Sylla – Review

Auteur
Dominique Ehrhard
Uitgever Ystari Games
Aantal spelers 3 tot 4
Spelduur
60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2008
Prijs 33.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 9.0/10
Links Ystari Games
2 speler variant
Bijzonderheden Waarom heb ik daar in 2008 niks van gehoord?

SPELMATERIAAL

De doos, met alleen maar een middenvak bevat:

  • 1 spelbord
  • 32 gebouwen (verdeeld in A, B en C)
  • 4 inkomstentegels
  • 4 score tegels
  • 4 scorepionnen (1 per kleur)
  • 117 Res Publica fiches (3 soorten)
  • 1 gele voedselfiche
  • 40 karakterkaarten (10 per speler)
  • 7 kaarten ‘grote werken’
  • 10 gebeurteniskaarten
  • 1 gele pion
  • 40 blokjes (1 per kleur)
  • 40 geldstukken. (35 x 1 en 5 x 5)

Over het artwork zijn zowel positieve als negatieve reacties op te merken. Ikzelf vind de kaarten en het spelbord prachtig.

SPELBESPREKING

Inleiding

Kruip in de huid van een machtige senator en gebruik je invloed en macht om de problemen in Rome op te lossen. Brood en spelen moeten ervoor zorgen dat de gewone mensen in het gelid blijven lopen.

Voorbereiding

Elke speler krijgt een setje karakterkaarten en kiest er 4 uit. De overige karkaterkaarten worden geschud en op het spelbord gelegd. 6 Karakterkaarten worden opengelegd.
De gebouwen worden volgens letter gesorteerd. 6 gebouwen worden open onder het spelbord gelegd.
De decadentiekaart wordt samen met 3 andere gebeurteniskaarten naast het spelbord gelegd. De overige gebeurteniskaarten worden gedekt op het spelbord gelegd.
De grote werken worden geschud en op het spelbord gelegd. Ze vormen een open stapel. De Ecclesia kaart wordt boven het spelbord gelegd.
Van elke soort Res Publica fiche wordt er 1 op het spelbord gelegd bij het nummer 2.
De scorepionnen van de spelers starten op veld 10 van het scorespoor.
Alle spelers ontvangen 3 geldstukken + 1 geldstuk per handelaar.
De speler ontvangen elk een inkomsten tegel. Degene met tegel 1 wordt Consul.
De startopstelling.

Spelverloop

In totaal worden 5 rondes gespeeld. Elke ronde bestaat uit 7 fases. Aan de hand van de gele pion wordt bijgehouden welke fase er gespeeld wordt.

De Consul.

De huidige Consul bepaalt hoeveel stemmen hij wil inzetten om consul te blijven. In wijzerzin mogen de andere spelers elk één keer bieden of passen. De speler met het hoogste bod wordt de nieuwe Consul. Elke senator kaart die voor de speler ligt, levert één stem op. Daarnaast mag een speler nog geldstukken spenderen. 1 geldstuk levert 1 stem op.
Na de stemronde mag de Consul een Res Publica fiche naar keuze uit de voorraad nemen en achter zijn scherm leggen. Hij past ook de positie van de voedselfiche aan. De symbolen op de gebeurteniskaarten geven aan hoeveel plaatsen die fiche verschuift.(zie onder.)

Recruteren.

Te beginnen met de Consul en daarna in wijzerzin mogen de spelers 1 van de open karakterkaarten kiezen en open voor zich op tafel leggen. Een karakterkaart kan op verschillende manieren ingezet worden. De gekleurde symbolen bovenaan worden bij het kopen van gebouwen gebruikt. De vissymbolen zijn belangrijk voor de eindtelling. Daarnaast heeft elk karakter nog een speciale eigenschap.

  • De koopman levert 1 extra geldstuk op tijdens de inkomstenfase.
  • De slaaf levert extra punten op als hij wordt vrijgekocht op het einde van het spel.
  • De senator levert 1 stem op voor de consul en voor het bouwen van een groot werk.
  • De militair en de maagd hebben invloed op de gebeurtenissen in Rome.

Gebouwen kopen.

De Consul kiest een gebouw en bied het te koop aan. De kleur waarmee geboden moet worden, wordt door de plaats van het gebouw bepaald.

De speler rechts van de Consul moet eerst bieden. In wijzerzin kunnen de andere spelers nu boven bieden of passen. De speler met het hoogste bod krijgt het gebouw en mag een volgende gebouw te koop aanbieden. Op die manier worden 5 gebouwen te koop aangeboden.
De spelers gebruiken hun karakterkaarten om te bieden. Als je een gebouw wint, moet je de gebruikte karakterkaarten tappen of gedekt neerleggen. Deze kaarten verliezen hun speciale functie tot de volgende ronde. Bied je met bovenstaande kaarten bijvoorbeeld 2 op een rood gebouw en je wint, dan moet je de slaaf en de senator tappen. Je verliest daardoor een stem voor de bouw van een groot werk in fase 6.

De verschillende gebouwen van links naar rechts een kraan (levert een extra kaart op), een marktkraam levert in fase 4 twee geldstukken op, een veld vermindert de voedselkosten met twee, de insula moet je inwisselen tegen 2 Res Publica fiches en met de tempel mag je voor 2 geldstukken een Res Publica fiche kopen in fase 4.

De verschillende gebouwen in stapel B. De triomfboog levert 6 punten op. Met de Taverne mag je een Res Publica fiche verschuiven en de bank levert 5 geldstukken op.

Het standbeeld in stapel C levert 4 punten op.

Inkomsten.

De spelers ontvangen elk 3 geldstukken + 1 geldstuk per handelaar (op voorwaarde dat deze niet getapt is). Bepaalde gebouwen leveren extra geldstukken op.

Gebeurtenissen.

In deze fase proberen de spelers fiches te winnen en gebeurtenissen te voorkomen. Elke ongetapte maagd en militair levert de speler 1 blokje in zijn kleur op. Om beurt, de Consul begint, plaatsen de spelers nu een blokje op één van de gebeurteniskaarten. Dit gaat zo door tot alle blokjes geplaatst zijn.
Per gebeurteniskaart krijgt de speler met het meeste blokjes een beloning. Dit is ofwel één punt (decadentie) ofwel een Res Publica fiche (alle andere kaarten).
Daarna wordt de kaart met het meeste blokjes in totaal uit het spel genomen. De kaart met het op één na meeste blokjes wordt niet uitgevoerd. De twee overige kaarten worden wel uitgevoerd. Bij gelijkstand beslist de Consul welke kaart al dan niet uitgevoerd wordt.
De decadentiekaart gaat nooit uit het spel. Liggen op deze kaart het meeste blokjes, dan wordt de kaart met het op één na meeste blokjes uit het spel genomen.

Links bovenaan staat de beloning (1 punt of een fiche). Onder dit symbool staat wie de gebeurtenis kan beïnvloeden (de maagd, de militair of beide). Onderaan in het midden staat wat er gebeurt (fiches worden verschoven of gebouwen en karakterkaarten worden gedeactiveerd). Het gele symbool rechtsboven geeft aan dat de gele voedselfiche 1 plaats opgeschoven moet worden in de Consulfase.

Grote werken.

In deze fase stemmen de spelers voor de bouw van het bovenste grote werk. Daartoe nemen ze een aantal geldstukken in hun hand. Gelijktijdig beslissen ze of ze die stemmen inzetten voor de bouw van het werk (duim naar boven) of niet (duim naar beneden).
Het aantal stemmen van een speler is gelijk aan het aantal ongetapte senatoren + het aantal geboden geldstukken. Stem je voor de bouw van het grote werk dan krijg je de beloning die met het grote werk gepaard gaat. Doe je dit niet dan krijg je per 2 stemmen 1 punt.
Voor en achterkant van de grote werken. Het Colosseum levert 5 punten op voor de speler(s) met het meeste stemmen en 3 punten voor de tweede in rang. Per 5 stemmen schuift de groene fiche 1 plaats op naar rechts.

Honger en crisis.

De positie van de gele voedselfiche geeft aan hoe groot de honger van het volk is. De spelers verliezen evenveel punten als die fiche aangeeft. Als je over velden beschikt verlies je 2 punten (per veld) minder. Als een Res Publica fiche crisis aangeeft, dan wint de speler met het meeste van die fiches 3 punten en verliest de speler met het minste fiches 3 punten.

Na deze fase worden 6 nieuwe karakters en 6 nieuwe gebouwen naast en onder het spelbord geplaatst. Getapte karakterkaarten van de spelers worden terug geactiveerd.

De winnaar

Na de 5de ronde krijgen de spelers nog 2 punten per Christenen. Dit zijn karakters met een vissymbool. Spelers kunnen ook 2 geldstukken betalen om een slaaf vrij te kopen. Dit levert 3 punten op. De waarde van de Res Publica fiches van de spelers wordt door de overeenkomstige fiche op het spelbord aangegeven.
De speler met het meeste punten wint dit spel.

 

SPELBEOORDELING

Dit spel kon in 2008 niet echt van aandacht genieten en ik begrijp niet goed hoe dat komt. Er wordt gezegd dat dit spel wat overschaduwt werd door de hype rond Dominion en dat het daardoor een onopgemerkt leven leidde. Jammer want Sylla is een pracht van een spel met talloze mogelijkheden. Er zijn telkens meerdere mogelijkheden om aan geld, punten, invloed of fiches te geraken. Soms moet je samenwerken om gebeurtenissen tegen te gaan en soms probeer je een gebeurtenis niet te voorkomen omdat ze voor jou minder erg is dan voor jouw tegenstanders. Karakterkaarten kunnen op verschillende manieren ingezet worden zodat je goed moet overwegen welke karakterkaarten je kiest en wat je er juist mee gaat doen. Gebouwen kopen is een must, maar als je daarvoor te veel karakters moet inzetten, verlies je heel wat mogelijkheden voor komende fasen. Het wordt tijd dat dit pareltje wat meer aandacht krijgt.

Maart 2009

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *