Tovenaars En Draken – Review

Auteur Klaus Teuber
Uitgever 999 Games
Aantal spelers 2
Spelduur 60 – 90 minuten
Jaar van uitgave 1998
Prijs 12.95 €
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.1/10
Links 999 Games
Klaus Teuber

SPELMATERIAAL

40 kaarten die een extra uitdaging vormen voor het spelen van het basisspel.

SPELBESPREKING

Inleiding

2 spelers koloniseren het ondertussen bekende Catan. Door het ontginnen van verschillende goederen worden dorpen steden. Steden dienen beschermd door ridders. Verschillende gebeurtenissen kunnen de opbouw van je steden en dorpen gunstig of ongunstig beïnvloeden. Wie bouwt het machtigste imperium? Het gaat hier om een uitbreiding die alleen NIET gespeeld kan worden. Extra spelregels staan in het rood.

Voorbereiding

De spelers krijgen de kaarten in hun kleur en bouwen er hun eerste 2 dorpen mee. De dorpen worden verbonden door een straat en aan de dorpen komen 6 landen waar goederen ontgonnen kunnen worden. De gebeurteniskaarten worden geschud en straten, steden, dorpen en landen worden gedekt in stapels in het midden op tafel gelegd. De ontwikkelingskaarten worden in 4 stapels geschud en naast de landen gelegd. De spelers kiezen een stapel ontwikkelingskaarten en nemen er 3 kaarten van op handen. Het spel kan beginnen. De ontwikkelingskaarten uit de uitbreiding vormen 2 extra trekstapels. 5 citadellen worden open naast de ontwikkelingsstapels gelegd.

Spelverloop

Wie aan de beurt is, gooit beide dobbelstenen, vervolgens wordt de gebeurtenis uitgevoerd en de grondstoffenopbrengst verwerkt. Nu mag de speler die gedobbeld heeft kaarten spelen, als laatste vult hij zijn hand aan tot 3.

Gebeurtenissen.

De verschillende gebeurtenissen kunnen zijn;

  • riddertoernooi: de speler met de meeste tornooipunten op zijn kaarten krijgt één grondstof naar keuze.
  • handelsvoordeel: de speler met de meeste molentjes op zijn kaarten steelt een grondstof van de tegenstander.
  • roofoverval: wie meer dan 7 grondstoffen bezit, verliest al zijn wol en erts. (Enkel vanaf de derde ronde.)
  • Goed jaar: beide spelers krijgen een grondstof naar keuze.
  • Kanskaart: de bovenste gebeurteniskaart wordt getrokken en uitgevoerd.
  • Tovenaars: plaats je boven of onder een landschap die aan een citadel grenst. Tovernaars gebruiken toverkunst.
  • Toverboeken: worden op één van de 4 plaatsen in een citadel gebouwd. Zolang een tovenaar toverkracht bezit kan hij het toverboek gebruiken.
  • Magische actiekaarten: kunnen gespeeld worden als genoeg toverkracht is betaald.

Grondstoffen aanvullen.

De spelers draaien alle landen die het zelfde aantal ogen bevatten als de dobbelsteen een kwartslag naar rechts.

Kaarten spelen.

Er zijn verschillende soorten kaarten die elk hun eigen kwaliteiten en functie hebben. Kaarten waarop grondstoffen staan afgebeeld, kunnen alleen gespeeld worden als de betreffende grondstoffen in geleverd worden.

  • Steden, dorpen, straten en landen: breiden uw imperium uit. Ze kunnen door beide spelers vrij gekocht worden tot de voorraad ten einde is.
  • Ridders: zorgen voor toernooipunten en macht.
  • Dorpsuitbreidingen: bieden extra mogelijkheden, bescherming of opbrengsten.
  • Stadsuitbreidingen: Bieden naast extra mogelijkheden, bescherming of opbrengsten ook extra overwinningspunten. Ze mogen alleen in een stad gebouwd worden.
  • Actiekaarten: zorgen voor extra acties zoals; grondstoffen stelen, huizen platbranden, gratis grondstoffen enz. Met uitzondering van de verkenner mogen actiekaarten alleen gespeeld worden als beide spelers minimaal 3 punten hebben. Spionnen mogen geen gebouwen, toverboeken en tovenaars stelen.

De speler mag ten alle tijden grondstoffen ruilen met zijn tegenspeler of drie gelijke grondstoffen inleveren voor een andere grondstof naar keuze. Je mag ook eigen gebouwen afbreken om plaats te maken voor andere gebouwen.

Hand aanvullen.

De speler neemt de bovenste kaart van een ontwikkelingsstapel of de speler levert 2 grondstoffen in en mag 1 kaart uit een ontwikkelingsstapel naar keuze zoeken.

Ontwikkelingskaarten ruilen.

Alleen als de speler geen kaarten heeft gespeeld, mag hij ontwikkelingskaarten ruilen. Hij schuift één kaart onder een ontwikkelingsstapel naar keuze en vervolgens mag hij een nieuwe kaart nemen of kopen.

De winnaar

Steden, dorpen, gebouwen, de grootste riddermacht en de grootste handelsmacht leveren punten op. De speler die als eerste 13 punten heeft, mag zich de machtigste kolonist noemen.

 

SPELBEOORDELING

Deze uitbreiding zorgt door de komst van tovenaars voor de meest drastische verandering van alle uitbreidingen. Niet alleen grondstoffen zijn nu belangrijk, ook toverkracht kan vele voordelen bieden. Eenmaal de tovenaars in hun citadel aanwezig zijn volgen de krachtige spreuken elkaar op. Tegen de krachtige draken zijn de ridders niet opgewassen. Dit is een uitbreiding waar je ofwel helemaal achter staat ofwel helemaal niet achter staat. Ik ben in ieder geval verkocht.

Oktober 2006

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *