Valdora – Review

Auteur
Michael Schacht
Uitgever Abacus Spiele
Aantal spelers 3 tot 5
Spelduur
60 minuten
Jaar van uitgave 2009
Prijs 36.25€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 5.0/10
Links Michael Schacht
Abacus Spiele
Bijzonderheden Winnaar Gra Roku 2009 (beste familiespel).
Genomineerd voor verschillende spellenprijzen.

SPELMATERIAAL

In de speldoos zitten:

  • 1 spelbord,
  • 1 avonturier, 1 startkaart uitrusting, een spelershulp en 1 startkaart avonturier per kleur,
  • 30 zilveren munten,
  • 1 buidel met 78 edelstelen in 5 verschillende kleuren,
  • 7 ateliers,
  • 13 bonustegels,
  • 39 werkmantegels en 1 werkmanbord,
  • 4 boeken,
  • 36 uitrustingkaarten (2 identieke stapels van 18 kaarten),
  • 54 opdrachtkaarten (2 identieke stapels van 27 kaarten),
  • 1 samenvattingskaart,
  • en de spelregels in het Engels, het Duits, het Frans, Het Italiaans en het Spaans.

SPELBESPREKING

Inleiding

Valdora is zowat de hemel op aarde. De wegen liggen er letterlijk bedolven met edelstenen. Heel wat avonturiers trekken er op uit om deze kleurijke steentjes te verzamelen en fortuin te scheppen.

Voorbereiding

Leg het spelbord in het midden van de tafel en geef elke speler het materiaal in zijn kleur.
De startkaarten: elke speler kan in het begin 1 goudstuk laden.

Leg op elke weg 6 willekeurig getrokken edelstenen.
Leg de ateliers en de bonusfiches binnen handbereik.
Schik de werkmantegels bij het werkmanbord zoals aangegeven op de afbeelding hieronder.

Leg de 4 boeken op de vier steden in de hoeken van het spelbord. Leg links boven en rechtsonder een stapel uitrustingkaarten op de boeken. Leg een stapel opdrachtkaarten op de andere boeken.

Spelverloop

Valdora bestaat uit 5 steden, 3 havens, 3 mijnen en 7 huizen van opdrachtgevers. Deze plaatsen zijn door wegen verbonden en op elk van die wegen liggen de edelstenen voor het rapen. Om beurt mogen de spelers reizen en juist 1 actie uitvoeren.
Het spelbord.

Reizen.

Je mag jouw pion in eender welke richting over de straten bewegen. Je kan alleen door een stad reizen als je over proviand beschikt. Als je stopt op een bezet veld, betaal je de aanwezigen 1 zilverstuk. Alleen bij zilvermijnen wordt voor gezelschap niet betaald.

Acties.

Er zijn zes mogelijke acties:

  • Opdrachten kan je voor 1 zilverstuk kopen. Er zijn 2 steden die opdrachten aanbieden. De opdrachten ligger er in een boek. Je kan alleen de zichtbare opdrachten kopen. Als je niet tevreden bent met het aanbod kan je het boek doorbladeren. De eerste pagina draaien is gratis, verder lezen kost 1 zilverstuk per omgeslagen bladzijde. De kaarten die je koopt, leg je voor je neer. Je mag maximum 3 opdrachten bezitten.
    Een boek met opdrachten.

    De opdrachten: bovenaan staat welke edelstenen je moet inleveren, onderaan staat waar je de edelstenen moet inleveren en in het schild staan de punten die je daarmee verdient. Merk op de de kaart rechts onderaan een donkerdere boord heeft, zo kan je de twee stapels makkelijk onderscheiden.
  • Uitrusting kopen werkt op dezelfde manier als opdrachten kopen. Er zijn eveneens twee steden die uitrustingen aanbieden. Het boek werkt op dezelfde manier. Uitrustingen koop je met goud. Van elk type uitrusting mag je één kaart bezitten.
    Uitrustingskaarten: bovenaan staat welke edelsteen je kunt laden, onderaan staat het type uitrusting. Een diamant laden in de kar kost 2 zilverstukken, de ezel laden kost 3 zilverstukken.
  • Op wegen kan je stoppen om edelstenen te laden. Je mag zoveel stenen laden als je kan dragen. Dit is afhankelijk van jouw huidige uitrusting.
  • In havens mag je per boot 1 edelsteen naar keuze laden. Deze steen moet wel uit de stortplaats komen. Bij de start van het spel liggen daar geen stenen.
  • Je kan een opdracht uitvoeren als je stopt bij het huis van de overeenkomstige (= juiste kleur) opdrachtgever. Je moet natuurlijk de juiste edelstenen bezitten. Na het vervullen van de opdracht ontvang je een werkman. Neem een werkmantegel uit de voorraad met dezelfde kleur als jouw opdracht. Is deze kleur niet meer voorradig neem dan een tegel van de volgende kleur (zie werkmanbord).

    Als je als eerste het benodigde aantal werkmannen van één kleur bezit om een atelier te openen, mag je het atelier uit de voorraad nemen en voor je op tafel leggen. Vanaf nu leveren vervulde opdrachten in dezelfde kleur 10 bonuspunten op.
    De ateliers.
  • Als je jouw geldvoorraad wilt aanvullen tot 6 zilverstukken, stop je best bij een mijn.
  • In elke stad kan je ook proviand opslaan. Om aan te geven dat je dit doet, moet je jouw startkaart omdraaien. Als je jouw proviand gebruikt om door een stad te reizen, draai je de startkaart terug naar de andere zijde.
    Een avonturier zonder en één met proviand.

De winnaar

Het spel eindigt na de ronde waarin maar 1 kleur werkmantegels overblijft. De speler met het meeste punten wint.

  • Elke vervulde opdracht levert de afgebeelde punten op.
  • Voor elke kleur waarvan je een werkman bezit, ontvang je 10 punten.
  • Elk atelier levert de afgebeelde punten op.
  • Je ontvangt 10 punten voor elke bonustegel.
  • Tel daar 1 punt bij voor elke edelsteen die op je uitrustingskaarten ligt.

70 punten voor alle kleuren.

 

SPELBEOORDELING

Valdora is wat ze in het Engels een ‘Pick up and Delivery’ spel noemen. Neem een opdracht, haal de benodigde edelstenen en lever ze aan het juiste adres. Hier en daar zorgen wat spitsvondigheden voor een extraatje, maar in de kern gaat het erom de juiste edelstenen te verzamelen en te leveren.
Opdrachten kosten zilverstukken. Als je geluk hebt, ligt de goede opdracht bovenaan. Je moet wat dieper in de buidel tasten als dit niet het geval is. Aanvankelijk lijkt dit goed gevonden, na een tijdje begint het bladeren door de boeken flink te vervelen.
Verveling is wat mij betreft ook de rode draad doorheen dit spel. In je beurt mag je éénmaal verplaatsen, daarna voer je een actie uit. Eigenlijk is het vrij duidelijk wat de meest logische zet is. Eenmaal je voldoende opdrachten hebt, weet je wat je de volgende 6 beurten te doen staat. Je beurt afwachten, een actie uitvoeren en daarna weer wachten is dan de opdracht. Op die manier kabbelt het spel maar voort.
Als spellen spelen een gewoonte is, doorzie je vrij snel wat er gaat gebeuren. Je kan de zetten van je medespelers makkelijk doorgronden waardoor je jouw eigen kansen goed kan inschatten. Helaas kan je heel het gebeuren te weinig beïnvloeden om het spelverloop in jouw voordeel te laten kantelen.
De verdeling van de ateliers verhoogt alleen de geluksfactor. Je start met voorsprong als de opdracht die je nodig hebt, op het goede moment bovenaan ligt. Bladeren door het boek is namelijk duur en stoppen bij een mijn kost een extra beurt. Meestal komt het daar op neer als de ateliers verdeeld worden.
De interactie beperkt zich tot het betalen van 1 zilverstuk als je op een bezet vak stopt. Ik kan me niet inbeelden dat een speler met opzet een vak bezet waarvan hij hoopt dat een andere speler er ook zal eindigen om zo een zilverstuk te winnen. Het eindigen op een bezet vak berust louter op toevalligheid.
Valdora is 10 minuten interessant, daarna moet je het nog 40′ zien uit te houden. Het spelverloop is voorspelbaar en daardoor vervelend. Het prachtige spelmateriaal kan daar weinig aan veranderen.

Juni 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *