Taluva – Review

Auteur Marcel-André Casasola Merkle
Uitgever Hans im Glück
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 45 minuten
Jaar van uitgave 2006
Prijs 24.25€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.7/10
Links Hans im Glück
Marcel-André Casasola Merkle

SPELMATERIAAL

12 tempels, 8 torens en 80 hutten -netjes over 4 kleuren verdeeld- zitten samen met 48 vulkaantegels en 4 overzichtskaarten in de handige speldoos. Het materiaal is van hoge kwaliteit.

SPELBESPREKING

Inleiding

Op het eiland Taluva is vulkanische activiteit schering en inslag. De lavastromen zorgen voor een terrasachtig eiland waarop overleven onmogelijk lijkt. Toch wagen 4 volkeren het zich op dit duivelseiland te vestigen. Met man en macht bouwen ze hutten, torens en tempels. Hun lot ligt in de handen van de goden…

Voorbereiding

Elke speler krijgt een samenvattingskaart en het spelmateriaal in één kleur. De vulkaantegels worden geschud en gedekt op tafel gelegd.

Spelverloop

Het eiland krijgt vorm…

De startspeler legt een vulkaantegel open op tafel. Een vulkaantegel bestaat uit 3 vakken waarvan één een vulkaan toont. De andere vakken bestaan uit verschillende soorten ondergrond. In alle volgende beurten kunnen de spelers kiezen uit lanschapsuitbreiding of vulkaanuitbarsting.

  • Landschapsuitbreiding: een speler mag een getrokken tegel aan het reeds bestaande landschap aanpassen. De nieuwe tegel moet tenminste met één zijde het bestaande landschap raken.
  • Vulkaanuitbarsting: de speler legt een tegel bovenop het bestaande landschap. Daarbij moeten volgende regels in acht genomen worden:
      • Een vulkaanveld moet op een onderliggend vulkaanveld gelegd worden.
      • De twee op elkaar liggende vulkaanvelden mogen niet in dezelfde richting liggen.
      • Er mogen meerdere vulkanen bedekt worden.
      • De tegel mag geen vrije ruimte bedekken.
      • De tegel mag één of meerdere hutten bedekken, deze hutten worden uit het spel genomen.
      • Tempels en torens mogen niet bedekt worden.
      • Door het plaatsen van een tegel mogen geen volledige nederzettingen vernietigd worden.

… en wordt bebouwd.

Na het plaatsen van een tegel moet een speler bouwen. Deze gebouwen mogen nooit op vulkaanvelden of reeds bezette velden staan. Verder zijn er volgende mogelijkheden:

  • Hutten bouwen: de speler plaatst één hut op het eerste verdiep van het eiland. Vanaf nu spreken we van een nederzetting. Het is toegestaan nederzettingen door het plaatsen van een hut te verbinden. In deze nederzettingen kunnen zich dan meerdere tempels of torens bevinden.
  • Torens bouwen: torens moeten tenminste op het derde verdiep staan en moeten grenzen aan een reeds bestaande eigen nederzetting. De toren mag niet geplaatst worden als er al een toren in die nederzetting aanwezig is.
  • Tempels bouwen: een tempel moet aan een eigen nederzetting grenzen die tenminste drie velden groot is en waar nog geen tempel aanwezig is.
  • Een nederzetting uitbreiden: de speler kiest een nederzetting en een grondsoort. Op alle aangrenzende velden met de gekozen grondsoort moeten hutten gebouwd worden. Bevinden de velden zich op het tweede of derde verdiep, dan moeten daar respectievelijk 2 en 3 hutten op gebouwd worden. Dit is de enige manier om hutten op hoger gelegen verdiepingen te bouwen.

De winnaar

Het spel eindigt als de vulkaantegels opgebruikt zijn. De speler die de meeste tempels heeft gebouwd, wint. Bij gelijkstand wint de speler die het meeste torens heeft gebouwd, daarna zijn het aantal gebouwde hutten doorslaggevend, daarbij tellen ook hutten die vernietigd werden.
Het spel eindigt voortijdig als een speler erin slaagt alle gebouwen van twee verschillende soorten te plaatsen. Hij is dan de winnaar.
Als een speler na het plaatsen van een tegel er niet in slaagt een gebouw op reglementaire wijze te plaatsen, dan is die speler vroegtijdig uitgeschakeld.

 

SPELBEOORDELING

Taluva is een eenvoudig uit te leggen spel met verrassend veel tactische mogelijkheden. Door het plaatsen van geïsoleerde hutten kan je eigen grondgebied beschermen of andere spelers hinderen etages te bouwen bij hun nederzettingen. Door het handig plaatsen van de vulkaantegels kan je vreemde nederzettingen minimaliseren, eigen nederzettingen beschermen of zorgen voor gunstige uitbreidmogelijkheden. Soms is het ook handig eigen nederzettingen voor een deel te vernietigen om zo makkelijker tempels of torens te kunnen bouwen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld eigen tempels of torens te isoleren waardoor je een andere tempel of toren aan die nederzetting kan bouwen.
Daarbovenop moet je steeds vooruitdenken. Het zou zonde zijn te verliezen omdat je niet meer kan bouwen of omdat je te laat gezien hebt dat een andere speler alle tempels en torens kan bouwen. Je strategie zal dan ook telkens in functie van het spelverloop moeten veranderen.
Een prachtig spel dat menig spelers zal bekoren.

Maart 2007

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *