Tyros – Review

Auteur Martin Wallace
Uitgever 999 Games
Aantal spelers 3 tot 4
Spelduur 90 minuten
Jaar van uitgave 2002
Prijs 20.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 8.8/10
Links 999 Games
Martin Wallace

SPELMATERIAAL

In de speldoos schuilen 32 landschaptegels, 60 handkaarten, 40 schepen in 4 kleuren, 40 stadfiches in 4 kleuren, 80 imperiumfiches in 4 neutrale kleuren, het spelbord en 1 startspelerfiche. Het materiaal is van goede kwaliteit en de doos valt op door haar vorm.

SPELBESPREKING

Inleiding

Omstreeks 1000 jaar voor Christus trekken de spelers vanuit de machtige haven Tyros naar het Westen. Zij hebben er maar één doel; handelssteden stichten. Door de toenemende vloten en steden ontstaan machtige rijken. Welke speler bezit de meeste steden en vloten in de machtigste rijken?

Voorbereiding

Het spelbord wordt in het midden gelegd. Er worden blind 4 landschapstegels getrokken. Op de overeenkomstige plaatsen op het spelbord worden respectievelijk een oranje, een geel, een groen en een violet imperiumfiche gelegd. Deze rijken mogen nog niet aan elkaar grenzen.
Daarna krijgen de spelers 4 landschaptegels. Elke speler ontvangt ook de stadfiches en de schepen in zijn kleur. Twee schepen plaatst hij in Tyros.

Spelverloop

Het spel bestaat uit een aantal ronden. Iedere ronde bestaat uit 3 fasen die na elkaar worden uitgevoerd.

Fase 1 : handelskaarten uitdelen.

De kaarten worden goed geschud en elke speler ontvangt 12 kaarten (10 bij 4 spelers). Op de kaarten staan waren afgebeeld. Deze hebben dezelfde kleur als de 4 rijken.

Fase 2: rijken uitbreiden.

Een speler moet een lanschaptegel uitspelen. Elke landschaptegel correspondeert met een vak op het spelbord. Op dit vak moet de speler nu een imperiumfiche leggen. Deze fiche moet dezelfde kleur hebben als de fiche van een aangrenzend vak. Daarna trekt de speler een nieuwe tegel. Wie geen aangrenzende tegel kan spelen moet passen en een nieuwe tegel trekken.

Fase 3: acties.

Aan de hand van de handelskaarten voeren de spelers acties uit. Om beurt mag elke speler telkens één actie uitvoeren. Wie past mag een volgende beurt terug een actie uitvoeren. Dit gaat zo door tot alle spelers na elkaar passen. De acties zijn:

  • Een schip bewegen: met een schip varen naar een vak met een imperiumfiche. Per veld dat gevaren wordt, moet een kaart in de kleur van die fiche afgelegd worden. Per veld mogen maximum 2 schepen staan.
  • 1 stad bouwen: kan alleen als jij alleen schepen bezit op die plaats. De kosten zijn 5 handelskaarten in de kleur van het rijk. Daarna moet je een schip verwijderen. (Wie twee schepen heeft op de plaatst moet maar 4 kaarten afleggen)
  • 1 schip bouwen: kan alleen in eigen steden of Tyros. Een schip kost 1 handelskaart in de kleur van het rijk en één handelskaart extra voor elk schip dat al in die stad aanwezig is.
  • Ruilen met de bank: een speler kan tot 3 kaarten afleggen en vervangen door kaarten van de trekstapel te trekken. Hij mag ook 3 kaarten afleggen en 1 kaart uit de trekstapel kiezen.
  • Ruilen met een medespeler.

Nadat alle spelers hebben gepast, mag een speler maximum 3 handelskaarten overhouden. De rest moet hij afleggen.

De winnaar

Het spel eindigt na de ronde waarin tenminste één speler zijn laatste landschapstegel heeft gespeeld. De spelers krijgen punten voor alle velden waar ze steden bezitten of voor alle velden waar hij alleen schepen bezit.
Het grootste rijk levert 12 punten op voor elke stad en 6 punten voor scheepscontrole.
Het tweede rijk 10 en 5 punten, het derde rijk 9 en 4 punten, het kleinste rijk 8 en 3 punten.
De speler die als eerste in alle rijken een stad heeft gebouwd krijgt 7 punten, als een speler in een rijk alleen de meeste steden heeft gebouwd, krijgt hij ook 7 punten.
Wie in totaal de meeste punten bezit, wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Tyros vind ik een zeer goed spel. Het bezit voldoende tactische mogelijkheden en interactie. De startopstelling is variabel en het spelbord evolueert naarmate het spel vordert. Hoe verder in het spel, hoe meer steden ontspruiten en hoe meer schepen in elkaars vaarwater zitten. Dit zijn toch een aantal belangrijke eigenschappen die een goed spel moet bezitten.
Het trekken van handelskaarten is van het geluk afhankelijk, maar het ruilen met de bank of met medespelers maken dit goed.
Wie Tyros speelt, zal vlug merken dat je te weinig kaarten hebt om alle plannen uit te voeren. Je zal dus telkens de beste zet moeten overwegen. Wie ver vaart zal veel kaarten verliezen maar misschien ook minder concurrerende schepen moeten dulden.
Het bezit van een eigen stad is belangrijk als vertrekpunt voor nieuwe schepen en voor het goedkoop produceren van schepen.
De puntentelling lijkt in het begin wat ingewikkeld. Maar wie een beetje attent is, kan al vlug achterhalen wie goed of minder goed aan het spelen is.

Oktober 2006

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *