The New Era – Review

Auteur Ignacy Trzewiczek
Uitgever Wydawnictwo Portal
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur 90 – 120 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 34.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Wydawnictwo Portal

SPELMATERIAAL

speldoosin de doos

De speldoos bevat naast een vrij nutteloze inlay ook nog:

  • 95 locatie – en instantkaarten,
  • 3 startkaarten per speler (basis, contact en overeenkomst),
  • Verschillende fiches;
    • blauwe contactfiches
    • rode contactfiches
    • beige/grijze contactfiches
    • universele contactfiches
    • overwinningspunten
    • factiefiches
    • verdedigingsfiches
    • universele grondstoffen
    • herontwikkelingsfiches
    • startspelerfiche
    • grondstoffiches
  • 48 houten schijfjes stellen grondstoffen voor: vuilnis, wapens, benzine en bouwmateriaal,
  • 22 arbeiders,
  • scorebord met daarin de samenvatting van de regels en een spelregelboekje in het Engels.

SPELBESPREKING

Inleiding

30 jaar Nadat massavernietigingswapens de VS volledig in de as hebben gelegd, worden niet langer de wonden gelikt. Integendeel, 5 groeperingen eisen de macht over de volledige VS. De miserie kan opnieuw beginnen!
Enkele groeperingen.
enkele groeperingen

Voorbereiding

Elke speler kiest een groepering en ontvang de startkaarten en de fiches van die groepering.
Eén speler krijgt de startspelerfiche.
De locatie – en instantkaarten worden geschud.

Spelverloop

De kaarten

kaartuileg

New Era wordt in rondes gespeeld. Elke ronde bestaat uit 5 fases. Er wordt volgens de wijzers van de klok gespeeld.

Een Ronde?

Drie kaarten trekken.

    • Kaart 1: de startspeler legt 5 kaarten open en kiest er één van, alle andere spelers kiezen uit 4 kaarten.
    • Kaart 2: alle spelers kiezen uit 3 kaarten. De laatste speler kiest uit 2 kaarten en legt de andere af.
    • Kaart 3: alle spelers trekken een kaart van de stapel.

Produceren

  • Elke basis produceert 3 arbeiders en een grondstof.
  • Ontvang alle producten uit samenwerkingen (blauw) met locaties (eigen en met andere spelers).
  • Ontvang alle producten van locaties die je verovert (rood). Leg deze kaarten af, je mag de kaart ook laten liggen maar dan ontvang je niks.
  • Ontvang producten van je fabrieken (grijs).

Acties (om beurt één actie uitvoeren)

  • Leg een instantkaart uit je hand af en ontvang de voordelen ervan.
    instant
  • Speel een andere kaart uit je hand. Betaal de bouwkosten (staat in zwarte pijl) in de kleur van je keuze.
    • Rood = je verovert de locatie: leg de kaart onder je basis zodat alleen de rode band zichtbaar is.
    • Blauw = je werkt samen met de locatie. Leg de kaart onder je basis zodat alleen de blauwe band zichtbaar is.
    • Grijs = je bouwt de locatie. Leg de kaart naast je basis. Fabrieken bovenaan, eigenschappen in het midden, acties onderaan. Als je fabrieken bouwt, ontvang je direct éénmalig de voordelen.
  • Verover een gebouw van een andere speler. Kondig de kracht van je aanval aan (= waarde van rode pijlen). De getroffen speler kan eventueel negatieve rode pijlen spelen om je kracht te verminderen. Je kunt je kracht eventueel nog verhogen (= nog rode pijl bijleggen). Vernietig daarna het gebouw van je keuze waarvan de verdedigingskracht kleiner of gelijk is aan jouw aanvalskracht. Je ontvangt onmiddellijk de producten in het rood, de verdediger ontvangt de producten in het blauw. Daarna wordt de kaart omgedraaid. Het is nu een ruïne.
  • Werk samen met een gebouw van een andere speler. Dit is hetzelfde als samenwerken met een eigen gebouw maar de kost is hoger. Leg een eigen fiche op de kaart waarmee je samenwerkt. Leg jouw samenwerkingskaart open zodat je de inkomsten niet vergeet te pakken tijdens de inkomstenfase. Je krijgt ook direct eenmalig de producten.
  • Voer een actie van je factiekaart uit. Je mag elke actie slechts 1 keer per ronde uitvoeren. Leg de gevraagde producten op de kaart en ontvang de beloning. Je mag pijlen direct inzetten om te bouwen/veroveren maar dan mag je ze niet combineren met pijlen die je al bezit. Je mag de pijlen ook houden om later harder te kunnen toeslaan.
    factiekaarten
  • Verbouwen: leg een gebouw van hetzelfde type (zie symbolen) op een gebouw dat je al gebouwd hebt. Je moet geen kosten (pijlen) betalen. Je ontvangt direct 2 punten die je op je basis legt. Je kunt een ruïne niet verbouwen!
  • Renoveren: leg een ruïne en een bouwmateriaal af en speel een kaart uit je hand. Je hoeft de kosten niet te betalen en ontvangt 1 punt dat je op je basis legt.
  • Leg twee kaarten af en trek een nieuwe.
  • Stuur een werker naar een locatie om ze te activeren. Elke locatie mag twee keer geactiveerd worden. De tweede keer heb je wel 2 werkers nodig. Je mag ook locaties van andere spelers activeren. Dit kan je maximaal 3 keer per ronde doen en je mag niet twee keer dezelfde locatie (van een tegenstander) activeren.
  • Leg twee arbeiders af en neem een grondstof (rond schijfje) naar keuze.
  • Passen: je stapt uit de ronde.

Punten tellen

  • Elke puntenfiche op de basis en op locatiekaarten + 1 punt per gebouwde locatie.
  • Duid je score aan met een fiche op het scorebord. Tel de vorige score daar niet bij op!

Opruimen

  • Alleen puntenfiches en factiefiches die samenwerking aangeven blijven liggen, alle andere materialen worden afgelegd!
  • Materialen op kaarten met opslagcapaciteit blijven liggen!

OPGEPAST!

  • Onder de basis kunnen maximum 3 kaarten liggen.
  • Je mag maximum 3 overeenkomsten met andere spelers hebben.
  • Je mag maximum 3 keer (per ronde) arbeiders naar locaties van andere spelers sturen.
  • Elke locatie kan maximaal 3 keer punten opleveren. Je moet de fiches op die kaarten laten liggen om te zien hoeveel keer je er al punten van genoten hebben.
  • Je kunt nooit samenwerken, aanvallen, gaan werken met/bij spelers die al gepast hebben.

Soorten locaties

soorten locaties

Open fabrieken: de eerste voorziet een extra verbouwactie, de tweede een wapen en de derde 2 contactfiches.
open fabrieken

Gesloten fabrieken kunnen niet door tegenspelers bezocht worden: ontvang een bouwmateriaal en een universelen grondstof, idem met een wapen en een universelen grondstof, ontvang een arbeider.
gesloten fabriek

Acties worden geactiveerd door arbeiders: de eerste voorziet 1 contactfiche, de tweede zet 1 benzine om in 4 blauwe contactfiches, de laatste zet twee afval om in 2 punten.
actiekaarten

Eigenschappen worden automatisch geactiveerd: de eerste levert 2 punten op als je een gebouw van het aangegeven type bouwt, de tweede zorgt ervoor dat er geen ruïne ontstaat na een aanval en de derde voorziet u van een hele reeks gronstoffen.
eigenschappen

De winnaar

Het spel eindigt na de ronde waarin minstens één speler een score van 33 punten behaalt. De speler met de hoogste score na het eind van deze ronde wint.

 

SPELBEOORDELING

The New Era blijkt een verbeterde versie van de 51st State te zijn. Je kunt de twee ook samen spelen. De 51ste State ken ik alleen van de gelijknamige film. Verwacht van mij dus geen vergelijking. De spelregels waaruit je moet opmaken hoe je The New Era speelt, zijn rampzalig. Ze ontbreken de nodige structuur en alleen de evidente zaken zijn van voorbeelden voorzien. Het heeft me toch heel wat tijd gekost om het bos door de bomen te zien. Mijn kopie bevat ook een tweetal kaarten waarvan de symbolen niet kloppen en dat vind ik voor een eindproduct niet kunnen. De grondstoffen zijn wat klein en rollen makkelijk weg, het spelbord is slap en de bedoeling ervan ontbreekt me een beetje. De kwaliteit van de kaarten is overigens wel ok.
Het spelprincipe is vrij simpel. Bouw een stad op en probeer daarbij zoveel mogelijk punten te scoren. Elke kaart kan je op verschillende manieren gebruiken en dat biedt heel wat mogelijkheden. Elke speler start met een andere factie en elke factie heeft zijn eigen voordeel. Dit zorgt voor een variatie aan taktieken wat het spel ten goede komt. De kaarten zijn overladen met symbolen en het duurt wel even voor je de betekenis ervan achterhaalt zonder de spelregels te moeten raadplegen. Een aantal kaarten verdienen trouwens wat meer duiding en aangezien de spelregels geen oplossing bieden, zoek je best wat op het net. Je zult vlug merken dat je niet de enige bent die duidelijkheid mist.
U merkt dat ik vooral negatief ben over de uitvoering en de afwerking van het geheel. Dit komt omdat New Era wel degelijk een goed spel is. Wel ben ik ervan overtuigd dat heel wat spelers dit een brug te ver zullen vinden. Er komt heel wat bij kijken en je moet het geduld opbrengen om het spel te leren kennen. Zelf vind ik het ontdekken en aanleren van een nieuw spel meestal een spannend avontuur maar ik heb alle begrip voor spelers die deze keer liever niet ten strijde trekken. The New Era binnen de 60 minuten spelen, zoals op de speldoos staat aangegeven, zie ik niet direct gebeuren. Misschien is dit mogelijk als je aan tafel zit met mensen die dit reeds tientallen keren achter de kiezen hebben. Een tafel vol ‘New Era leken’ zal toch snel 150 minuten bezet zijn, schat ik.
Ik vind The New Era zeker en vast de moeite waard. De kaarten bieden veel mogelijkheden en er is voldoende interactie. Ik besef heel goed dat de massa aan symbolen/ spelregels en de lange aanleerperiode er voor zorgen dat heel wat spelers dit links laten liggen.

Mei 2012

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *