Targui – Review

Auteur Wil Dijkstra, Ben van Dijk
Uitgever Jumbo
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 120 minuten
Jaar van uitgave 1987
Prijs 34.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.4/10
Links Jumbo

SPELMATERIAAL

De lange speldoos bevat een spelbord, 53 gebiedskaartjes, gebiedsmarkeringen in 4 kleuren, stamkaarten in 4 kleuren, lotkaarten, 2 dobbelstenen, kamelen in 6 kleuren, zilverstukken en goudstukken. Het materiaal is stevig en oogt mooi.

SPELBESPREKING

Inleiding

In de Sahara strijden 4 heldhaftige Toeareg volkeren voor macht en aanzien. Ze plunderen en overvallen karavanen op hun kamelen en eisen geld voor bescherming van iedereen die door hun gebied loopt. Nu proberen de Toeareg ook de andere stammen uit hun gebieden te verdrijven.

Voorbereiding

De zoutwinplaats wordt in het midden van het spelbord gelegd. De rest van de gebiedskaartjes wordt geschud en op het spelbord gelegd.
Elke speler krijgt daarna 5 stamkaarten, 10 kamelen, 5 zilverstukken en 1 goudstuk.
De lotkaartjes worden geschud en naast het spelbord gelegd.
Daarna nemen de spelers hun stamkaartje en vervangen een gebiedkaartje uit hun hoek door het stamkaartje. De 10 kamelen worden op het stamkaartje gezet.

Het spelbord (links) en de gebiedskaartjes (rechts)

Spelverloop

Het spel bestaat uit een aantal ronden. Deze ronden bestaan uit 1 tot 5 beurten. Iedere beurt bestaat uit 2 handelingen; verplaatsen en bijzetten. Verplaatsen kan tot aanvallen leiden. De handelingen zijn niet verplicht. Na een ronde ontvangen spelers zilverstukken.

Kamelen.

De ronden.

  • Elke ronde bestaat uit een aantal beurten. Dit wordt vooraf bepaald door een dobbelsteenworp.
  • Alle spelers leveren evenveel stamkaarten in als het aantal ogen van die worp.
  • Deze kaarten worden aangevuld met een lotkaart en goed geschud.
  • De beurten worden bepaald door de stamkaarten. Iedereen is evenveel aan de beurt, alleen is de volgorde willekeurig.
  • Bij het gooien van een zes wordt maar één stamkaart per speler ingeleverd. De spelers krijgen wel elk een dubbele beurt.
  • Op het einde van een ronde ontvangen alle spelers zilverstukken. Het aantal hangt af van de hoeveelheid en de soort gebieden zij bezitten.
  • Enkele lotkaarten.

Verplaatsen.

  • Per beurt mag een speler maar één verplaatsing uitvoeren.
  • Kamelen worden verplaatst naar aangrenzende gebieden, dit mag ook diagonaal.
  • Kamelen kunnen niet op zoutmeren geplaatst worden.
  • Als een gebied zo in bezit wordt genomen, mag de speler een markeringssteen op dat gebied zetten. Op deze gebieden moeten geen kamelen blijven staan.
  • Verplaatst een speler zijn kamelen naar gebieden van andere spelers staan, dan is er spraken van een aanval.

Aanvallen.

  • Per beurt kan een speler maximum één keer aanvallen.
  • De aanvaller gooit eerst met een dobbelsteen. Het aantal ogen wordt vermeerderd met de strategische waarde van het gebied waaruit wordt aangevallen. Dit totaal wordt gedeeld door 2 (naar beneden afronden). De tegenstander verliest zoveel kamelen.
  • Het gevecht eindigt als één van de twee betrokken partijen vernietigd is of als de aanvaller beslist de aanval te stoppen.
  • De aanvaller moet minstens één kameel in het veroverde gebied plaatsen.

Bijzetten.

  • In maximum één gebied mag de speler kamelen bijplaatsen.
  • Kamelen kosten 1 zilverstuk. Een goudstuk is 5 zilverstukken.

De winnaar

Het spel eindigt als slechts één speler overblijft.

 

SPELBEOORDELING

Het spelidee achter Targui is zeker niet slecht gevonden. Een variabel spelbord, een steeds veranderende spelersvolgorde, zelfs een veranderende grootte van de rondes. Strategisch en economisch belangrijke plaatsen op het spelbord en de aanvaller heeft het voordeel dat hij eerst mag gooien. Jammergenoeg is er ook één grote storende factor: geluk. Dit start al bij het opstellen van het bord. Het kan best voorkomen dat de meest interessante gebieden allemaal bij je rivalen liggen. Vervolgens kan de beurtvolgorde ook danig op de zenuwen werken. Zo kan jouw leger kamelen al voor de helft naar de slachtbank zijn gevoerd, zelfs vooraleer je de kans gehad hebt zilverstukken te investeren of te bewegen. Zelfs de lotkaarten kunnen jouw plannen serieus dwarsbomen. Het systeem van aanvallen en verdedigen vind ik dan wel weer goed gevonden. Het is wel met dobbelstenen, maar de strategische waarde van de gebieden kan veel goed maken. Meestal als wij Targui spelen, controleren we eerst of het spelbord wel wat eerlijk opgesteld is. Zoniet, doen we de nodige veranderingen. Dit bespaart ons heel wat frustraties.
In elk geval is Targui een origineel spel. Een miskoop zou ik het zeker niet noemen.

September 2006

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *