Shitenno – Review

Auteur Cédric Lefebvre
Uitgever Ludonaute
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 60 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 28.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.6/10
Links Ludonaute

SPELMATERIAAL

speldoosin de doos

In de speldoos zitten:

  • een spelbord,
  • 4 Shitenno’s en 4 Score Kamons (spelerkleur en scorefiche),
  • 48 control Kamons (12 per speler),
  • 24 bonustegels,
  • 4 grote en 4 kleine volgordetegels,
  • 24 Koku kaarten,
  • 34 strijdkaarten,
  • de spelregels in het Duits, Frans en Engels.

SPELBESPREKING

Inleiding

Elke speler probeert zijn invloed in de 8 Japanse provincies te verhogen.

Voorbereiding

Leg het spelbord in het midden van de tafel.
Leg een stapeltje van 3 bonustegels in elke provincie.
Elke speler krijgt een Shitenno, een Score Kamon en 8, 10 of 12 (4, 3 of 2 spelers) in de kleur van zijn keuze.
Elke speler ontvangt een volgordetegel en twee strijdkaarten.
De strijdkaarten en de Koku kaarten worden gedekt op het spelbord gelegd.

Spelverloop

Verdeel en …

De startspeler (bezit de hoogste volgorde tegel) verzamelt de kleine volgordetegels en neemt een aantal (afhankelijk van het spelersaantal) strijd – en Koku kaarten van het spelbord. De kaarten worden open op tafel gelegd.
Strijdkaarten.
troepen
Koku kaarten.
koku
De startspeler kiest een volgordetegel en een aantal kaarten naar keuze en vormt daarmee een aanbod. De volgende speler mag dit aanbod aanvaarden of weigeren. Als een aanbod aanvaard wordt, moet de startspeler een nieuw aanbod maken. De startspeler moet zijn aanbod zelf op handen nemen als alle spelers weigeren. De volgende speler maakt dan een nieuw aanbod. Dit gaat zo door tot alle spelers een aanbod ontvangen hebben. Elke speler vervangt zijn kleine volgordetegel door de grote variant.
De volgordetegels bepalen niet alleen de speelvolgorde, ze bieden de speler ook een extra voordeel. De speler met Daimyo start het spel en scoort 2 extra punten per geplaatste control Kamon. Shomyo levert 1 extra punt op. Als je Sensei bezit, mag je één control Kamon naar zijn gouden zijde draaien. Deze Kamon heeft een waarde van twee gewone Kamons. Hatamoto kan één keer per ronde als strijdkaart naar keuze ingezet worden.
De volgordetegels.
volgordetegels

… heers.

In beurtvolgorde kunnen de spelers daarna maximaal 2 control Kamons op het spelbord plaatsen. Daarvoor moeten ze ofwel een juiste combinatie van strijdkaarten ofwel voldoende Koku kaarten afleggen. De control Kamon wordt dan op de eerst vrije plaats in de provincie gelegd.
Het spelbord: om Chugoku binnen te vallen heb je 3 groene troepen of 3 Koku nodig.
spelbord
Na het plaatsen van een Kamon ontvang je direct de bijhorende punten en de bovenste bonustegel (indien aanwezig).
Bonustegels mogen naar believen ingezet worden. Nadat je een bonustegel hebt ingezet, wordt hij afgelegd.
De bonustegels: neem een extra kaart, voeg een extra troep toe of ruil een koku of troep voor een troep naar keuze. De troep op de bonusfiche moet ook overwonnen worden als je een provincie binnenvalt.
bonustegels

De winnaar

Op het eind van de ronde waarin een speler zijn laatste control Kamon heeft geplaatst, worden de provincies geëvalueerd. Dit gebeurt ook als de stapel Koku kaarten uitgeput is. De speler met het meeste invloed (= meeste kamons) in een provincie krijgt 6 punten. Bij gelijkstand wint de speler die als eerste een Kamon in de provincie heeft geplaatst. Elke Koku is nog goed voor 1 punt.
De speler met het meeste punten wint.

 

SPELBEOORDELING

Het spelmateriaal van Shitenno is degelijk, alleen de Kamons zijn wat onhandig klein. Het spelbord is geen topper wat betreft lay-out maar daar stoor ik mij niet aan. De spelregels zijn duidelijk en makkelijk te begrijpen.
Shitenno kan je op twee manieren spelen; ofwel speel je vlot en probeer je bij het maken van het aanbod niet te veel tijd te verliezen ofwel overweeg je alle mogelijkheden en steek je heel veel tijd en energie in het maken van een aanbod. In het eerste geval zul je genieten van Shitenno in het tweede hoogst waarschijnlijk niet. Een aanbod maken vraagt wat denkwerk, maar je hoeft geen bolleboos te zijn om in te zien dat je best gelijkwaardige groepen maakt. Doe je dit niet, dan mag je het overschotje zelf op handen nemen. Dit komt natuurlijk omdat alle kaarten open liggen. Nadat de kaarten verdeeld zijn, speelt het spel vlot weg. De acties zijn eenvoudig en overzichtelijk. De bonusfiches en de volgordetegels zorgen voor de gepaste kruiding.

Maart 2012

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *