Space Alert – Review

• 26 interne dreigingsfiches
  • 16 genummerde dreigingfiches
  • 2 CD’s met 16 soundtracks
  • 1 logboek
  • 1 spelregelboek + 1 Cursus ruimteverkenner in zeven lessen

Dit alles doorstond onze kritische kwaliteitstest!! Prachtig materiaal met andere woorden.

Space Alert is een overlevingsspel voor teams. Spelers vervullen de rol van een bemanning ruimteverkenners die door de hyperruimte gestuurd worden om een gevaarlijk sector van de Melkweg te onderzoeken. Het ruimteschip brengt de sector automatisch in 10 minuten in kaart. De taak van de bemanning bestaat uit het verdedigen van het ruimteschip, totdat de missie is voltooid. Indien ze slagen, brengt het schip waardevolle gegevens mee terug. In het andere geval … moet een nieuwe bemanning worden opgeleid.

De voorbereiding varieert volgens de moeilijkheidsgraad:

Moeilijkheidsgraad Voorbereiding
De eerste proefvlucht Dreigingskaarten E1-01 tot en met E1-03 Trajectsporen: T6-T2-T4
Actieborden tot en met beurt 7
Tweede proefvlucht Dreigingskaarten E1-04 tot en met E1-06 Trajectsporen: T3-T5-T1
Gesimuleerde missie Actieborden tot en met beurt 12 Trajectsporen en dreigingskaarten worden willekeurige getrokken
Maak 2 stapels: ernstige en gewone dreigingen
Plaats de raketten op het bord
Plaats de computeronderhoud blokjes op het bord
Plaats de schadefiches naast de trajectsporen
Gevorderde simulatie Voorgaande stappen + :
Interne dreigingfiches komen naast het spelbord
Onderaan het spelbord verschijnt een 4de trajectspoor
Maak 2 stapels: ernstige en gewone interne dreigingen
Plaats de gevechtsrobots op het bord
De eerste Missie Voorgaande stappen + :
Voeg 1 heroïsche actiekaart toe ten nadele van 1 gewone actiekaart

De volgende voorbereidingen moeten steeds gebeuren: Plaats het spelbord in midden van de tafel en leg de trajectsporen rond het bord. Iedere speler kiest een kleur, neemt zijn pion (plaatst deze in het witte bovendek) en neemt het actiebord. Iedere speler krijgt 5 actiekaarten per fase op zijn actiebord, de overige kaarten worden in een stapel naast het spelbord geplaatst. Sorteer de blokjes per kleur en plaats volgende op het spelbord: 3 blokjes en 3 cilinders in het wit benedendek, 2 gele blokjes bij de zijkanonnen onderaan, 1 blokje per schild en 2 blokjes per zijdelingse reactor.

Benoem een:

• Kapitein: schept orde in de chaos (dat hoop je toch…)
  • Veiligheidsofficier: neemt de interne veiligheid op zich!
  • Communicatie officier: luistert zeer aandachtig naar de boordcomputer en houdt de bemanningsleden up-to-date.

Plaats tenslotte de cd in een cd-speler! In de spelbespreking gaan we ervan uit dat we al opgeleid zijn tot volwaardige bemanningsleden.

Start de soundtrack en luister zeer aandachtig!!

Actieronde

De spelers overleggen met elkaar over wat ze zullen doen en waar ze heen willen, de kapitein probeert hier orde en overzicht te krijgen. Niemand wil dat 2 of meerdere spelers dezelfde acties uitvoeren. Iedere speler legt actiekaarten voor zich neer (op hun actiebord en dit fase per fase). Een actiekaart heeft 2 mogelijkheden: een beweging of een actie. Een beweging kan naar links,rechts, beneden of boven zijn. Een actie is het activeren van knop A, B of C. Het bovenste symbool op het actiebord telt. Je kan de kaarten in de huidige fase steeds verwisselen of verwijderen van het actiebord. In een afgesloten fase mag je niks meer wijzigen. Het is belangrijk dat je als team goede afspraken maakt, zodat er geen overbodige acties worden uitgevoerd! De kapitein is dus een niet te onderschatten personage…. De figuren en energieblokjes mogen tijdens het spel verplaatst worden.
De actiekaarten.

Tip! Je kan er ook voor kiezen om de figuren en energieblokjes te laten staan. Dit zorgt voor een grotere chaos en grappige situaties. Dit kan je pas proberen na vele spelletjes Space Alert!

Uitvoeringsronde

Zet alle speelstukken en energieblokjes op de oorspronkelijke posities. Voer nu de acties van het actiebord in volgorde uit: dreiging verschijnt, actie van de spelers, schade berekenen en acties van dreigingen. 3 keer moet de computer gecontroleerd worden (witte schermpje).

Dreiging verschijnt

Tijdens de missie geeft de computer (Cd) aan waar en welke dreiging verschijnt. Tijdens het uitvoeren van de acties op het actiebord worden deze dreigingen op de juiste plaats gelegd. Dreigingen worden voorgesteld door kaarten, de plaats waar ze zich bevinden door genummerde fiches. Leg de ene fiche op de dreigingskaart en leg de andere op het eerste vakje op het trajectspoor. Leg bij een interne dreiging, de dreigingsfiche in de betrokken zone.

Een externe dreiging (paars) heeft een snelheid, schild en levenspunten. Kaarten met een uitroepteken zijn moeilijker te verslaan. Externe dreigingen bewegen zich voort op een trajectspoor. Deze sporen bestaan uit vakjes en de letters x, y en z. Tijdens de acties van de dreigingen schuift de dreiging op naar het schip van de spelers. Als een dreiging over een vak x, y of z beweegt, voert ze een aanval uit.

Een interne dreiging (groen) heeft een snelheid, levenspunten en geeft aan welk systeem defect geraakt of wat hun aanvalssterkte is.

Acties van de spelers

Beginnend met de kapitein, voert iedereen om beurt zijn eerste kaart uit! Dit kan een beweging of een actie zijn. Door een druk op de A knop kan je het groot kanon (in één van de bovendekken), het licht kanon (in het rode of blauwe benedendek) of het impulskanon (in het wit benedendek) laden. Door een druk op de B knop kan je de centrale reactor (wit benedendek) aanvullen, energie overladen naar de laterale reactors (blauw of rood benedendek) of de schilden (in één van de bovendekken) heropladen. Met een druk op de C knop kan je de gevechtsrobots activeren (zij volgen jou overal en schakelen interne vijanden uit), eens tegen de boordcomputer schoppen, met de interceptors vertrekken, een raket lanceren of door de ruit staan kijken en met je vingers draaien. Iedere knop in een bepaalde zone heeft dus zijn eigen functie.
De verschillende zones van het spelbord.

Voorbeeld: Als je in het blauw bovendek staat en je voert actie:

A uit: dan activeer je het groot kanon.
B uit: dan laad je de schilden op.
C uit: dan activeer je de gevechtsrobots.

• De grote kanonnen schieten 3 zones ver met een sterkte van 5 of 4, de lichte kanonnen schieten 2 zones ver met een sterkte van 2 en het impulskanon schiet 2 zones ver maar schiet over ieder traject met een sterkte van 1.
  • Iedere reactor en schild heeft een maximumcapaciteit dat je niet mag overschrijden.
  • Als je een kanon laadt, dan verplaats je het blokje van het benedendek naar het bovendek. Dit gebeurt allemaal in 1 bepaalde zone

Schadeberekening

Een kanon heeft een sterkte en reikwijdte. Voorbeeld: het zware centrale kanon heeft een sterkte van 5 en kan schieten over een afstand van 3 zones. De zones vind je terug op de trajectsporen. Ieder kanon dat geladen is, zal nu vuren. Als er meerdere kanonnen op hetzelfde doelwit vuren, wordt de som gemaakt van alle kanon sterktes. Trek vervolgens de schildpunten van het totaal van de som en zo bekom je de schade die je toebracht aan de dreiging. Als het totaal gelijk of groter is dan de levenspunten, dan is de dreiging uitgeschakeld. Verwijder vervolgens de afgevuurde blokjes/de raket.

Tip! Het is dus aan te raden om met verschillende kanonnen tegelijk te vuren om zo met een grotere aanvalssterkte een dreiging uit te schakelen.

Acties van de dreigingen

De dreigingen, beginnend bij het laagste nummer, schuiven zoveel velden op als de aangegeven snelheid op de dreigingskaart. Door de verplaatsing komen ze in verschillende velden (X, Y of Z). Eenmaal dat de dreiging zo’n veld betreedt, voert hij de desbetreffende actie uit. In het veld X, voert hij de actie X uit! Wanneer een dreiging op het einde van zijn trajectspoor komt, voert hij actie Z voor laatste keer uit! Als het schip intact blijft na de aanval dan hebben ze deze dreiging overleefd. Onder “acties van de dreigingen” worden de raketten vooruit geschoven.
De verschillende trajectsporen, opgedeeld in 3 zones en voorzien van de letters X, Y en Z.

Controle computeronderhoud

Er moet een grijs blokje op dit veld liggen wanneer de blauwe markeersteen dit punt passeert. Door op knop C te drukken in het witte bovenstation, zorg je ervoor dat de computer niet op screensaver overslaat. Als er geen blokje aanwezig is, dan worden alle acties van de spelers uitgesteld.

Al wie overleeft.

Beoordeling van Kristof.

Space Alert overdondert jou!!! Het eerste spel is pure chaos: wat moeten we doen, wat gebeurt er, wat broebelt die man allemaal uit de speakers, …. alles loopt totaal fout. Maar als je nogmaals probeert zal je merken dat alles veel vlotter verloopt en dat je misschien wel de missie overleeft. Space Alert is een moeilijk te beoordelen spel: je bent ervoor of je bent ertegen!! Veel vrienden vinden het maar niks, anderen zijn er helemaal gek van. Het is beter dat je het eerst ergens speelt dan dat je het direct koopt. Wat maakt Space Alert nu zo verslavend: dit spel is vernieuwend, duurt ongeveer 20 min, iedereen moet actief bezig zijn, de karakters zijn enorm belangrijk, de spelregels gebeuren stapsgewijs, je wordt echt meegezogen in het verhaal… Wat maakt Space Alert minder goed: het spel is moeilijk uit te leggen, je moet het meerdere keren spelen, je moet het een tweede kans kunnen geven…
Space Alert biedt genoeg uitdaging en dat maakt het voor mij zo fantastisch.

Beoordeling van Spellenclub 13.

Space Alert lijkt inderdaad onbegonnen werk de eerste keer dat je de spelregels doorneemt. Het spel op een duidelijke en overzichtelijke manier uitleggen, is geen sinecure. De twee spelregelboekjes zouden het wat makkelijker moeten maken, maar ik vind dat ze net het omgekeerde effect hebben.
In de kern is dit echter een vrij eenvoudig spel. De eerste 10 minuten bereid iedereen zijn stappen voor, daarbij rekening houdend met de info van de computer of de veiligheidsofficier. Daarna worden de stappen één voor één uitgevoerd. Een beetje kennis van het actiebord is daarbij heel belangrijk. Je weet dat eerst dreiging T+1 zijn intrede doet, daarna voeren alle spelers hun eerste actie uit. Als de computer niet over een dreiging T+1 spreekt, heb je dus al iets meer tijd om een aanval voor te bereiden.
De rol van de kapitein is heel belangrijk. Dit moet zeker iemand zijn die een beetje op de hoogte is van de spelregels. Hij moet orde in de chaos scheppen en geloof me vrij, de chaos zal heel groot zijn. Heel wat spelers doen maar wat en het gebeurt vaak dat daardoor nutteloze acties uitgevoerd worden. De schilden opladen terwijl ze net opgeladen werden, bijvoorbeeld.
Space Alert is origineel. De spelbeleving is sterk afhankelijk van de kapitein enerzijds en de leden van de groep anderzijds. Een goede kennis van de spelregels komt de spelbeleving ten goede. Ik moet dus volledig akkoord gaan met wat Kristof zegt: je moet het een tweede kans kunnen geven en probeer dit spel eerst voor je het koopt!

Voorbeeld van een simulatie (beginners) en een missie (the real thing).

December 2009