Sun, Sea & Sand – Review

Auteur Corné van Moorsel
Uitgever Cwali
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 60 minuten
Jaar van uitgave 2010
Prijs 29.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Cwali

SPELMATERIAAL

speldoos

Onderstaande samenvatting van het spelmateriaal en de voorbereiding vind je in het Engels, Frans, Duits en Nederlands.

speluitleg

SPELBESPREKING

Inleiding

Je beschikt over een hotel op een idyllisch eiland. Toeristen hebben de plaats net ontdekt, de toeristen zo lang mogelijk bezighouden is jouw doel!

Voorbereiding

Maak het gezellig en doe wat hierboven gevraagd wordt.

Spelverloop

Een spelletje Sun, Sea & Sand wordt over verschillende rondes gespeeld. Elke ronde bevat 3 fasen.

Zet familieleden aan het werk

Elke speler start het spel met 5 familieleden. Deze familieleden kunnen verschillende taken uitvoeren. Sommige taken nemen meer tijd in beslag dan andere. Het kan best zijn dat jouw familieleden nog aan het werk zijn, terwijl die van andere spelers thuis voor de buis zitten. Om beurt zetten de spelers een familielid in. Deze fase eindigt als alle familieleden een taak hebben gekregen. Er zijn 4 mogelijkheden

  • Het bouwen van bungalows kost 2 weken tijd. Afhankelijk van je budget kun je er 1 tot 4 bouwen.
  • Haal toeristen van de toeristenboot. Je moet voor elke toerist een vrije bungalow bezitten. Zet de toeristen in de bungalows. Deze actie kost 1 week tijd. Je kan ook toeristen boeken voor de komende weken. Je familielid blijft dan eveneens langer weg.
    toeristen
  • Een attractie bouwen kost 3 weken tijd. Kies uit het aanbod, betaal en leg op het corresponderende kleur van je hotelbord. De prijs van de attractie stijgt voor de andere spelers. Attracties moeten elkaar met tenminste een hoekpunt raken.
    attracties
  • Een ‘welcome’-bordje plaatsen doe je binnen een week. Deze bordjes vergroten de kans dat een rugzaktoerist een bungalow in jouw hotel boekt.

De rugzaktoerist reist rond

Op elke toeristenboot zit één rugzaktoerist. Die trekt van strand tot strand tot het avond is. Als de nacht valt, zoekt deze avonturier een plaatsje om de nacht door te brengen. Waar de toerist zijn trip begint en hoe ver hij wandelt, is gekoppeld aan de inkomsten van de spelers. Als de toerist stopt in jouw hotel en je hebt nog een vrije bungalow, dan blijft hij overnachten.

Toeristen betalen en de week is voorbij

Elke toerist die zich in je hotel bevindt, verhoogt je inkomen met 1. Daarna wandelen de toeristen naar een volgende attractie. Toeristen die geen attractie meer vinden, verlaten jouw hotel (leg ze in de algemene voorraad).
Familieleden die aan het werk zijn schuiven een week op, verplaats ze op het tijdsbord. Familieleden zonder werk, komen terug naar het hotel en kunnen de volgende ronde terug ingezet worden. De toeristenboot van de huidige week wordt uit het spel genomen.

De winnaar

Het spel eindigt na 8 weken (de fase inkomen en tijd vervalt in de laatste week). De speler met het beste vakantieoord wint het spel.

  • Elke toerist levert 1 punt op.
  • Tel alle punten van jouw attracties samen.
  • Elke ‘welcome’-bordje is 1 punt waard.
  • Elk afzonderlijk ‘leeg’ gebied op je spelerbord levert 1 punt op.

 

SPELBEOORDELING

Sun, Sea & Sand schuilt in een weinig aantrekkelijke speldoos. Die is opvallend groen en dat vind ik niet de meest charmerende kleur voor een speldoos. Dit doet me wat denken aan de spellen van 2F-Spiele waarvan ik er niet één kan bedenken met een aantrekkelijke verpakking. Bij 2F-Spiele schuilen onder de verpakking dikwijls pareltjes van spellen, bij Cwali is dit contrast wat minder sterk aanwezig, vind ik.
De spelregels lezen vrij vlot, het spel aan anderen uitleggen kost weinig moeite. Het spelbord opzetten kost een minimum aan handigheid maar heeft als grote voordeel dat het aangepast is aan het spelersaantal. Het spel zelf speelt vlot omdat de variatie aan mogelijkheden niet fantastisch uitgebreid is, het is duidelijk wat de meest zinvolle zet is. De interactie steekt vooral in het gevecht om toeristen. Die zijn als bron van inkomsten super belangrijk! Het invoeren van ‘tijd’ als spelelement werkt prima. Het gebeurt dat één speler 5 familieleden kan inzetten, terwijl een andere er slechts 2 werk moet geven. Het kan gebeuren dat je familieleden niet zinvol kan inzetten als je er 4 of 5 moet plaatsen tijdens dezelfde ronde. Beter plannen, zou dit kunnen voorkomen.
De rugzaktoerist zorgt voor wat extra jus. Je kan zijn reisweg langer of korter maken door meer of minder geld te spenderen maar echt veel winst boeken, doe je met dit type reizigers nooit. Je scoort het meeste punten door het bouwen van attracties en het aantrekken van toeristen, de strijd om de toeristen wordt intenser naarmate het einde in zicht is. De punten voor afzonderlijke lege gebieden zijn een troostprijs, je focust best op andere doelen.
Het thema zit goed in het spel verweven en dat is leuk meegenomen.
Sun, Sea & Sand is een lichtgewicht workerplacement spelletje. Een ervaren speler mist hier misschien wat mogelijkheden omdat de opbouw vrij logisch is. Liefhebbers van een occasioneel namiddagje spelplezier, gaan zich daar zeker en vast niet aan storen.

December 2012

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *