Sushizock Im Gockelwok – Review

Auteur
Reiner Knizia
Uitgever Zoch Verlag
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur
30 minuten
Jaar van uitgave 2008
Prijs 13.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Reiner Knizia
Zoch Verlag
Bijzonderheden Komt uit de ZickeZacke reeks van Zoch (zal dus hoogst waarschijnlijk ook door 999 aan de Jakkie & Bak collectie toegevoegd worden).

SPELMATERIAAL

Het doosje bevat 5 dobbelstenen 12 porties sushi en 12 porties visgraten. De 5 dobbelstenen bezitten 6 symbolen; 2x sushi, 2x visgraat, 1 x blauwe chopsticks, 1x rode chopsticks. De porties zijn gemaakt van een stevige soort kunststof.

SPELBESPREKING

Inleiding

Elke beurt probeer je een portie te veroveren. Je hebt de negatieve visgraten nodig opdat de positieve sushi iets zou opleveren.

Voorbereiding

In het midden van de tafel wordt een rij met visgraten en een rij met sushi gevormd. De volgorde is willekeurig.

Spelverloop

Dobbelen.

Om beurt moeten de spelers dobbelen een een portie nemen. Je mag tot drie keer dobbelen, maar dan moet je de eerste en de tweede keer telkens minstens 1 dobbelsteen opzij leggen die dan later aan het totaal wordt toegevoegd.

Porties nemen.

Na het dobbelen moet de speler juist één portie nemen. De porties die je gewonnen hebt, leg je voor jou op tafel. Zo vorm je twee stapeltjes. Eén met sushi en één met visgraten. De dobbelstenen bepalen welke portie(s) je moet (kan) nemen.

  • Het aantal sushi symbolen geeft aan welke sushi portie je kan nemen. Gooi je bijvoorbeeld 2 sushi symbolen dan mag je de tweede sushi vanaf links nemen.
  • Hetzelfde geldt voor de visgraatsymbolen en de visgraatporties.
  • Gooi je 3 blauwe chopsticks, dan mag je de bovenste blauwe portie van een medespeler naar keuze nemen. Hetzelfde geldt voor rode chopsticks en visgraat porties.
  • Gooi je minstens 4 blauwe chopsticks, dan mag je eender welke blauwe portie stelen. Je duidt dan de portie aan die je wilt stelen. Je mag een stapeltje niet op voorhand doorzoeken, je moet dus onthouden wat de spelers gewonnen hebben. Idem wat rode chopsticks en visgraten betreft.
  • Als je zo werpt dat je geen enkele portie kan kiezen, dan moet je de visgraat met de grootste negatieve waarde nemen.

De winnaar

Het spel eindigt als de laatste portie genomen is. Elke speler schuift nu zijn blauw stapeltje naast zijn rode stapel. Daarbij mag de blauwe stapel niet hoger zijn dan de rode, als dat wel zo is dan worden net zoveel blauwe porties weggenomen tot beide stapels even hoog zijn. Daarbij moet je telkens de bovenste porties wegnemen. Is de rode stapel hoger dan de blauwe, dan worden geen porties weggenomen.
Na het eventueel wegnemen van porties tellen de spelers hun punten. Visgraten tellen negatief.

 

SPELBEOORDELING

Dat Reiner Knizia vooral veel spellen wil ontwerpen is met deze variant op regenwormen nu wel meer dan duidelijk. Het spelsysteem is bijna identiek, het puntensysteem is wat veranderd. Dat negatieve visgraten nodig zijn om aan punten te geraken is leuk gevonden maar het dobbelen zelf vind ik heel wat minder spannend omdat het bijna onmogelijk is jezelf te verbranden. Daarom vind ik Suhizock net iets minder leuk dan regenwormen.

Oktober 2008

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *