Samarkand – Review

Auteur
David V. H. Peters en Harry Wu
Uitgever Queen Games
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur
45 minuten
Jaar van uitgave 2010
Prijs 36.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Queen Games

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat:

  • 1 spelbord,
  • 20 familietegels (2 per familie),
  • 120 kamelen (12 per familie),
  • 50 verbondtegels (40 lichte en 10 donkere),
  • 33 handelswarenkaarten,
  • 33 handelswaren,
  • 6 overzichten,
  • 75 dirham,
  • 1 stoffen buidel,
  • de spelregels in het Duits, Frans, Nederlands, Spaans, Italiaans en Engels.

SPELBESPREKING

Inleiding

Zoek een huwelijkspartner bij een rijke koopmansfamilie. Bemoei je met de zaken en probeer zoveel mogelijk punten te scheppen.

Voorbereiding

Het spelbord wordt op tafel gelegd. Leg de handelswaren zoals aangeduid op het spelbord. Zet 1 kameel op elk startveld van het spelbord.
Plaats de rest van de kamelen, de familietegels en 5 verbondtegels op de familievelden. De bovenste verbondtegel moet donkergroen zijn, de andere 4 grijs.
Schud de handelswarenkaarten en geef er 2 aan elke speler. Leg de rest gedekt naast het spelbord.
Geef elke speler 10 dirham.

Spelverloop

Het spelbord toont aan de boven – en onderkant telkens 5 familievelden. Het midden wordt opgevuld door land – en watervelden. Elk veld met een kasteel is een startveld en bevat bij de start één kameel in de overeenkomstige kleur. Op de velden met goederen worden de overeenkomstige goederenfiches gelegd.

De spelers zijn na elkaar in wijzerzin aan de beurt. In jouw beurt kan je ofwel trouwen ofwel een handelsroute uitbreiden.

Trouwen.

Betaal het aangegeven bedrag aan de familie en neem een familietegel van de betreffende familie. Families zonder familietegels komen niet meer in aanmerking. Elke speler mag maximum één keer huwen binnen dezelfde familie.
Na het huwelijk neem je de bruidsschat in ontvangst. Trek de 3 bovenste handelswarenkaarten en neem ze op handen. Daarna mag je 0, 1 of 2 kaarten afleggen. Het trekken van kaarten vervalt als je de kaartlimiet (10, 7 en 6 bij 3, 4 en 5 spelers) bereikt hebt.
Introuwen in de groene familie kost 3 dirham, de blauwe familie vraagt 6 dirham.

Handelsroute uitbreiden.

Zet één of twee kamelen van de familie op aangrenzende velden. Je kan dit natuurlijk alleen doen als je binnen de familie gehuwd bent (je bezit een familietegel). Op elk veld is plaats voor twee kamelen, die mogen niet dezelfde kleur hebben. Het plaatsen van twee kamelen kost 1 dirham uit de familieschat.
Als je een kameel op een veld met een handelswaar plaatst, mag je het handelswaar nemen. Als één van de spelers de overeenkomstige kaart bezit, kan hij die nu voor 3 dirham verkopen. De kaart wordt open afgelegd en telt mee voor de handlimiet.
Wordt een kameel op een bezet veld gezet, dan ontstaat een handelsverbond tussen de twee families. De speler die het handelsverbond gesloten heeft, pakt de bovenste verbondtegel van beide families.
Het eerste verbond tussen twee families wordt uitbundig gevierd. Elke speler met een familietegel van de actieve familie krijgt 3 dirham, spelers met een tegel van de passieve familie (was reeds aanwezig) krijgen 1 dirham.
Op watervelden worden geen verbonden gesloten.
De eerste 9 handelswaren…

…en de overeenkomstige handelswarenkaarten.

De winnaar

Het spel eindigt als elke familie minstens één verbond of één familie 5 verbonden gesloten heeft. De spelers krijgen:

  • 1 punt voor elke handelswaren- of verbondtegel.
  • 1 punt per dirham.
  • De handelswarenkaarten die spelers nog op handen hebben, worden eveneens gewaardeerd. Elke vreemde kameel op het corresponderende veld levert 1 punt op. Elke eigen kameel is goed voor 3 punten. Velden zonder kamelen zijn waardeloos.

 

SPELBEOORDELING


In de doos van Samarkand zit heel wat spelmateriaal. De kwaliteit van de verschillende onderdelen is prima. Alleen jammer dat dit zomaar in de doos gelegd moet worden. Een aantal zakjes om het spelmateriaal mooi en gescheiden in op te bergen zouden welgekomen zijn.
Het spel opzetten neemt wat tijd in beslag. Als dit op de zenuwen werkt, kan je de kamelen gewoon als algemene voorraad naast het spelbord leggen om wat tijd te sparen. Het zoeken naar de juiste plaats voor de goederen moet je dan maar aan minder explosieve types overlaten.
Samarkand spelen is vrij simpel en het is ook vrij snel duidelijk waardoor je het meeste punten scoort: zelf verbonden sluiten is doorslaggevend. Je verdiend er 2 extra punten en een boel centen mee. Centen stellen je in staat nieuwe families te kopen of je kunt ze houden als punten. Je kan ook goederenkaarten ruilen voor geld, maar dat is een stuk minder lucratief, bovendien geef je op die manier heel wat punten weg. Voor de rest probeer je natuurlijk zoveel mogelijk eigen kamelen op de plaatsen te zetten die voor jouw punten opleveren en houd je de kaarten waarvan de goederen dicht bij jou familie(s) liggen. Probeer het spel zo snel mogelijk te beëindigen als je vermoedt dat je het meeste punten bezit.
Als je nieuwe kaarten trekt, moet je meestal wat zoeken naar de plaats van de goederen. Dit kan wat vervelen, maar de ergernis blijft binnen te perken, vind ik. Ook het tellen van punten is wat omslachtig, maar alweer zie ik geen reden om de boel van tafel te kieperen.
Samarkand wordt wel eens vergeleken met Ticket to Ride. Vervang de kamelen door treintjes, de goederenkaarten door opdrachten en de familietegels door treinkaarten. Toch vind ik dat Samarkand niet het niveau van Ticket to Ride haalt. Daarvoor ontbreekt het wat overzicht en spanning. Er zijn weinig keuzemogelijkheden en de keuzes die je moet maken zijn meestal vanzelfsprekend waardoor de veelspeler waarschijnlijk uitdaging zal missen. Samarkand verdiend een plaats in het rek ‘familiespelen’ maar staat daar niet op de bovenste plaats.

Augustus 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *