Velo City – Review

Auteur Kevin G. Nunn
Uitgever Abacus Spiele
Aantal spelers 3 tot 7
Spelduur 45 minuten (sterk afhankelijk van het aantal spelers)
Jaar van uitgave 2010
Prijs 33.00€
Recensie door Vandenbogaerde Claude
Score 3.0/10 en 6.0/10 (zie beoordeling)
Links Abacus Spiele

SPELMATERIAAL

doosspelmateriaal

  • Spelregels (Engels, Duits, Frans, Italiaans)
  • Spelbord
  • Enkele hersluitbare plastiekzakjes om alles op te bergen
  • 28 energiedrankjes (blauwe cilinders)
  • 35 fietskoeriers in 7 kleuren (5 per kleur)
  • 7 teamdobbelstenen in de kleur van elk team
  • 1 energiedobbelsteen in de kleur van de energiedrankjes

Al het spelmateriaal (behalve het spelbord) is uit hout vervaardigd, qua duurzaamheid kan dit zeker meetellen.

SPELBESPREKING

Inleiding

Alle fietskoeriers van de stad hebben zich verzameld om te zien welke dienst het snelst is. De postbodes, de pizza bezorgers, de eh hmm … .Laat ons stellen dat dit gebeurt in een parallel universum, waar geen gemotoriseerde voertuigen zijn en alles met de fiets aan huis gebracht wordt. Om uit te maken wie de snelste is, wordt een race door de stad gehouden. Natuurlijk liggen de wegen er niet ideaal bij en wordt er kwistig omgegaan met energiedrankjes. Bij die zoektocht naar de snelste koerierdienst zal het natuurlijk niet volstaan om één koerier over de eindstreep te sturen.

Voorbereiding

Elke speler neemt zijn teamdobbelsteen en 4 of 5 van zijn koeriers (tabel). De energie dobbelsteen en energiedrankjes (tabel) worden als voorraad voor iedereen bereikbaar gelegd. Ook het spelbord komt voor iedereen toegankelijk op tafel te liggen. Iedere speler plaatst één van zijn koeriers voor zijn neus, dit is de teamkapitein, hij moedigt de andere koeriers aan en herinnert jou met welke kleur je speelt. De andere koeriers komen op de parking rechtsboven op het spelbord.

Aantal Spelers

Aantal koeriers per spelers

Aantal energiedrankjes

3

5

15

4

5

20

5

4

20

6

4

24

7

4

28

 

Spelverloop

Het spelbord

spelbord

  • Rechtsboven zie je de parking waar de race start.
  • In elk vakje staat een nummer, dit geeft aan hoeveel vakjes je nog moet tot de finish.
  • Linksonder zijn er acht vakjes voorzien waar de koeriers in volgorde van aankomst op geplaatst worden.
  • Vakjes met een energiedrankje: als een koerier van de actieve speler op zo’n vakje terecht komt, krijgt hij een energiedrankje. Koeriers die in het wiel hangen kunnen niet van dit voordeel genieten.
  • Vakjes met een openliggend putdeksel: elke koerier die zijn beweging op dergelijk vakje eindigt, moet kiezen uit de volgende twee mogelijkheden.
    • Een energiedrankje afgeven en blijven staan.
    • Terugkeren tot het vorige vrije vakje met een put en één energiedrankje nemen. Indien er tot de parking moet teruggereden worden mag die speler twee drankjes nemen. De actieve speler beslist altijd eerst, de anderen volgen in wijzerzin.

Bewegen

  • De solobeweging
    • Werp je teamdobbelsteen.
    • Kies (na het werpen) één van je koeriers en plaats hem evenveel vakjes vooruit als er ogen gegooid zijn.
    • Bij gebruik van één energiedrankje (te beslissen voor je werpt) mag je de energiedobbelsteen samen met je teamdobbelsteen gooien en dan kiezen welke van de twee je wilt gebruiken.
    • Bij gebruik van twee energiedrankjes (ook beslissen voor je werpt) trek je een spurtje. Dit verhindert andere koeriers om in je wiel te hangen. Je gooit je team dobbelsteen en de energie dobbelsteen en kiest nu of je één van de twee of de twee samengeteld gebruikt.
  • De groepsbeweging
    • Kies één van je koeriers die op een vakje staat waar minstens één koerier van een ander team staat. Dit kan niet op de parking.
    • Neem je teamdobbelsteen en alle teamdobbelstenen van de koeriers aanwezig op dit vakje. Voor één energiedrankje mag je ook de energie dobbelsteen werpen.
    • Werp de dobbelstenen en kies welke je wilt gebruiken om je koerier op het eerder gekozen vakje te verplaatsen. Kies je voor je eigen dobbelsteen of de energiedobbelsteen dan verplaats je enkel je eigen koerier. Kies je voor de dobbelsteen van een ander team, dan moet je een koerier van dit team mee verplaatsen.
  • In het wiel hangen
    • Alle koeriers die op hetzelfde startvakje staan als dat van de bewegende koerier(s) kunnen in het wiel hangen. Dit kan niet op de parking.
    • Een koerier die in het wiel hangt, maakt dezelfde beweging als de andere koerier(s) (naar hetzelfde vakje)
    • Kostprijs: één energiedrankje
    • De actieve speler beslist eerst (als hij meer dan één koerier op dit vakje had), vervolgens in wijzerzin
    • Eindigt de beweging op een putdeksel, dan maakt iedereen eerst de beweging, nadien volgt de beslissing wat te doen wederom te beginnen met de actieve speler.
    • Bij een spurt kan je niet in het wiel hangen, zelfs al is het een spurt van één vakje.

Aankomen

Om de aankomst te overschrijden mag enkel gebruik gemaakt worden van de eigen dobbelsteen. Dit betekent dat je geen energie dobbelsteen mag kiezen om over de meet te gaan, geen teamdobbelsteen van een ander team in een groepsbeweging en geen energiedrankje om in het wiel te hangen tot over de aankomst. Ook kan je geen spurtje maken om aan te komen??? Een aangekomen koerier wordt op het meest linkse vrije veld van de aankomstzone geplaatst.

De winnaar

De speler die als eerste zijn derde koerier laat aankomen is gewonnen. Het spel eindigt ook als in totaal 8 koeriers zijn aangekomen. Het team met het meest aangekomen koeriers wint dan. Bij gelijkstand wint de speler die als laatste zijn tweede koerier aan de aankomst brengt (dit heb ik tien maal opnieuw gelezen. Zowel in het Duits, Frans als Engels. Het staat wel degelijk zo in de spelregels).T

 

SPELBEOORDELING

Dit spelletje is duidelijk bedoeld als familiespel, geen zwaar tactische overwegingen maar toch de nodige mogelijkheden dankzij de energiedrankjes. Eerlijk is eerlijk, ik vind de manier van bewegen zelfs behoorlijk goed, de energiedrankjes zorgen er namelijk voor dat je een reeks slechte worpen kan compenseren. De groepsbeweging maakt het mogelijk om meerdere dobbelstenen te gooien, eventueel met de kost dat je een tegenstander moet vooruit helpen. Het thema kon volgens mij iets beter en het feit dat je niet over de aankomst mag sprinten vind ik ook wat raar. Amper één parcours voor een racespelletje, dat is ook al een tijdje geleden. Maar de grootste spelbederver is die regel dat de laatste die z’n tweede koerier over de meet brengt wint. Bij drie spelers is dit geen probleem, er zal altijd iemand zijn derde koerier over de aankomst krijgen. Maar laat ons stellen dat je met vijf speelt, iedereen heeft al één koerier die aangekomen is en je speelt om te winnen. Eén van je koeriers staat klaar om aan te komen de derde nog lang niet. Als je wil winnen moet die koerier als laatste tweede over de meet, nu nog niet want dan wordt je amper eervol derde. Nog voor je de derde koerier in stelling gebracht hebt, blijkt iedereen zich in die situatie te bevinden. Het spel eindigt nu enkel nog als één van de spelers het moe is of als er één ongelofelijk veel tegenslag heeft met de dobbelstenen. Deze situatie komt behoorlijk veel voor met 4,5 en 6 spelers en soms met zeven spelers. Bij zeven spelers verdwijnt deze situatie als de zevende speler zijn eerste koerier laat aankomen, maar ook dit is geen leuk einde. Vermoedelijk is die eindregel geconstrueerd met de bedoeling het spel een vaste duur te geven, dit enkel als je speelt als zombies en zomaar over de aankomst rijdt. In deze versie vindt ik die drie op tien nog behoorlijk hoog ingeschat, want het spel is enkel met drie te spelen.
Gelukkig valt er nog best iets aangenaam van te maken, het net krioelt dan ook van de aangepaste regels voor het speleinde. Mijn advies, heb je wat meer tijd dan 45 minuten, speel dan tot de eerste speler zijn derde koerier over de meet krijgt. Die speler wint dan ook het spel. Heb je wat minder tijd en ben je met vijf of meer, speel om het eerst twee koeriers laten aankomen (over de aankomst rijden, niet uitzetten door energiedrankjes). Op deze manier verdient het spel waarschijnlijk iets in de buurt van 7.

Januari 2012

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *