Space Dealer – Review

Auteur
Tobias Stapelfeldt
Uitgever Eggertspiele
Aantal spelers 3 tot 4
Spelduur
Exact 30 minuten
Jaar van uitgave 2006
Prijs 35.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.5/10
Links Eggertspiele
Bijzonderheden Dit spel duurt exact 30 minuten. Acties worden gepland door middel van zandlopers.
Koop je een tweede exemplaar van Space Dealer, dan kun je met 8 spelen.

SPELMATERIAAL

De speldoos zit volgepropt met:

  • 10 zandlopers (robots)
  • 4 planeten (op bebouwd uit 3 stukken)
  • 26 stukjes om het spelbord op te bouwen.
  • 72 technologiekaarten (verdeeld over 3 levels)
  • 12 vraagkaarten voor de uitgebreide versie
  • 5 ruimteschepen
  • 88 scorestenen (11 per kleur, voor een spel met 8 spelers heb je 2 exemplaren van dit spel nodig!)
  • 40 goederensteentjes (10 per kleur)
  • 10 zwarte steentjes (aanvalsstenen voor de uitgebreide versie)
  • 1 begeleidende cd (30 minuten audio en video speluitleg)

Het spelmateriaal is goed verzorgd. Alleen vind ik de extra scorestenen en spelbordstukjes wat overbodig. Speel je met meer dan 4, dan moet je toch een extra exemplaar aankopen. Bovendien twijfel ik of dit spel wel met meer dan 4 spelers zou willen spelen.

SPELBESPREKING

Inleiding

Elke speler beschikt over een eigen planeet die hij beetje per beetje opbouwt. Op planeten worden goederen geproduceerd, maar zijn ook goederen van andere spelers nodig. Stop goederen in jouw ruimteschip en transporteer ze naar vreemde planeten. Gebruik robots om de technologie van je planeet te verhogen en om ruimteschepen te besturen.

Voorbereiding

Het spelbord wordt in elkaar gezet. Aan de achterkant van de verbindingsstukken staat een getal dat overeenkomt met het spelersaantal waarbij je ze moet gebruiken. Planeten en neutrale stukken moeten elkaar afwisselen.
De technologie kaarten level 2 en 3 worden vormen aparte stapels in het midden van het spelbord. De goederen worden eveneens in het midden van het spelbord geplaatst.
Elke speler ontvangt een planeet, een ruimteschip en de scorestenen van één kleur, 2 zandlopers en de volgende technologiekaarten: 3 mijnen, 2 generators en 1 depot.
De spelers plaatsen de planeet en de de scorestenen voor zich op tafel. Eén generator en 1 mijn naar keuze worden op de planeet aangesloten. De overige 4 kaarten vormen een persoonlijke trekstapel.
Startopstelling voor ruimteschepen.

Spelverloop

Dit spel duurt exact 30 minuten. De spelers voeren hun acties gelijktijdig uit. Dit kan door het gebruik van de 2 zandlopers. Deze zandlopers stellen robots voor die verschillende taken kunnen uitvoeren.

Het technologielevel verhogen.

Op elke planeet loopt een spoor dat start bij 1 en eindigt op 3. Dit spoor bestaat uit 5 vakjes en stelt het technologielevel van de planeet voor. Gebruik een scoreblokje van een ongebruikte kleur om jouw technologielevel aan te duiden, bij de start is dit 1. Een zandloper op het tijdsveld van de planeet geeft aan dat je het technologielevel wilt verhogen. Plaats het scoreblokje één plaats hoger als de zandloper leeggelopen is.
Een planeet met enkele kaarten. De rode steen heeft het technologielevel aan.

Bouwen.

Als je wilt bouwen neem je de 2 bovenste kaarten van jouw persoonlijke trekstapel. Kies er 1 van en leg die boven jouw planeet aan de rode pijlen (zie boven). De andere kaart schuif je terug onder de trekstapel. Plaats een zandloper op de gekozen kaart. Je mag de kaart op de overeenkomstige plaats bouwen als de zandloper leeggelopen is.
Als je technologie level 2 of 3 bezit, mag je ook kaarten van de gemeenschappelijke stapels 2 en 3 trekken.

Gebouwen activeren.

Gebouwde kaarten genereren verschillende acties. Meestal worden die acties geactiveerd door zandlopers. Is de zandloper leeggelopen, dan mag je de actie uitvoeren.

  • Mijnen produceren grondstoffen. Deze grondstoffen worden in een depot of in ruimteschip die bij de planeet staat, geplaatst. De maximumcapaciteit van een ruimteschip is 8 blokjes.
  • Multi-mijnen produceren 1 van de afgebeelde goederen.
  • Generators zorgen voor werkende reactors. Reactors zorgen ervoor dat technologiekaarten gespeeld kunnen worden.
    Generator level 1, 2 en 3 met respectievelijk 2, 3 en 4 verbindingen. In het voorbeeld hierboven worden links 3 en rechts 2 reactors van energie voorzien.
  • Met een converter kan je grondstoffen omzetten in andere grondstoffen.
  • Hoe hoger het level van de kaart, hoe groter de opbrengst.
    Enkele kaarten, onderaan de gevraagde grondstoffen en punten (wat andere spelers dus kunnen leveren en verdienen) en bovenaan de functie van de kaart. Merk op dat fusionconverter en multimine 2 werkende reactors nodig hebben, de andere slechts één.

Vliegen met het ruimteschip.

Je mag jouw ruimteschip 1 rechthoekig veld verschuiven in wijzerzin of tegenwijzerzin. Daarna moet je er een zandloper op plaatsen. Als de zandloper leeggelopen is, is het ruimteschip aangekomen.
Ruimteschepen die elkaar tegenkomen, mogen goederen wisselen. Ruimteschepen die op een vreemde planeet arriveren kunnen daar goederen leveren om punten te scoren. Elke technologiekaart toont immers het aantal grondstoffen die nodig zijn om bijhorende punten (telkens 2 getallen) te scoren. Wie als eerste levert, scoort het hoogste getal aan punten. De volgende ontvangt het laagste getal aan punten. Na het leveren van de goederen plaats je een scoresteen op het puntenaantal dat je ontvangen hebt.
Het is verboden goederen te leveren op je eigen eiland.

Voor gevorderden.

  • Gevorderde spelers maken gebruik van extra technologiekaarten. Met een sobotage sonde kun je bijvoorbeeld een zandloper van een tegenstrever saboteren. Met raketten kan je gebouwen saboteren. Andere kaarten zorgen voor extra zandlopers, een extra ruimteschip, verhogen de bouwcapaciteit van een eiland,…
    Enkele voorbeelden.
  • Spelers mogen onbeperkt kaarten die in aanbouw zijn met elkaar ruilen.
  • Op de neutrale planeten worden vraagkaarten gelegd. Elke speler kan op een neutraal eiland goederen
    leveren. Als je de juiste goederen levert, mag je de vraagkaart nemen en vervangen door een andere.
    De vraagkaarten.

De winnaar

Na dertig minuten eindigt het spel. Dit kan je zelf timen of je kan de bijgeleverde cd gebruiken. Zandlopers die nog aan het lopen zijn, mogen nog gebruikt worden. De score van de spelers wordt bijgehouden aan de hand van een scoresteen op het spelbord. De speler met de hoogste score wint.

 

SPELBEOORDELING

Eén ding is zeker, Space Dealer is één van de origineelste spellen dat ik ooit gespeeld heb. Het idee van het simultaan spelen met de zandlopers vind ik geniaal. Of het ook werkt is een ander paar mouwen.
Om acties te plannen moet je zandlopers gebruiken. Éénmaal die zandlopers er staan, moet je natuurlijk wachten tot ze doorgelopen zijn. Dit zorgt dikwijls voor wat dode momenten in het spel. De scorestenen zijn nogal groot waardoor ze niet echt op de kaarten passen en ze het zicht wat blokkeren. Als je kaarten als megacity en metropolis moet bouwen, zorg je ervoor dat je tegenstrevers veel punten kunnen scoren. Hebben die tegenspelers het geluk dat ze geen metropolis of megacity trekken, dan hink je wat achterop. Bovendien blokkeren de metropolis of de megacity bouwplaatsen voor andere gebouwen.

De spelelementen voor acht spelers vind ik wat overbodig. Ik denk niet dat het zinvol is om met een ruimteschip 4 planeten ver te reizen. Ik zie dan ook niet in waarom ik dit spel met acht zou spelen. Dit zou het overzicht nog meer verminderen. Als ik toch 2 spellen zou hebben, dan zou ik opteren om met 2 keer 4 te spelen denk ik.
Toch zijn die kleine probleempjes niet van die aard dat ze het spel om zeep helpen. Het spel is leuk om spelen en houd je slechts 30 minuten bezig. Iets wat ik zo nu en dan op tafel laat verschijnen omdat het spelmechanisme de dimensie tijd bevat.

Februari 2009

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *