Tikal – Review

Auteur Michael Kiesling, Wolfgang Kramer
Uitgever Ravensburger
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur 60 – 120 minuten
Jaar van uitgave 1999
Prijs 44.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.7/10
Links Ravensburger
Wolfgang Kramer
Michael Kiesling
Online spelen
Bijzonderheden Winnaar Spiel des Jahres 1999
Winnaar Deutscher Spiele Preis 1999

SPELMATERIAAL

De handige speldoos bevat het prachtige spelmateriaal: 1 spelbord, 36 terreinvlakken, 24 schatfiches, 48 tempelfiches, 4 expeditieleiders in 4 kleuren, 72 expeditiedeelnemers in 4 kleuren, 8 kampen in 4 kleuren, 4 scorestenen in 4 kleuren en 4 kaartjes met de spelregels in het kort.

SPELBESPREKING

Inleiding

Tikal is de grootste van de Maya-steden. De spelers starten een expeditie naar dit verborgen tempelparadijs. Aanvankelijk is de ontdekkingstocht een trip door de leegte. Maar naarmate ze vorderen ontdekken de expeditieleden interessante tempels en schatten. De strijd om de rijkdom is begonnen.

Voorbereiding

De terreinvlakken worden volgens letter gesorteerd.
Iedere speler kiest een kleur en krijgt alle speelfiguren in die kleur.
Elke speler ontvangt ook een spelregelkaartje.
De tempelfiches worden naar waarde gesorteerd.
De schatfiches worden in twee gedekte stapels neergelegd.
Elke speler zet zijn scoresteen op vak 1 van het scorespoor.

Spelverloop

Wie aan de beurt is moet eerst een terreinstuk aanleggen. Daarna mag de speler voor 10 actiepunten acties uitvoeren.

De terreinstukken.

De actieve speler draait het bovenste gebiedsveld om en legt deze op een vrij veld naast een ander gebiedsveld. Het nieuwe veld moet zo worden aangelegd dat het aan minstens één zijde bereikbaar is vanaf een naburig veld. Er zijn vier verschillende gebiedsvelden:

    • een jungleveld heeft geen bijzondere eigenschappen, maar is wel een mooie plek voor een nieuw tentenkamp.
    • een tempelveld bevat een overwoekerde tempel die je in de loop van het spel kunt uitgraven. Door het uitgraven stijgt de waarde van de tempel. Bij een puntentelling krijgt de speler met de meeste expeditiedeelnemers op deze locatie winstpunten ter grootte van de actuele waarde.
    • een schatveld bevat 2-4 schatten, die ook één of meer winstpunten opleveren.
    • een vulkaanveld activeert een puntentelling en mag niet worden betreden.

De acties.

Te beginnen met de startspeler mag elke speler 10 actiepunten gebruiken. Deze kan hij vrij verdelen over volgende acties:

  • 1 actiepunt per figuur er in het basiskamp of een eigen tentenkamp geplaatst wordt.
  • bewegen kost 1 actiepunt per overbrugde stenen plaat.
  • Een tempelniveau verhogen kost 2 actiepunten. Deze actie mag maximaal 2 x per ronde uitgevoerd worden.
  • Een schat opdelven kost 3 actiepunten. Deze actie mag maximaal 2 x per ronde uitgevoerd worden.
  • Een schat ruilen kost 3 actiepunten. Een ruil mag niet geweigerd worden.
  • 1 tentenkamp bouwen kost 5 actiepunten. Figuren mogen ook vanaf een eigen tentenkamp ingezet worden.
  • Een tempel bewaken kost 5 actiepunten. Dit mag slechts 2 x in het spel. Om dit te doen moet je in de meerderheid zijn in het betreffende gebied. Alle eigen figuren in dit gebied worden dan uit het spel genomen.

De winnaar

Telkens er een vulkaantegel getrokken wordt vindt er een telling plaats. De actieve speler krijgt eerst 10 actiepunten, daarna wordt zijn score geteld. Daarna mag de volgende speler zijn 10 actiepunten besteden en tellen. Dit gaat zo verder tot alle spelers aan de beurt zijn geweest. Daarna wordt de vulkaantegel aangelegd en krijgt de eerste speler terug 10 actiepunten. Als de laatste tegel aangelegd wordt, volgt nog een laatste scoreronde. De speler die het verst staat op het scorespoor wint het spel. De spelers verdienen volgende punten:

  • Alle tempels waar hij de meerderheid heeft, dit wil zeggen van zijn expeditieleden zijn er het meeste op het terrein aanwezig, leveren evenveel punten op als de waarde van de tempel.
  • 1 schat levert 1 punt op, twee dezelfde schatten 3 punten en 3 dezelfde schatten 6 punten.

 

SPELBEOORDELING

Laat er geen twijfel over bestaan, Tikal is een geslaagd spel met een prachtige uitvoering, goed werkende spelmechanismen en duidelijke spelregels waarin alles draait rond het nemen van de juiste beslissingen op het juiste moment. In het spel zit ook een tikkeltje geluk verweven bij het draaien van de tegels en het nemen van de schatten maar dit werkt in elk geval niet storend. Als het spel gespeeld wordt met eeuwige twijfelaars of lange denkers kan de spelduur gevoelig oplopen. Tikal won verschillende onderscheidingen waaronder de Belgium Toy Award en Spiel des Jahres in 1999.

September 2006

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *