Spaze Maze – Review

Auteur Michel Baudoin
Uitgever Wacky Works
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 45 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 37.00€
Recensie door Van Vooren Peter
Score 7.8/10
Links Wacky Works

SPELMATERIAAL

spelmateriaal

De speldoos bevat:

  • 25 doolhof tegels (24 doolhoftegels en 1 zwarte relikwietegel) Zij vormen samen het spelbord
  • 16 dobbelstenen, waarvan 4 groene, 4 paarse, 4 oranje en 4 witte beweegstenen om door het doolhof te bewegen, met voetjes op in de de eerste drie kleuren.
  • 40 actiekaarten
  • 12 aliens (4 verschillende rassen in de 3 kleuren)
  • 1 relikwie of artefact (zilveren ‘hoedje’)
  • 4 bedieningspanelen
  • 4 UFO’s
  • 8 relikwiefiches
  • Spelregelboekje in het Nederlands

SPELBESPREKING

Inleiding

In Space Maze probeer je zo snel mogelijk met je team van 3 aliens het relikwie te bemachtigen en terug naar je UFO te keren, maar uiteraard gaat dit niet zonder slag of stoot. De tegenspelers proberen de doorgangen te saboteren door tegels te verplaatsen of te draaien of stelen het het relikwie.
Hoe verander jij het doolhof, zodat jij het spel kan winnen?

Voorbereiding

Plaats de zwarte relikwietegel in het midden van de tafel en plaats de overige tegels er mooi rond, zodat je een raster krijgt van 5 op 5. Op elke zijde plaats je één UFO op de eerste tegel.
De startopstelling.
startopstelling
Iedereen heeft 1 set van 3 aliens en plaatst ze op de desbetreffende UFO. Daarnaast krijgt iedereen ook een bedieningspaneel en 4 actiekaarten. De overige kaarten plaats je als trektafel naast het doolhof.
Per speler worden er 4 dobbelstenen gebruikt (per speler van elk soort dobbelsteen één).

Spelverloop

De speler die als laatste een UFO zag, mag beginnen. Hij werpt alle dobbelstenen. Daarmee wordt de ronde gespeeld.

Acties

Tijdens deze fase krijgt elke speler maximaal 3 beurten. Tijdens die beurt kies je een dobbelsteen uit de voorraad en voer je de bijhorende actie uit. Een witte dobbelsteen wordt gebruikt om te bewegen en 2 gekleurde dobbelstenen om actiekaarten uit te spelen voor de alien met desbetreffende kleur. De dobbelstenen en actiekaarten leg je op uw bedieningspaneel. Wil of kan je geen actie uitvoeren, dan neem je toch een dobbelsteen en leg je hem op het bedieningspaneel. Op die manier zie je hoeveel acties je reeds uitgevoerd hebt en beperk je de mogelijke acties van de andere spelers.

Hoe bewegen?

Op de witte dobbelsteen staan er altijd 4 voetjes in de drie kleuren (verhouding 2/1/1 of 2/2 of 3/1). Vb. 2 groene, 1 oranje en 1 paars voetje. D.w.z. dat je dus evenveel acties mag uitvoeren met de aliens van deze kleuren. Mogelijke acties zijn:

  • Uit de UFO bewegen naar de eerste doolhoftegel.
  • Via zijn kleur naar een andere tegel bewegen.
    En dit is vooral het spel, want het spel werkt met de primaire (geel – rood – blauw) en de secundaire kleuren (oranje – paars – groen). De primaire vindt je op de tegels terug, de secundaire zijn de kleuren van je aliens. M.a.w. een groene alien kan enkel door 2 deuren in de kleuren geel en blauw. Een paarse door de blauwe en rode en de oranje door de rode en gele. Niemand kan dus door 2 dezelfde deuren vb. rood – rood. De zwarte doorgang van de relikwietegel telt als joker. M.a.w. rood en zwart kan enkel gepasseerd worden door de oranje of de paarse alien.
    Voorbeeld: de de groene alien kan van de linkse naar de middelste tegel stappen. De paarse van de middelste naar de rechtse tegel.
    Beschrijving: http://www.rollthedice.nl/wp-content/uploads/2011/05/tile6-250x246.jpgBeschrijving: http://www.rollthedice.nl/wp-content/uploads/2011/05/tile6-250x246.jpgspazemazetegel
  • Een lege dataspot activeren door er op te staan
    Deze spots vind je op elke tegel. Activeer je zo’n spot (kost één bewegingspunt) dan krijg je de bovenste kaart van de trekstapel met actiekaarten. Je kan uiteraard niet op een bezette dataspot gaan staan.
  • Het relikwie stelen uit het doolhof of van een andere alien Je moet hiervoor op dezelfde tegel staan.
  • Het relikwie geven aan een andere alien uit het eigen team. Ook hier moeten beide aliens zich op dezelfde tegel bevinden.

Je kan geen bewegingspunten bewaren voor een volgende beurt, maar het kan best zijn dat je ze niet allemaal kan of wilt gebruiken.
Er kunnen maximaal 4 aliens op 1 tegel staan.

Hoe actiekaarten uitspelen?

Op elke kaart staat in het midden een dobbelsteen met x aantal ogen. Om de kaart te kunnen gebruiken heb je een dobbelsteen met ten minste evenveel ogen nodig. Het kleur van de dobbelsteen bepaalt op welke alien de kaart betrekking heeft.
Onderaan elke kaart die betrekking heeft met de doolhoftegels, zie je een matrix van 3 op 3. De licht gekleurde vakken geven aan op welke tegels de kaart gebruikt kan worden.
Soms staat er ROUND op de kaarten (SUPERGLUE). Die kaart blijft gedurende heel de ronde actief.
Als er niets op de kaarten staat heeft ze betrekking op je eigen  UFO of aliens (verwisselen van plaats: MORPH of extra bewegingen: RUN).
Uitleg over de verschillende actiekaarten vind je in de spelregels of op de website http://www.wackyworks.nl

Het relikwie

Het relikwie is waar het allemaal om draait en heeft als grote voordeel ook, dat je door alle doorgangen kan zonder problemen. Zelfs twee dezelfde kleuren. Uiteraard proberen de andere spelers zo snel mogelijk je relikwie te stelen, voor je bij jouw UFO terechtkomt. Het relikwie kan je dwars op de aliens plaatsen, zoals een hoedje.
Kan je het relikwie bemachtigen krijg je onmiddellijk een relikwiefiche. Wordt hij gestolen en kan je hem opnieuw stelen, krijg je opnieuw een fiche, enzovoort.
Relikwiefiches kan je enkel verkrijgen door te stelen. Je krijgt er dus geen door hem door te geven.

2e fase: opschoningsfase

Nadat iedereen 3 beurten heeft gehad, worden alle bedieningspanelen leeggemaakt en alle dataspots vrijgemaakt. De speler links van de startspeler begint de volgende ronde door opnieuw alle dobbelstenen te werpen.

 

 

De winnaar

De winnaar is de speler, die als eerste met één van zijn aliens terug in de UFO stapt terwijl het relikwie op het hoofd van de alien staat of de speler die als eerste 3 relikwiefiches heeft bemachtigd.

 

SPELBEOORDELING

Het spel ziet er misschien minimalistisch uit, maar het heeft meer te bieden dan je na het eerste spel zult vermoeden. Je moet verder denken dan uw eigen spel en proberen zoveel mogelijk opties open te laten. Als iedereen apart speelt, kan het spel snel voorbij zijn en zal het als saai bestempeld worden. Samenwerken tegen de meest bedreigende tegenspeler is dus zeker een must. Denk eraan dat eenmaal je het relikwie op het hoofd van één van je aliens hebt staan, je overal kunt passeren en het snel afgelopen kan zijn. (Bemerk ‘kan’, want je hebt slechts één bewegingsdobbelsteen en tegen dat je terug aan de beurt bent, kan er al veel veranderd zijn). Probeer toch als eerste die hoed te pakken te krijgen en saboteer de verschillende doorgangen van de andere spelers.
Zelf had ik er een positieve indruk over. Natuurlijk is het geen spel waar je ver in de toekomst kan plannen, maar het plezier om het relikwie te kunnen stelen en de samenwerking om iemand niet te laten winnen, compenseren dit ruimschoots.
Op de doos staat 45 minuten. Een uur zou ik correcter vinden. Toen het de eerste keer werd gespeeld in de club was iedereen met zijn eigen ding bezig en lieten ze één iemand ongemoeid het relikwie stelen. Daarna konden ze hem zelfs niet meer saboteren, waardoor hij binnen het kwartier gewonnen was. Zo’n spel wil niemand spelen, dus samenwerken is absoluut de boodschap! De tweede groep deed dit heel wat beter en toen werd het spel terecht als leuk en goed ervaren. Het mooie is vooral, dat de spelers die er het best voor lijken te staan, telkens de duimen moeten leggen voor de zwaksten. M.a.w. geef zeker niet te snel op. Laatst lacht, best lacht.
Ik had het geluk om de heel sympathieke Michel te mogen ontmoeten in Brouchem (2011). Hij heeft zijn eigen uitgeverij opgericht en heeft heel goede ideeën. Ik verwacht dus nog wat van hem. Dit spel kan me zeker bekoren en ik hoop dat ook jullie het de kans geven. Ervaring leidt tot inzicht en tactische vaardigheden.
Met 2 of drie spelers is het een tactisch spel. Met 4 wordt het vooral samenwerken en stelen op het juiste moment.

December 2011

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *