The Princes Of Machu Picchu – Review

Auteur
Mac Gerdts
Uitgever Rio Grande Games
PD Games
Aantal spelers 2 tot 5
Spelduur
60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 2008
Prijs 39.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.8/10
Links Rio Grande Games

SPELMATERIAAL

De speldoos zit propvol. Plastiekzakjes moeten ervoor zorgen dat alles min of meer netjes opgeborgen kan worden.

  • 201 houten speelstukken;1 tijdsfiche, 8 tempelstenen, 38 lama’s, 28 coca bladeren, 28 potten, 28 kledingstukken, 60 inca’s (10 per speler), 10 pionnen (2 per speler),
  • 64 maïsfiches,
  • 28 offerkaarten,
  • 9 priesterkaarten,
  • 6 maagdenkaarten,
  • 5 spelershulpen,
  • 1 zonnefiche,
  • 7maanfiches,
  • 1 dubbelzijdig spelbord (Engelse en Duitse versie).

Het spelmateriaal is heel mooi en van uitstekende kwaliteit.

SPELBESPREKING

Inleiding

Aan de hand van offerkaarten worden punten verzameld. Deze offerkaarten bekom je door het Inca-spoor te bewandelen. Om dit spoor te bewandelen moet je priesters en maagden aanschaffen die lama’s voor je offeren. Daarvoor heb je verschillende goederen en natuurlijk ook lama’s nodig. Goederen worden door Inca’s geproduceerd.

Voorbereiding

Leg het spelbord op tafel.
Plaats de priesters en de maagden op de voorziene vakken van het spelbord.
Plaats de zon en de manen eveneens op het spelbord.
Plaats op elke maan van het rondespoor één maïs.
Plaats in elke tempel 1 tempelsteen.
Vul de productievelden van het spelbord aan. (1 cocablad op de cocaplantage, 1 lama in de lamaweide, enz…) Let wel: 3 Maïs geld als 1 goed. Leg dus telkens 3 Maïs op het maïsveld.
Afhankelijk van het aantal spelers ontvang je 8, 9, 10 of 12 Inca’s en wordt de tijdsfiche op veld 1, 2 of 3 van het rondespoor geplaatst.

Elke speler ontvangt 3 maïs, 1 pot, 1 lama, 1kledingsstuk, 1 cocablad en 1 offerkaart.
De startspeler zet 1 pion (= verkenner) op veld 1 van het Inca-spoor. De volgende speler doet dit op veld 2, enz…
Elke speler zet 1 Inca op een productieveld naar keuze.

Spelverloop

Spelverloop.

Het spel verloopt over een aantal rondes waarin dag en nacht elkaar afwisselen.
Als het dag is, zetten de spelers om beurt hun prins (= andere pion) in een wijk op het spelbord. Deze wijk genereert een actie. De prins mag gratis naar aangrenzende wijken verplaatst worden. Voor 1 maïs mag de prins overal in de stad gezet worden.
Als je jouw prins niet verplaatst, moet je een maantegel nemen. Neem je de 3de maantegel, er liggen er dan nog 4 op het bord, dan moet je ook de zon nemen. De andere spelers krijgen nu nog elk 1 beurt waarna de nacht invalt. De speler die laatst aan de beurt kwam, verplaatst de tijdsfiche en neemt 1 maïs van het rondespoor.
Tijdens de nacht leggen de spelers hun manen terug op het spelbord en krijgen zij het voordeel ervan. De productievelden worden van een product voorzien en de tempels van een tempelsteen. Inca’s die op de zonneklok staan ontvangen 3 goederen naar keuze.
De speler met de zon legt die terug op het spelbord en start de volgende ronde. De tijdsfiche wordt op de volgende dag van het rondespoor gezet.

De verschillende wijken.

  • In het paleis en de hut kan je goederen afgeven. In ruil daarvoor mag je Inca’s op de productievelden plaatsen. Waar je die Inca moet plaatsen, wordt bepaald door de goederen die je afgeeft. Per beurt mag je slechts 1 Inca per wijk inzetten. Onderstaande samenvatting zou duidelijk moeten zijn.
    Vb: om een Inca op de maïsvelden te plaatsen moet je naar de hut. Je betaalt een lama en een pot.
  • In het huis van de priester en dat van de maagd kan je een priester respectievelijk een maagd bekomen. De kosten staan op de kaarten. Je moet altijd de meest linkse kaart van het spelbord nemen.
    De verschillende priesters (2) en de maagd. Voor de maagd moet je het diepst in de buidel tasten, of wat had je gedacht.
  • De vijf productiewijken leveren goederen op. De speler die zijn prins daar als eerste plaatst, ontvangt het daar aanwezige goed. Bovendien krijgt elke Inca die in de wijk aanwezig is de kans om een gelijkaardig goed te vervaardigen. Per Inca moet wel 1 maïs geïnvesteerd worden om een goed te produceren. Om maïs te produceren moet je natuurlijk geen maïs afgeven. Deze wijk kan meermaals per dag bezocht worden, hij levert echter slechts éénmaal goederen op.
  • Als een tempel bezocht wordt, moet de daar aanwezige tempelsteen van het spelbord genomen worden. Deze steen levert 3 stappen op het Inca-spoor op. Daarna krijgt elke speler de kans om te offeren. In de zonnetempel kan alleen geofferd worden als je maagden bezit. Per maagd kan je 1 lama afgeven om te offeren. In de ‘puma’ tempel en de ‘condor’ tempel kan je alleen offeren met de ‘puma’ respectievelijk ‘condor’ priester. In de hoofdtempel kunnen goederen (maximum 1 per soort) geofferd worden, je hoeft er geen priester of maagd voor te bezitten.
    Offers leveren extra stappen op het Inca-spoor op. Naarmate er meer priesters/maagden in het spel zijn, vermindert dit aantal stappen. Het offeren van goederen levert altijd 2 stappen per goed op.
  • In de centrale wijk kan je goederen kopen en verkopen op de markt. Er wordt betaald met maïs.
  • Als je met jouw prins naar de zonneklok reist, moet je een Inca naar keuze bij de priester plaatsen. Deze Inca wordt tijdens de nacht terug aan jouw voorraad gevoegd en levert 3 goederen naar keuze en 3 stappen op. (3 maïs geldt als 1 goed!)

Het Inca-spoor.

Het Inca-spoor bestaat uit 20 velden. Veld 7 levert 3 maïs op, veld 13 levert 1 lama op en veld 20 levert een offerkaart (trek er 3 kies er één) op. Als je voorbij veld 20 gaat, start het tellen terug vanaf 1. Je verliest nooit stappen.
Het Inca-pad loopt van onder naar boven. Rechts bovenaan worden de priesters en de maagden gelegd. Als je een priester koopt, verschijnt een getal. Dit getal geeft aan hoeveel stappen je op het Inca-spoor vooruit gaat als je offert. Als er één ‘puma’ priester in het spel is, levert een offer 8 stappen op bijvoorbeeld. Vanaf twee priesters is dat 7.

De offerkaarten.

De offerkaarten tonen elk een aantal gouden beeldjes en 2 symbolen. De symbolen komen overeen met de priesters of de productievelden. Om je score te bepalen, ga je als volgt te werk:

  • Vermenigvuldig alle maïs symbolen op de offerkaarten met het aantal eigen Inca’s op het maïsveld.
  • Doe hetzelfde met de potten, de cocabladeren, de kledingstukken en de lama’s.
  • Vermenigvuldig alle ‘puma’ symbolen op de offerkaarten met het aantal eigen ‘puma’ priesters.
  • Doe hetzelfde met de ‘condor’ priesters en de maagden.
  • Tel deze scores op. (Gebruik het scorespoor.)

Enkele offerkaarten.

De winnaar

Het spel eindigt onmiddellijk als alle priesters en maagden door de spelers verworven zijn. Machu Picchu wordt gered en de score wordt als hierboven bepaald.
Het spel eindigt ook in de nacht van dag 9. De Spanjaarden vallen Machu Picchu binnen. De score van de spelers wordt als hierboven bepaald en vermenigvuldigt met 3 (de speler met het meeste gouden beeldjes op zijn offerkaarten), 2 (de speler met de op één na meeste gouden beeldjes op zijn offerkaarten) of 1(alle andere spelers).

 

SPELBEOORDELING

Machu Picchu stond al een tijdje op mijn verlanglijstje. De verwachtingen lagen dan ook wat aan de hoge kant. Na het openen van de doos verlangde ik nog meer naar een eerste kennismaking. Het prachtige materiaal is daar verantwoordelijk voor. De spelregels doornemen kan het enthousiasme wat temperen, er ontbreekt wat overzicht. Gelukkig zijn een aantal spelrondes voldoende om het spel onder de knie te hebben.
Een eerste spel leverde vooral positieve reacties op. Heel veel mogelijkheden, positieve interactie, perfecte spelduur. Na een aantal spelletjes groeit echter het gevoel dat er eigenlijk niet zoveel mogelijkheden zijn. Iedere speler volgt min of meer hetzelfde stramien. Zorg voor wat extra Inca’s. Koop een priester of een maagd. Bezoek een tempel en je bent vertrokken. De zonneklok vergeten kan een beginnersfout genoemd worden, want na enkele spelletjes wordt de kracht ervan enorm gewaardeerd. Als je wat uitkijkt hoe je jouw prins verplaatst, kan je besparen op maïs.
Houd met een inval van de Spanjaarden niet al te veel rekening, want dat heb ik tot dus ver nog niet meegemaakt. Meestal eindigt het spel na ronde 7 of 8.
Machu Picchu bezorgde mij dus geen echt ‘Wauw’ – gevoel. Het spel is wel ok en ik speel het graag, maar ik zou het geen 5 keer per week spelen. Daarvoor mis ik wat afwisseling binnen de mogelijkheden. De hoge verwachtingen zijn natuurlijk mede verantwoordelijk voor een wat kritischere ingesteldheid. Na een eerste spel zou ik het een dikke 8 durven geven, intussen twijfel ik tussen 8 of 7.

De samenvattingskaart.

Mei 2009

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *