Trans America – Review

Links Winning Moves
Franz-Benno Delonge
Online spelen
Online spelen
Bijzonderheden Mensa Select 2003

De speldoos bevat een spelbord, 85 rails, 35 stedenkaarten in 5 kleuren, 6 stations en 6 locomotieven in 6 kleuren en 1 startspelerkaart.

Een strijd tegen de klok. Alle spelers proberen zo snel mogelijk 5 steden op een spoorwegennet aan te sluiten. Daartoe bouwen ze elk aan een eigen spoorwegennet. Maar spelers mogen ook gebruik maken van elkaars net. Wie kan het meeste profiteren van de anderen en is als eerste in zijn opdracht geslaagd?

1 rail wordt op het einde van het scorespoor geplaatst en dient als spoorboom. Elke speler kiest een kleur en zet zijn locomotief aan het begin van het scorespoor. De stedenkaarten worden geschud en gedekt op het spelbord gelegd. Van elke kleur trekken de spelers 1 kaart. De startspelerkaart wordt aan de startspeler gegeven.

Om te beginnen zet elke speler zijn startstation op het spelbord. Vanaf deze plaatst vertrekt zijn spoorwegennet. Dit station mag, maar moet niet op een eigen stad staan. Vanaf dan mag de speler één of twee rails op het bord plaatsen. 1 tot 2 rails op enkele lijnen. 1 rail op dubbele lijnen. Er mag alleen aan het eigen net gebouwd worden. Als twee netten verbonden worden mogen de twee spelers het gehele net als een eigen net gebruiken.

Als een speler zijn 5 steden heeft verbonden, dan eindigt de ronde. Spelers die nog niet alle steden verbonden hebben tellen hoeveel rails zij tekort komen. Rails op dubbele lijnen tellen dubbel. Deze tekorten leveren minpunten op. Hun locomotief wordt op het scorespoor vooruit gezet in de richting van de spoorboom. Het spel stopt zodra één speler de spoorboom voorbij is. De speler die nog het verst van spoorboom staat, wint het spel.

Trans America is een zeer luchtig treinspelletje dat zich richt op de familiemarkt. Geluk is de doorslaggevende factor. Je kan wel een beetje sturen door de plaats van je startstation maar dat is zo ongeveer het enige. Reeds bij het trekken van stadskaarten bepaalt het geluk jouw overwinningskansen. Als al jouw steden ver uit elkaar liggen kan het rap gedaan zijn.
Het feit dat je niet weet waar jouw tegenstanders naartoe willen is wel leuk. Zo kan jij jouw spoorwegennet aansluiten op een ander om te profiteren. Maar misschien help je zonder dat je het weet de andere veel meer dan jezelf. Vandaar dat ik zou aanraden het spel niet met 2 of 3 te spelen, want dan neem je de enige leuke factor van het spel al meteen weg. In de reeks van Winning Moves vind ik Clans en zeker Cartagena stukken geslaagder.

September 2006