Vineta – Review

Auteur
Fabiano Onça, Mauricio Gibrin, Mauricio Miyaji
Uitgever Winning Moves
Aantal spelers 2 tot 6
Spelduur
45 minuten
Jaar van uitgave 2008
Prijs 22.95€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 4.0/10
Links Winning Moves
Bijzonderheden Won in 2004 Concours International de Créateurs de Jeux de Société

SPELMATERIAAL

Het middenvak van de nogal groot uitgevallen speldoos bevat:

  • 1 spelbord,
  • 9 stadsdelen,
  • 49 huizen (7 per kleur),
  • 180 kaarten (30 per kleur),
  • 7 huisfiches,
  • 9 stadfiches,
  • 1 toren,
  • 1 rondeschijf,
  • 6 godenfiches,
  • de spelregels in het Duits.

SPELBESPREKING

Inleiding

Elke speler bezit een volk die zich in Venetië vestigt. De goden zorgen ervoor dat delen van Venetië onder water komen te staan. Inwoners die zich op dit deel bevinden worden door de zee opgeslokt. Uiteindelijk zal slechts een klein deel van Venetië blijven bestaan. Overleven is de boodschap.

Voorbereiding

  • Leg het spelbord op tafel en schik de 9 stadsdelen op het spelbord.
  • Elke speler ontvangt een stapel kaarten, schud ze en neemt er 7 op handen.
  • De stadfiches en de huisfiches worden gedekt op tafel gelegd. Elke speler trekt van beide soorten 1 fiche. Gebruikt 1 kleur meer dan het aantal spelers. De huisfiche bepaalt de kleur waarmee je speelt, de stadfiche bepaalt welk stadsdeel jouw extra punten oplevert al het als enige overblijft.
  • De oudste speler neemt de toren en de rondeschijf.
  • Om beurt zetten de spelers een huis van een willekeurige kleur op een stadsdeel naar keuze. Dit tot alle huizen op het spelbord staan.

Spelverloop

Spelverloop.

Er worden 8 ronden gespeeld waarin op het einde telkens 1 stadsdeel door de oceaan verzwolgen wordt. Tijdens een ronde leggen de spelers kaarten waarmee ze hun lot proberen te beïnvloeden. Nadat elke speler 3 kaarten heeft gespeeld, zinkt een stadsdeel.

Kaarten spelen.

Gelijktijdig leggen alle spelers één kaart gedekt op tafel. Daarna draait de startspeler zijn kaart open. Dit kan ofwel een vloedkaart ofwel een actiekaart zijn.
Vloedkaarten worden open voor de spelers op tafel gelegd. Als je een nieuw stadsdeel wilt bedreigen, moet je jouw godenfiche op dit stadsdeel leggen. Dit stadsdeel moet wel aan de oceaan grenzen.
Je kan er ook voor kiezen de kracht waarmee een stadsdeel bedreigd wordt te verhogen. Leg jouw kaart dan bij de speler die de bedreiging heeft gestart. Zorg ervoor dat de volgorde van de kaarten niet veranderd.
Actiekaarten zorgen er meestal voor dat je huizen kunt verplaatsen. Op die manier probeer je eigen huizen te beschermen.
Telkens na het spelen van een kaart, wordt de hand weer aangevuld. Geef ook de rondeschijf door. Als je de rondeschijf bezit, moet je als eerste jouw kaart spelen. Na het zinken van een stadsdeel wordt de toren terug op de rondeschijf gezet. Geef dan de toren en de rondeschijf één plaats door.
De actiekaarten spreken voor zich: er wordt een kaart minder/meer gespeeld, verplaats een huis naar een bedreigd gebied, kies een gebied waaruit geen huizen verplaatst mogen worden, verspreid de huizen van één gebied, verplaats een vloedkaart, wissel de huizen van twee gebieden, verplaats twee huizen uit een bedreigd gebied.

Een stadsdeel zinkt.

Elke vloedkaart heeft een bepaalde kracht. Nadat elke speler 3 kaarten heeft gespeeld, wordt bekeken welk stadsdeel zinkt. Dit is het stadsdeel die met de grootste kracht bedreigd wordt. Bij gelijkstand wordt een extra ronde gespeeld.
Huizen die op het gezonken stadsdeel staan, worden verdeeld. De speler die de eerste vloedkaart heeft gespeeld, krijgt als eerste een huis. Daarna krijgt de speler die de tweede vloedkaart legde ook een huis, enz… Het kan best zijn dat een speler meerdere huizen ontvangt omdat hij meerdere vloedkaarten heeft gespeeld of omdat het aantal huizen groter is dan het aantal vloedkaarten. In het laatste geval krijgt de eerste speler terug een huis,…

De winnaar

Het spel eindigt na het zinken van het 8ste stadsdeel. Je krijgt 1 punt voor elk huis in je voorraad (afkomstig van gezonken delen) ongeacht de kleur. Elk huis in de eigen kleur dat op het resterende deel staat levert 3 punten op. Je ontvangt extra punten als je de fiche bezit van het overblijvende stadsdeel.
De verschillende fiches, merk op dat stadsdelen aan de buitenkant meer punten opleveren dan stadsdelen in het centrum als ze als laatste overblijven.

 

SPELBEOORDELING

Vineta is een spel dat mij, wat thema betreft, enorm aanspreekt. Het idee dat je zoveel mogelijk eigen huizen moet redden is best wel spannend. Bovendien heb je goddelijke krachten en kan je ervoor zorgen dat huizen van tegenstrevers in het ruime sop verdwijnen. Misschien een wat destructieve gedachte, maar voor één keer mag dat wel. Ik ben dan ook met hoge verwachting aan een testavond begonnen.
Helaas is het tijdens de eerste kennismaking nogal stijl bergafwaarts gegaan met die verwachting. Plannen en vooruitdenken is gewoon onmogelijk in dit spel. Alles verloopt nogal chaotisch omdat de actiekaarten het spelverloop te sterk beïnvloeden. Huizen overhouden is bijna onmogelijk tenzij je het geluk aan jouw zijde hebt. Hetzelfde geldt voor het overhouden van een stadsdeel. Als je toevallig een stadfiche trekt met een deel uit de stadsrand, kan je het wel schudden. Deze aardsmoeilijke opdracht levert 7 punten op waardoor hij nog veel moeilijker wordt. Lukt dit je wel, dan moeten jouw tegenspelers bijna imbeciel zijn dat ze zomaar 7 punten cadeau doen. Volgens mij zou een gelijk aantal punten voor elk stadsdeel het ‘spelplezier’ (voor zover aanwezig) alleen ten goede komen.
Het spelmateriaal oogt mooi maar als ik een doos van dit formaat open, verwacht ik meer.
Vineta is alleen geschikt voor spelers die houden van chaos en haast niet te controleren gebeurtenissen. Alle andere spelers raad ik de aanschaf van dit spel af. Helemaal verbaasd, ben ik als ik de achterkant van de doos bekijk. Daar staan de scores voor planning (7/10), tactiek (8/10) en geluk (2/10). Ik zie echt niet in hoe ze daar bij Winning Moves kunnen achterstaan.

April 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *