Titania – Review

Auteur
Rüdiger Dorn
Uitgever Hans im Glück
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur
45 minuten
Jaar van uitgave 2010
Prijs 36.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Rüdiger Dorn
Hans im Glück

SPELMATERIAAL

De speldoos bevat:

  • 1 spelbord,
  • 36 kaarten,
  • 60 schepen (20 per kleur),
  • 22 actiefiches,
  • 30 puntenfiches,
  • 60 kleine schelpjes (15 per kleur),
  • 40 grote schelpen (10 per kleur),
  • 64 bouwstenen (16 per kleur),
  • 25 zeesterren,
  • 4 zeilers (in de spelerskleuren),
  • 4 spelerfiches,
  • en de spelregels in het Duits.

SPELBESPREKING

Inleiding

De koning van Titania zit er wat beteuterd bij. Zijn rijk dat eens bekend stond om zijn machtige torens, ligt er vevallen bij. Bovendien weet de koning nog altijd niet wie zijn opvolger wordt. Hij beslist dat de prins die het meest bijdraagt aan de heropbouw van Titania opvolger wordt.

Voorbereiding

Leg het spelbord in het midden op tafel. Geef elke speler een fiche en een zeiler in dezelfde kleur.
De 22 actiefiches worden gedekt in het centrum van het spelbord (op de lege vakken) gelegd.
De puntenfiches worden gedekt binnen handbereik gelegd.
De schepen worden als voorraad naast het spelbord gelegd. Van elke kleur worden er 2 in het midden van het spelbord gezet. 3 schepen per kleur worden opzij gelegd voor de start van de tweede ronde.
De bouwstenen en de zeesterren worden binnen handbereik gelegd.
De kaarten worden geschud en elke speler krijgt er 4 op handen. Leg de rest gedekt naast het spelbord.
De startopstelling en het spelbord.

Spelverloop

De spelers sturen schepen uit op zoek naar de broodnodige schelpen om torens te bouwen. Wie genoeg schelpen bezit kan naar een bouwkraan varen om aan één of meerdere torens te bouwen. Zeesterren verschonen de torens en leveren meer punten op. Er worden 2 ronden gespeeld. Om beurt voeren de spelers hun acties uit.

Het spelbord.

Het spelbord van Titania toont een woelige zee. Die is verdeeld in zeshoekige vakken. De afbeelding op die vakken toont welke actie er uitgevoerd kan worden als je er een boot op plaatst.
Detail van het spelbord

Spelverloop.

De kaarten.

Als je aan de beurt bent, kan je tot drie kaarten uitspelen. Voor elke kaart die je uitspeelt, neem je een overeenkomstige boot uit de voorraad en zet je die op het spelbord. Op elk veld van het spelbord mogen maximum 2 boten staan. Deze boten moeten een verschillende kleur hebben. Bovendien moet de boot die je plaatst, grenzen aan een veld met een boot in dezelfde kleur. Voer daarna de actie van het veld uit.

  • Als je op een gedekte actiefiche staat, draai deze dan om en voor de actie uit.
    Voorkant van de actiefiches, de afbeeldingen spreken voor zich.
  • De meeste velden leveren 2, 3 of 4 schelpen op.
  • Sommige velden leveren 1 of 2 zeesterren op. Als je een zeester ontvangt, moet je beslissen of je jouw zeesterren spaart of inzet. Een zeester wordt op een vak met torens geplaatst. Voor elke toren moet je een zeester afgeven. Leg één ster op dat veld, leg de overige sterren in de voorraad. Je ontvangt direct één punt per afgebeelde toren en per bouwdeel.
  • Zet je een schip op een veld met de actie schip, dan moet je aansluitend nog een schip in dezelfde kleur plaatsen.
  • Soms leveren velden extra punten en kaarten op.
  • Als je op een puntenveld staat neem je één van de gedekte puntenfiches. Die heeft een waarde van 3 tot 5. Houd de waarde van deze fiche geheim tot de eindtelling.
  • Als je op een bouwveld eindigt, mag je aan alle aangrenzende torens bouwen. Om een eerste etage te bouwen moet je één schelp in de juiste kleur afgeven. Groene torens worden met groene schelpen gebouwd bijvoorbeeld. Een tweede etage kost 2 schelpen, de derde drie en de vierde 4. Elke bouwsteen is goed voor 3 punten of 4 punten als er een zeester bij de torens ligt.

Kaarten aanvullen.

Nadat je kaarten gespeeld heb mag je nieuwe kaarten trekken en op handen nemen. Als je:

  • 0 kaarten hebt uitgespeeld, trek dan 3 kaarten.
  • 1 kaart hebt uitgespeeld, trek dan 2 kaarten.
  • 2 kaarten hebt uitgespeeld, trek dan 1 kaart.
  • 3 kaarten hebt uitgespeeld, mag je geen kaarten trekken.

De winnaar

De eerste ronde eindigt direct als van een kleur de laatste boot op het bord werd gezet.
Alle boten (met uitzondering van deze in het centrum) worden van het spelbord genomen. Zeesterren die op het bord liggen, worden verwijderd. De actiefiches worden geschud en opnieuw over het spelbord verdeeld. De 9 boten die opzij liggen, worden aan de voorraad toegevoegd.
Deze ronde eindigt op dezelfde manier. De spelers tellen de punten van hun bonusfiche en voegen die aan hun totaal toe.

 

SPELBEOORDELING

Titania oogt wat donker en schept daarmee de nodige sfeer. Het verzamelen van schelpjes en zeesterren om torens te bouwen, breekt dan weer een stuk van die sfeer af. De kleuren zijn niet altijd even makkelijk te onderscheiden maar voor de rest is het spelmateriaal van prima kwaliteit.
Titania is een familiespel en bezit alle mechanismen om binnen deze categorie hoog te scoren. Je moet wat geluk hebben bij het draaien van de actietegels en het trekken van de kaarten. Je kan wat plannen en verschillende mogelijkheden zoeken om optimaal te scoren. Er is de keuze tussen het spelen van kaarten en het trekken van kaarten, er is voldoende interactie en de spelbeurten volgen elkaar snel op.
Het thema is wel wat magertjes en ook de manier waarop het spel eindigt, vind ik wat flauw. De speler die het spel beëindigt, is ook vaak degene die het spel wint. De ronde uitspelen zou misschien eerlijker zijn. Titania vind ik ook wel wat duur. Toch prima kost voor wie zich een eenvoudig maar leuk familiespel wil aanschaffen.

Juni 2010

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *