Rice Wars – Review

Auteur
Maciej Zasowski, Michal Stachyra , Wojciech Rzadek
Uitgever
Kuznia Gier
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur
90 – 120 minuten
Jaar van uitgave 2008
Prijs 29.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 3.0/10
Links Kuznia Gier

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat:

  • 1 dubbelzijdig spelbord,
  • 120 boeren (20 per kleur),
  • 17 Ashigaru (soort Samurai) en 5 Ronin (een nog betere Samurai), elk met een actieve en een vermoeide zijde.
  • 1 rondeteller en 1 faseteller,
  • 1 startspelerfiche,
  • 8 raadgever kaarten,
  • 5 paleizen (1 per kleur),
  • 10 pasfiches (2 per kleur),
  • 10 dienstfiches (2 per kleur),
  • 5 Daimyo-kaarten,
  • biljetten van 1, 2 en 5 Ryo,
  • 2 hulpfiches,
  • en de spelregels in het Pools, Duits en Engels

SPELBESPREKING

Inleiding

De spelers proberen zoveel mogelijk land van het eiland Tokuno in bezit te nemen. Boeren bewerken het land zodat wat geld verdiend wordt. Daarmee worden militairen ingehuurd die eigen land verdedigen of vreemd land aanvallen. Voldoende geld kan ook de raad van enkele wijze strategen opleveren. Wie diep in de buidel tast, kan een Daimyo (= andere speler) uitdagen. De speler die het best zijn mogelijkheden benut, wordt eigenaar van Tokuno.

Voorbereiding

Kies een kant (lang of kort spel) van het spelbord en leg het centraal met de rondeteller op veld 1. Geef elke speler een Daimyo-kaart, een paleis, 2 pasfiches, 2 dienstfiches en 2 kaarten.
Leg de rest van het spelmateriaal naast het spelbord.
Kies een startspeler en geef hem de startspelerfiche. Elke speler zet nu zijn paleis en 2 boeren op het spelbord. Het paleis moet aan de rand liggen en de boeren moeten aan het paleis of aan elkaar grenzen.

Spelverloop

Rice Wars wordt over 7 of 8 ronden gespeeld. Tijdens een ronde worden een aantal fasen overlopen. Het spelbord toont enkele vakken die aan elkaar grenzen. Het middelste vak toont 2 of 3 Ryo. Links staat het spoor die de fasen aanduidt, rechts het rondespoor. De spelers die het meeste boeren in het spel kan brengen, wint.
Het spelbord (lang spel = 8 ronden).

Inkomen en huurlingen.

In het begin van een ronde berekenen de spelers hun inkomen. Een paleis levert 2 Ryo op en elke boer die (rechtstreeks of onrechtsstreeks) met het paleis verbonden is, brengt 1 Ryo op. Met dit geld kunnen de spelers nu boeren en Samurai huren. Het aantal is berperkt door de vrije plaatsen op hun Daimyo-kaart. Je betaalt 1 Ryo voor een boer, 2 Ryo voor een Ashigaru en 4 Ryo voor een Ronin.
Verder moet je ook betalen voor elke Ashigaru, Ronin of raadsheer waarvan je de diensten wilt blijven behouden.
Op een spelerbord is plaats voor maximum 3 boeren, 3 Ashigaru en 1Ronin. Boeren kunnen daarna op het spelbord gelegd worden, Samurai blijven op het spelerbord liggen.

Raadgevers.

Twee keer tijdens het spel kunnen de spelers raadsheren inhuren. Er worden 3 raadgever kaarten gedraaid waarop de spelers blind bieden. De startspeler bepaalt de volgorde waarin de raadgevers aan bod komen. De hoogste bieder(s) kan 2 keer de actie van de raadgever gebruiken, de op één na hoogste bieder 1 keer. Dit wordt aangeduid met de dienstfiches. Een speler kan maar twee raadgevers huren (omdat hij maar twee dienstfiches bezit).
Enkele raadgevers (+ achterkant van zo’n fiche): Shuuzeiri gebruik je om de helft van het inkomen van een andere speler te stelen, Kanrinin levert 3 Ryo uit de pot op en Shireikan activeert een vermoeide Samurai.Shuuzeiri en Shireikan vragen voor hun tussenkomst respectievelijk 2 en 1 Ryo.

Acties uitvoeren.

Om beurt voeren de spelers 1 actie uit. Ze kunnen een boer op het spelbord plaatsen, een actiekaart spelen, aanvallen, een actie van een raadgever gebruiken of passen. Nadat je twee keer hebt gepast, stopt de actiefase voor jou.
Je kan zowel een boer op het spelbord als een speler aanvallen. De speler met de hoogste kracht wint het duel. De aanvaller kiest eerst welke figuren hij inzet om aan te vallen. De kracht van een Ashigaru is 2, die van een Ronin 4. Je kan deze figuren inzetten door ze te draaien naar de vermoeide kant. Daarna bepaalt de verdediger op dezelfde manier zijn kracht. De aangevallen boer heeft een kracht van 1. Eventueel kunnen de spelers ook een aantal kaarten spelen om de kracht te beïnvloeden. De aanvaller beslist eerst!
Als de verdediger wint, gebeurt er niks. Wint de aanvaller dan mag hij de boer vervangen door een eigen boer vanop zijn Daimyo-kaart of vanuit de algemene reserve als hij met een Ronin aanvalt.
Zowel aanvaller als verdediger mogen na het gevecht 1 nieuwe kaart trekken.
Op dezelfde manier kan een speler aangevallen worden. De kracht van een speler is 5 en je kan alleen aanvallen als je een Ronin gebruikt. Bij een succesvolle aanval worden 4 boeren van het spelbord verwijderd. Een speler kan een duel weigeren maar dan moet hij direct 2 boeren verwijderen, die worden vervangen door boeren van de aanvaller.
Op het einde van de actiefase trekken alle spelers 2 kaarten.
De actiekaarten: links boven staat de duelkracht van de kaart. Eronder de actie. Als een kaart tijdens een duel wordt uitgespeeld om de kracht van een speler te verhogen, vervalt de actie.
Okurimono: draai de bovenste actiekaart, alle spelers ontvangen evenveel Ryo als de kracht van de kaart.
Yuuki: betaal 2 Ryo en trek een extra kaart tijdens een duel.
Hirou: activeer een vermoeide Samurai.

De winnaar

Het spel eindigt na 7 of 8 ronden. De speler die het meeste boeren op het spelbord bezit, wint.

 

SPELBEOORDELING

Rice Wars heeft mij helemaal niet overtuigd en daar heb ik meerdere redenen voor.
Het spelmateriaal oogt niet super. De kaarten en spelerborden halen nog net de helft, maar de kwaliteit van het geld is ondermaats.
Ook het spelsysteem klopt niet. Als je aangevallen wordt en je verdidigt niet, verlies je een boer. Je verliest strijdkrachten als je wel verdedigt, waardoor je daarna een vogel voor de kat bent. Dit is zowat de rode draad doorheen het spel. In een potje Rice Wars werd ik direct aangevallen. Deze aanval kon ik met veel geluk (kaarten trekken) afslaan. In dezelfde ronde werd ik opnieuw aangevallen waardoor ik alsnog mijn boer verloor. Daardoor miste ik ook een groot deel van mijn inkomen en speelde ik 6 ronden geen rol van betekenis.
Als tijdens een gevecht de kracht van beide spelers gelijk is, beslissen blind getrokken kaarten over winst en verlies. Dit komt het spel niet ten goede.
De onderhoudskosten van een Samurai zijn even groot als de huurkosten van een nieuwe Samurai. Dit is onlogisch en komt wat stom over. Je verliest een Ronin als je zijn onderhoudskosten van 4 Ryo niet betaalt. Direct daarna kan je voor 4 Ryo een nieuwe Ronin huren!
Verder is dit spel vrijwel niet te spelen binnen een redelijke termijn. Een spel met vier neemt al snel 2 uur in beslag en dit is veel te lang voor wat er maar te beleven valt. Bovendien heb je niks in eigen handen. Alles hangt af van het feit of je wel of niet aangevallen wordt. Het gebeurt dat je 6 ronden geen rol van betekenis speelt, maar opeens toch meedoet voor de overwinning. Iets opbouwen is vrijwel onmogelijk.
Rice Wars zou ik niet durven aanbevelen omdat ik de eerste die dit spel leuk vind nog moet tegenkomen.

Juni 2010

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *