The Witches Of Blackmore – Review

Auteur Leo Colovini
Uitgever White Goblin Games
Aantal spelers 2 tot 6
Spelduur 30 minuten
Jaar van uitgave 2012
Prijs 14.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Leo Colovini
White Goblin Games

SPELMATERIAAL

doosin de doos

De speldoos bevat 54 kaarten (6 kleuren waardes 1-9), een heksenwiel en de spelregels in het Nederlands, Duits, Engels, Frans en Italiaans.

SPELBESPREKING

Inleiding

Een slagenspel waarbij de waarde van de kaarten steeds verandert.

Voorbereiding

Schud de kaarten en geef er 6 aan elke speler. De overgebleven kaarten vormen een trekstapel.
Plaats het wiel in het midden van de tafel.
Leg de bovenste kaart van de trekstapel open naast het wiel. Draai het wiel zodat het bovenste getal van het wiel overeenkomt met de waarde van de kaart. Deze kaart bepaalt nu de waarde van de kaarten en de troefkleur.
Voor – en achterkant van het heksenwiel.
het wiel

Spelverloop

kaarten 2

  • Er wordt gespeeld volgens de wijzers van de klok. Elke ronde bestaat uit één slag.
  • De startspeler legt een kaart open in het midden van de tafel. Deze kaart bepaalt de kleur van de slag.
  • De andere spelers spelen eveneens een kaart naar keuze uit hun handen open op tafel. Kleur bekennen of troeven mag, maar is nooit verplicht.
  • De slag wordt gewonnen door de hoogste ( = volgens het heksenwiel) troefkaart of in tweede instantie door de hoogste kaart van de startkleur.
  • De winnaar van de slag mag één van zijn gewonnen kaarten inzetten als nieuwe troef. Hierdoor verandert niet alleen de troefkleur maar ook de waarde van de kaarten.
  • Elke speler trekt nu een nieuwe kaart. (van de trekstapel of van de troefstapel als de trekstapel op is, vanaf dit ogenblik worden geen kaarten meer getrokken.)
  • De speler die de slag gewonnen heeft, start een nieuwe slag

kaarten

De winnaar

Het spel eindigt als alle spelers hun laatste kaart gespeeld hebben. Tel de puntenwaardes van je gewonnen kaarten op. De speler met het meeste punten wint het heksenwiel.

 

SPELBEOORDELING

The Witches of Blackmore is samen met Crooks, Little Devils, Gubs en Crazy Creatures van Dr. Doom één van de nieuwe releases van White Goblin Games. Nu we aan de voordeur van het mooi weer en de daarbij horende activiteiten staan, gooien de mannen (kan ook een vrouw tussen zitten, maar dat weet ik niet) van White Goblin een variatie van eenvoudige spelstystemen in de rekken. Geen ingewikkelde ‘veelspeler’-spellen maar makkelijk te begrijpen en vlot spelende familiespellen moeten ons overtuigen om die prachtige metalen doosjes op tafel te zetten of ergens in een klein hoekje van onze reiskoffer te duwen. 5 verschillende titels, je moet al van het erg kieskeurige type zijn mocht er niks naar jouw gading tussenzitten. Om het jullie gemakkelijk te maken, hebben wij ze alle 5 getest. Hieronder volgen mijn bevindingen van The Witches of Blackmore. Klik op de juiste link voor de recensies van de andere 4 spellen.

The Witches of Blackmore is een slagenspel waarbij de waarde van de kaarten steeds verandert. Daarbovenop moet je nooit kleur bekennen of troeven. Je gooit gewoon een kaart naar keuze op tafel. Dit creëert in de eerste plaats wat chaos. Het duurt wel even voor je inzicht in het spelsysteem verwerft.
De speler die het wiel beïnvloedt, is sterk in het voordeel. Je moet dan ook optimaal profiteren van die mogelijkheid! Probeer zo lang mogelijk van de kracht van het wiel te genieten. Gooi eventueel een 9 op de troefstapel als je daarmee 2 of 3 extra slagen kunt binnenrijven. Denk goed na welke kaart je speelt, als je de slag niet kunt winnen. Houd daarbij rekening met zowel de waarde van de kaart tijdens het spel als met de puntenwaarde van de kaart als met de kleur van de kaart. Een 9 kan tijdens het spel niks waard zijn maar levert op het einde wel 9 punten op! Niet het aantal slagen, maar de waarde van de slagen is doorslaggeven.
Je wilt de speler die de slag wint ook niet te veel keuze geven. Het is daarom verstandig om niet te veel verschillende kleuren aan de slag toe te voegen.
The Witches of Blackmore speelt vlot en biedt een leuke variatie op het slagenspel zoals wij er ondertussen al een aantal kennen. De afwerking van de kaarten is prima en het thema is niet helemaal van de pot gerukt maar ik stel me vragen bij de kostprijs van dit spel. Voor dit spel moet je 6€ meer op de toonbank leggen dan voor de andere spelletjes. Dit terwijl de inhoud (54 kaarten en een wiel) vergelijkbaar is. Het metalen doosje is wel dubbel zo groot, de reden daarvoor is mij niet duidelijk. Het heksenwiel en de kaarten passen perfect in de kleine metalen doosjes.
Op de doos staat 2 tot 6 spelers. Ik zou daar 3 tot 5 opgezet hebben. Een slagenspel met twee, daar pas ik vrijwel altijd voor tenzij het speciaal voor twee ontworpen is. Als je met 6 speelt, heb je te weinig invloed op het gebeuren.
Ik ben opgegroeid in een kaartersfamilie en ben per definitie liefhebber van heel wat slagenspellen. Ook de heksen uit Blackmore kunnen mij bekoren. Als je een hekel hebt aan slagenspellen, kan dit je waarschijnlijk niet van mening doen veranderen.

April 2012

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *