Sacred Hill/High Kings Of Tara – Review

Auteur
Murray Heasman
Uitgever Tailten Games
Aantal spelers 2
Spelduur
30 minuten
Jaar van uitgave 2004
Prijs 29.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 5.0/10
Links Tailten Games
Officiele website
Bijzonderheden Heel wat info en video materiaal op de officiele website die eigenlijk ook de site van Tailten Games is.

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat 1 spelbord, 60 forten (30 per kleur), 80 bruggen (40 per kleur), 6 koningen (3 per kleur), 6 kaartjes en de spelregels in het Engels.

SPELBESPREKING

Inleiding

Probeer door het handig plaatsen van jouw forten een zo groot mogelijk koninkrijk te stichten of zo weinig mogelijk knopen te maken of de tegenstrever zijn koningen uit te schakelen. Kies op voorhand wel welke variant je speelt.

Voorbereiding

Beslis welke variant je speelt. Kies een kleur, leg het spelbord in het midden en je kan beginnen.

Spelverloop

Beginners starten best met de Sacred Hill variant. Als je dit wat onder de knie hebt, kan je High kings of Tara proberen.

Sacred Hill.

Bestaat uit 2 fasen, voorbereiding en gevechten.
Tijdens de voorbereiding zetten de spelers om beurt een fort op het spelbord. De afstand tussen twee forten moet altijd 2/3 of 3/2 zijn. (De L vorm van het paard op een schaakbord dus.) Indien je op deze manier geen fort meer kan plaatsen, begint voor jouw het gevecht.
Tijdens het gevecht plaats je forten op lege vakken die horizontaal of verticaal aan eigen forten grenzen. Grenzende forten verbind je met bruggen. Op deze manier worden knopen gevormd. Als je een fort van jouw tegenstander volledig omringt, moet je dit fort de volgende beurt innemen. Dit doe je door het fort te vervangen door een fort in jouw kleur.
Het spel eindigt als er geen lege vakken en alleenstaande forten meer zijn.
2 koninkrijken: het rode bestaat uit 2 knopen, het blauwe uit 1.

High Kings of Tara.

Eveneens twee fasen: voorbereiding en gevecht.
Voorbereiding: plaats een fort op het spelbord en zet er een koning in. Doe dit tot alle koningen in het spel zijn. Eigen koningen mogen nooit grenzen. Daarna beweeg je één van jouw koningen en bouw je er een fort onder. Koningen bewegen zoals het paard in schaken en bewegen als dat mogelijk is naar lege vakken. Tijdens de voorbereiding mag je niet naast eigen forten bouwen. Deze fase eindigt als je geen geldige bewegingen meer kan uitvoeren.
Vechten: koningen bewegen op dezelfde manier, maar je mag nu forten naast eigen forten bouwen. Als je geen geldige beweging kan uitvoeren met jouw koningen, mag je terug trekken in één van je eigen forten of aanvallen. Aanvallen doe je door in een omsingeld fort van jouw tegenspeler te stappen. Je mag dit fort dan vervangen door een eigen fort. Als je met jouw koning het laatste fort bouwt om een fort van de tegenstander te omsingelen of terugtrekt in één van die forten en er zich in dat fort een vreemde koning bevindt, neem je die koning gevangen.
Het spel eindigt als alle vakken bezet zijn of de spelers moeten passen.

De winnaar

In Sacred Hill is de winnaar degene met het minste koninkrijken of knopen. Een koninkrijk is een groep aangrenzende forten.
In High Kings of Tara levert een gevangen koning 1 punt op. De speler met het minste koninkrijken of knopen wint 2 punten + het verschil in koninkrijken/knopen.
Als je er in slaagt 2 koningen te vangen, win je direct.

 

SPELBEOORDELING

Hoewel ik van abstracte spellen kan genieten, is deze variant geen spek voor mijn bek. Dit spel nodigt niet echt uit tot spelen. Het is wat eentonig en komt wat chaotisch over vind ik.
De basisversie heeft niet veel om het lijf. Plaats forten tot het bord vol ligt en probeer daarbij zo weinig mogelijk koninkrijken te bezitten. Alleenstaande forten laat je dus best omsingelen door jouw tegenstander zodat je minder koninkrijken hebt. Bouw zo lang mogelijk aan een eigen koninkrijk, probeer zo weinig mogelijk forten van de tegenstrever te omsingelen en dwing de tegenstander om jouw forten wel te omsingelen.
Als er met knopen gewerkt wordt, verlies ik het overzicht een beetje. Ik weet wat ik moet doen om enkele en dubbele knopen te maken, maar veel plezier heb ik daar niet aan.
Ook de koningen kunnen mij niet overtuigen. Het kan best zijn dat mijn verstandelijk niveau te beperkt is om dit spel ten volle te begrijpen. Misschien moet ik wat meer geduld hebben met dit spel. Omdat het mij niet echt aanspreekt zal ik dat hoogst waarschijnlijk niet doen. Bovendien zijn er heel wat abstracte spellen – de spellen van GIPF – project – die ik liever op tafel zie verschijnen.

November 2009

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *