kan gedurende de rest van het spel wel niks meer uitvreten. Hij wint als de andere verliezen, maar verliest als de andere winnen.

Water en vuur.

  • Als een luik geopend wordt, kan water van de ene kamer in de andere stromen. Als één van de kamers hoog water bevat en de andere bevat geen water, dan gaan beide kamers laag water bevatten na het openen van het luik. Op deze manier kan vuur geblust worden.
  • Als een kamer vuur vat, is het vuur blussen de enige mogelijke actie in die kamer.
  • Een actie in een kamer met laag water vergt 2 extra minuten tenzij je water pompt of past.
  • Je kan geen kamer binnengaan met hoog water.

Gebeurtenissen na de acties.

  • Als een kabouter ‘grog’ gedronken heeft, kan hij flauw vallen. Een flauw gevallen kabouter kan sterven als de kamer waarin hij ligt overstroomt of vuur vat.
  • De witte tijdpion wordt gebruikt om de gebruikte tijd van de actieve speler bij te houden. Na zijn beurt moet een speler zijn tijdpion bij de witte pion plaatsen. Voor elk rood sterretje dat hij daarbij passeert, moet hij een gebeurteniskaart trekken. Voor elk zwart sterretje dat hij passeert, mag hij een voorwerp trekken.

Enkele gebeurteniskaarten.

 

De winnaar

Als alle kabouters vak 0 van het tijdspoor bereiken voor die ten onder gaat, winnen de kabouters. In het andere geval wint niemand.
De onderzeeër gaat kapot als één van de kubussen voor het bijhouden van de schade helemaal rechts staat. Het spel eindigt ook als bepaalde gebeurtenissen (Timed Events) niet tijdig voorkomen worden.

 

SPELBEOORDELING

In Red November moet je slechts één overweging maken. Wat moet dringend hersteld worden, wat moet nodig hersteld worden en wat mag hersteld worden. Daarbij rekening houdend met jouw voorwerpen en met de mogelijkheden van andere spelers.
Als je herstellingen moet doen, moet je de juiste balans vinden tussen tijd spenderen en risico nemen. Als je 10 minuten aan een probleem werkt, dan is dat zeker opgelost. Helaas zal je dan ook 4 tot 5 nieuwe gebeurtenissen activeren. Zet je jouw kabouter slechts 3 minuten aan het werk, dan is de kans groot dat hij faalt. Op die manier verlies je gewoon tijd wat ook niet echt interessant is.
De dobbelsteen, de voorwerpen en de gebeurteniskaarten zorgen voor een vrij grote geluksfactor maar dit kan het spelplezier nauwelijks bederven. Naarmate het spel vordert, gaat steeds meer en meer mis. Je ziet de ene na de andere kamer overstromen of vuur vatten, de reactors en de zuurstoftank dreigen stuk te gaan. De spanning gaat dus gestaag de hoogte in. Als je de bui ziet hangen kan je natuurlijk nog het hazenpad kiezen. Houd echter in je achterhoofd dat lafaards in coöperatieve spellen niet met open armen ontvangen worden.
Het spelmateriaal is van behoorlijke kwaliteit, maar het spelbord zelf is veel te klein. Het voortdurend wriemelen met fiches en pionnen kan danig op de zenuwen werken. Wij spelen op een zelf gemaakt groter exemplaar.
Al bij al is Red November best wel te pruimen. Je moet zo nu en dan wel het grappige in het onstuimige zien.

Mei 2009

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *