The Golden Ages – Review

speldoos Auteur Luigi Ferrini
Uitgever Quined Games
Aantal spelers 2-4
Spelduur 90 minuten
Jaar van uitgave 2014
Prijs 34.50€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.5/10
Links Quined Games
   

kort gesteld

spelmateriaal

De opdracht in the Golden Ages is vrij simpel: “Probeer jouw beschaving zo goed mogelijk te ontwikkelen!”
The Golden Ages wordt over 4 tijdperken gespeeld. Elk tijdperk verloopt op dezelfde manier.

Voorbereiding

Leg de wonderkaarten van het huidige tijdperk open op tafel.
wonderkaarten
Leg evenveel gebouwen van het huidige tijdperk als het aantal spelers open op tafel.
gebouwen
Elke speler legt zijn beschavingskaart voor het huidige tijdperk open op tafel en kiest of hij deze nieuwe kaart of zijn vorige houdt. De niet gekozen kaart wordt afgelegd.
beschavingskaarten

De wereld uitbreiden.

Elke speler voegt 1 continenttegel toe aan de wereld. Bij de start van tijdperk 1 ligt alleen de vierkante continenttegel centraal op het spelbord.
Spelbord
Tijdens het eerste tijdperk voegt elke speler daar een tegel bestaand uit 3 velden aan toe. In tijdperk 2, 3 en 4 wordt telkens een tegel van 2 velden toegevoegd. 
continenttegels
Zet je hoofdstad en jouw kolonisten op een veld van de tegel die je zopas hebt aangelegd (eerste tijdperk). Vanaf het tweede tijdperk kies je of je jouw hoofdstad laat staan of verplaatst naar de nieuwe tegel.

Acties uitvoeren.

Om beurt voeren de spelers elk één actie uit. Er zijn 8 verschillende acties  waarvan 4 acties een kolonist vereisen. Elke speler heeft 3 kolonisten.

  • Ontdekken: verplaats een kolonist en sticht eventueel een stad als je op een vrij veld staat. Als je een stad sticht leg je een blokje in jouw kleur op het ontdekte veld. Op een veld staan 1 of 2 symbolen. Door naar een veld te stappen of er een stad te stichten neem je de controle over dit symbool. Dit levert meestal goud en soms punten op.
  • Bouwen: leg een kolonist af (naast het spelbord op de agora), neem een open gebouwkaart en leg ze op jouw spelerbord. Bij de start van het spel heb je slechts één beschikbaar bouwveld.
  • Kunstenaar: leg een kolonist af en ontvang 3 punten.
  • Soldaat: verplaats een kolonist naar een veld met een vijandige kolonist en/of stad. Betaal de kosten voor de invasie (3, 5, 8 of 12 naargelang het aantal invasies) en verwijder de vijandige speelstukken. Je mag hier nu zelf een eigen stad stichten. Neem een roemfiche als beloning.
  • Bouw een wonder.
  • Activeer een gebouw of een wonder. Dit kan één keer per ronde, tap een kaart om aan te geven dat je hem al geactiveerd hebt.
  • Ontwikkel een technologie: betaal de kosten voor de ontwikkeling. De nieuwe voordelen zijn direct van toepassing. Op elk spelerbord zijn 4 ontwikkelingssporen. Je moet die van links naar rechts ontwikkelen.
    spelerbord
    Technologieën verhogen jouw bewegingsmogelijkheden en inkomsten. Sommige leveren punten op terwijl anderen extra bouwvelden activeren.
  • Start een gouden eeuw: als je geen kolonisten meer kunt activeren, mag je passen. Je start dan een gouden eeuw. De andere spelers voeren acties uit zolang ze dat willen. Tijdens je gouden eeuw ontvang je 2 goud telkens je aan de beurt komt. De eerste speler die een gouden eeuw start, kiest een ‘oordeel van de geschiedenis’-kaart. (Bij de start van het spel liggen er 5 open op tafel.
    oordeel van de geschiedenis

Een tijdperk eindigt onmiddellijk als alle spelers een gouden eeuw zijn gestart. De spelers ontvangen nu punten naargelang de gekozen ‘oordeel van de geschiedenis’-kaart.

Het spel eindigt na het vierde tijdperk. De spelers krijgen  1 punt voor elke 3 goud, punten voor hun ontwikkelde technologieën, punten volgens hun roemfiches en 8 punten als je aan de voorwaarde van jouw ‘toekomstige technologie-kaart voldoet. (Die krijg je bij de start van het spel.)
toekomstige technologie kaart

MIJN GEDACHT

The Golden Ages is naar mijn mening een prima combinatie van ontwikkelen en gebiedscontrole. Bovendien is het spelmechanisme heel eenvoudig waardoor dit spel ontzettend vlot speelt. Zoals dit bij Quined de gewoonte is, schuilt in de doos een spelregelboek in 4 talen. Het spelmateriaal daarentegen is taalonafhankelijk. De gebruikte iconen zijn niet altijd even duidelijk maar de kaarten lezen en begrijpen lukt snel aan de hand van een bondig en duidelijk samenvattingsblad.
Een aantal spelmechanismen zijn heel eenvoudig. Ik denk daarbij aan de manier waarop kolonisten verplaatst worden en hoe het aanvallen van een andere speler in elkaar steekt. Verplaatsen doe je door een kolonist één veld horizontaal of verticaal te bewegen. Je hoeft daarbij geen rekening te houden met waterveld, landvelden of andere spelers. Er zijn geen kleine regeltjes waardoor dit heel vlot verloopt. Als je wilt aanvallen, betaal je de kosten voor die aanval en klaar is kees. Een aanval lukt met andere woorden altijd en dat vind ik verrassend leuk. Vooral omdat je slechts 4 keer per spel kunt aanvallen. Daardoor moet je een aanval goed overwegen en kan je niet zomaar lukraak gebieden terroriseren. Verder moet je ook de volgorde waarin je technologieën ontwikkeld goed overwegen omdat alles ontwikkelen onbegonnen werk is. De ‘oordeel van de geschiedenis-kaarten’, creëren samen met de ‘toekomstige technologie-kaarten’ en de eigen beschavingskaart naast een doel ook een mogelijke strategie. Deze mix, die telkens anders is, verhoogt de herspeelbaarheid.
Ook de manier waarop een ronde eindigt, vind ik leuk gevonden. Wie als eerste past, verdient wat extra centen waardoor de andere spelers telkens moeten overwegen of ze die ene actie wel nog zouden uitvoeren.
De laatste ronde kunnen echter geen centen meer verdiend worden. De ronde eindigt nadat de eerste speler zijn gouden eeuw start. De andere spelers komen dan nog één keer aan de beurt. Je beschikt daardoor over minimaal 4 acties maar het kunnen er evengoed 10 zijn. Tijdens het spel verhoog je systematisch jouw aantal actiemogelijkheden. Dit doe je door technologieën te ontwikkelen waardoor je voor sommige acties geen kolonisten moet activeren, door gebouwen te kopen die je daarna activeert of door geld te sparen waarmee je acties kunt ondernemen. Tijdens de laatste ronde wordt dan de kers op de taart geplaatst. Spelers die het spel vroegtijdig beëindigen en daar zelf geen voordeel uithalen, kunnen de positieve spelbeleving serieus ondermijnen. Vooral omdat ik bij dit soort spellen de drang om alles waar ik naar streef ook uit te voeren moeilijk kan onderdrukken. Voor alle duidelijkheid voeg ik er aan toe dat ik er perfect mee kan leven als een speler op die manier de overwinning binnenhaalt. Hoe het einde van het spel ervaren wordt, hangt dus wel wat af van de spelersgroep.

Hoewel heel wat spelmechanismen gebaseerd zijn op eenvoud, biedt het hoge aantal keuzemogelijkheden toch voldoende diepgang. The Golden Ages blijft naar mijn mening ook spannend tot de laatste ronde. Ook binnen de club zijn de reacties heel positief.
Afsluiten doe ik met een kleine suggestie: zet spelers die het spel zo snel mogelijk willen laten eindigen omdat ze zelf niet meer kunnen winnen aan een andere tafel.

November 2014

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *