War Of The Ring – Review

Auteur R. Di Meglio, M. Maggi, F. Nepitello
Uitgever Phalanx Games
Aantal spelers 2 tot 4
Spelduur meer dan 3 uur
Jaar van uitgave 2004
Prijs 50.00€
Recensie door Jürgen Decneut
Score 8.8/10
Links Phalanx Games
F. Nepitello
R. Di Meglio
Bijzonderheden Winnaar International Gamers Award 2005

SPELMATERIAAL

De zware speldoos bevat de spelregels (24 pagina’s), het spelbord, 10 rode actiedobbelstenen voor de Duistere speler, 7 blauwe actiedobbelstenen voor de Vrijde Lieden, 5 witte zeszijdige gevechtsdobbelstenen, 204 miniaturen die de legers en karakters uit War of the Ring voorstellen, 137 kartonnen fiches, 96 gebeurteniskaarten en 14 karakterkaarten.

SPELBESPREKING

Inleiding

War of the Ring is een strategisch bordspel voor twee tot en met vier spelers, gebaseerd op J.R.R. Tolkien’s epos “In de Ban van de Ring”. Het spel duurt ongeveer 3 uur, of langer met meer dan 2 spelers.
De spelers leiden in deze epische strijd de legers van de twee tegenover elkaar staande machten: het gecombineerde leger van de Vrije Lieden en de vazallen van het Duister.
Gedurende het spel bestrijden de legers elkaar met alle mogelijke middelen, terwijl een dappere groep Bondgenoten, het Reisgezelschap, ongemerkt het Zwarte Land, de thuisbasis van de Duistere Heerser, probeert binnen te dringen; om aldaar de Ene Ring te vernietigen in het vuur van de Doemspleten. De reis is lang en gevaarlijk, want het Oog van de vijand ziet elke beweging van het Reisgezelschap en de tijd is beperkt. Het Duistere leger dreigt de weerstand van de Vrije Lieden te breken, voordat de Ring onschadelijk is gemaakt.
Om dit verschrikkelijke lot te voorkomen moeten de spelers hun middelen verstandig aanwenden: de interventie van de Bondgenoten van het Reisgezelschap is noodzakelijk om de naties van de Vrije Lieden er toe te brengen om oorlog te voeren en hen tegelijkertijd te steunen om de Ringdrager te helpen bij het volbrengen van zijn opdracht. De Duistere Heerser moet daarentegen steeds kiezen tussen het uitvoeren van politieke en militaire acties en het zoeken naar de Ring, voordat het te laat is. Zal de Ringdrager zijn taak met succes volbrengen voordat Midden-Aarde in het duister wordt gehuld? (Uit het spelregelboek)

Voorbereiding

  • Bepaal wie de Vrije Lieden en wie het Duister aanvoert.
  • Leg alle “Duistere Vazallen”-kaarten en de corresponderende miniaturen terzijde.
  • Zet het “Reisgezelschap”-miniatuur op zijn startpunt, Rivendel.
  • Leg het Progressie- en het Corruptiefiche op het “Progressiespoor”.
  • Leg alle “Bondgenoten”-kaarten (behalve Aragorn – Heerser over Isildur, Gandalf de Witte en Gollum) op het vak “Gids van het Reisgezelschap” met Gandalf de Grijze bovenop.
  • Leg alle “Bondgenoten”-miniaturen en -fiches op het vak “Reisgezelschap”.
  • Leg de drie “Elfenringen” op het daartoe bestemde vak.
  • Sorteer de gebeurteniskaarten van de Vrije Lieden en het Duister aan de hand van hun achterzijde in karakter- en strategiestapels. Schud de stapels afzonderlijk en leg ze op de daarvoor bestemde vakken.
  • Stop de basis jachttegels in een buidel/tas. Leg de speciale tegels terzijde.
  • Leg de politieke fiches op het “Politieke Spoor”.
  • Sorteer alle miniaturen naar kleur en soort en volg de instructies van de Startopstelling. Leg de resterende miniaturen terzijde als Versterkingen. .

Spelverloop

Elke spelronde bestaat uit 6 fasen.

Het spelbord

Fase 1: kaarten trekken.

Beide spelers trekken 2 kaarten, één van iedere gebeurtenisstapel.
Gebeurteniskaarten stellen een aantal fortuinlijke (of onfortuinlijke) episodes uit “In de ban van de Ring”, bijzondere voorwerpen en onverwachte en “voorwaardelijke” situaties voor. Als alternatief mag een kaart ook worden gespeeld om speciale gevechtsmogelijkheden en -voordelen te introduceren.

Fase 2: reisgezelschap.

De Lichte speler mag de locatie van het Reisgezelschap bekendmaken. Als het Reisgezelschap zich in een stad of een vesting van een natie van de Vrije Lieden bevindt, dan is de betreffende natie geactiveerd en de Ringdragers kunnen worden genezen. De Lichte speler mag de Gids van het Reisgezelschap wijzigen.

Fase 3: jachttoewijzing.

De Duistere speler mag een aantal actiedobbelstenen, maximaal zoveel als het aantal Bondgenoten in het Reisgezelschap, op het Jachtvak leggen om op de Ring te jagen. Deze dobbelstenen worden niet geworpen in de direct hierna volgende fase ‘Actieworp”.

Fase4:actieworp.

Spelers werpen hun actiedobbelstenen. De Duistere speler pakt alle dobbelstenen met een “Oog”-symbool en legt deze op het “Jachtvak”.

Fase 5: acties uitvoeren.

De resultaten van de actiedobbelstenen sturen de acties, die een speler in deze fase kan uitvoeren. De spelers kiezen om beurten, te beginnen met de Lichte speler, één van hun dobbelstenen en voeren de bijbehorende actie uit.
Acties zijn: troepen rekruteren, legers verplaatsen, karakters verplaatsen, aanvallen, Wil van het Westen of een gebeurteniskaart spelen/trekken.
Als een speler op het moment dat hij een actie mag kiezen, minder actiedobbelstenen heeft dan zijn tegenstander, mag hij in plaats daarvan passen en zijn tegenstander toestaan om zijn volgende actie uit te voeren. Als een speler geen acties meer over heeft mag zijn tegenstander al zijn resterende acties na elkaar uitvoeren.
Als de lichte speler een actiedobbelsteen gebruikt om het Reisgezelschap te verplaatsen, legt hij deze dobbelsteen daarna in het “Jachtvak”. Alle andere dobbelstenen worden na uitvoering van de actie terzijde gelegd voor de volgende ronde.

Fase 6: overwinningscontrole.

Beide spelers bekijken nu of ze aan de voorwaarden voor de overwinning voldoen.

De winnaar

Overwinningscondities met betrekking tot de Ring.

Het belangrijkste doel van de Vrijde Lieden is het vernietigen van de Ene Ring. Sauron’s belangrijkste doel is het terugkrijgen ervan. Daarom eindigt het spel onmiddellijk als één van de volgende condities van toepassing zijn.

    1. Corruptie van de Ringdragers: als het corruptieniveau van de Ringdragers twaalf of meer is, zijn ze in hun queeste gefaald. De Duistere speler wint het spel.
    2. Vernietiging van de Ring: als het Progressiefiche zich op het “Doemspleten”-veld van het Spoor van Mordor bevindt en de Ringdragers hebben minder dan twaalf corruptiepunten, is de Ring vernietigd en is Sauron verslagen. De Lichte speler wint.

Militaire overwinningscondities.

    1. Het Duister verovert Midden-Aarde: als de Duistere speler nederzettingen van de Vrijde Lieden controleert met een waarde van 10 of meer overwinningspunten, wint de Duistere speler.
    2. De Lichte speler verbant Sauron uit Midden-Aarde: als de Lichte speler Duistere nederzettingen controleert met een waarde van 4 of meer overwinningspunten, wint hij. 

Elke vijandelijke vesting, die een speler controleert, is 2 overwinningspunten waard, elke vijandelijke stad, 1 overwinningspunt.

 

SPELBEOORDELING

Bevindingen van Jürgen.

War of the Ring is één van de vele spellen die gebaseerd zijn op Tolkien’s “In de ban van de Ring” wereld. 
Maar ik moet zeggen: met dit spel kom je echt in Midden Aarde terecht! Het is geen spel dat je in een opwelling bovenhaalt om even te spelen: je moet je letterlijk en figuurlijk door de regels worstelen. Hier kan ik al een eerste tip meegeven: laat de verkorte basisregels links liggen: ze zijn echt de moeite niet waard. Als je de ‘echte’ regels eenmaal achter de kiezen hebt, begin dan gewoon te spelen; er zullen ongetwijfeld constant nieuwe vragen opduiken, maar alle antwoorden staan in de regels (als je maar lang genoeg zoekt).
De kaarten kunnen op twee manieren gebruikt worden: een speciale actie via een actiedobbelsteen of een gevechtsactie tijdens een aanval/verdediging. Meestal is het moeilijk kiezen omdat de betere acties steeds samen op dezelfde kaarten staan!
De rekruteerkaarten verwijzen hoofdzakelijk naar bepaalde regio’s en zelfs als je Midden Aarde behoorlijk goed kent moet je soms wat zoeken om deze regio te vinden: de namen zijn in een minder goed leesbaar lettertype geschreven en worden meestal bedekt door de miniaturen. Tip: gebruik de meegeleverde fiches om onder de miniaturen te schuiven, anders wordt het een zootje van omvallende en tegen elkaar gedrumde figuren.
Als je eenmaal ingewerkt bent, zul je zien dat, ondanks de vele kleine regels, het spel vlot en op het scherp van de snee speelt: het vechtsysteem werkt bevredigend; er komen geen ingewikkelde tabellen aan te pas zoals in echt zware oorlogsspellen. Er is een constante keuze (voor de Lichte Speler) tussen het verdedigen van je regio’s en het verder sluipen met het Reisgezelschap (en bang hopen dat je niet na iedere stap ontdekt wordt!) en (voor de Donkere Speler) proberen zo snel mogelijk vestigingen aan te vallen, maar tegelijkertijd ook genoeg actiedobbelstenen opzij houden om het Reisgezelschap het vuur aan de schenen te leggen.
Het politieke spoor bezorgt vooral de Vrije Lieden behoorlijk veel kopzorgen: zolang die en die natie niet In Oorlog is kun je niet buiten je landsgrenzen komen om die broodnodige steun te geven aan je buurland die onder de voet gelopen wordt. Je kunt ook geen nieuwe legereenheden rekruteren (behalve met actiekaarten) als een natie niet in oorlog is. Het politieke spoor wordt weergegeven met naar mijn mening onduidelijke fiches; daarom plaats ik op iedere fiche een miniatuur van de betreffende natie. Zo kan ik beter bijhouden welke natie bijna of helemaal in oorlog is (wat wel belangrijk is om de juiste beslissingen te kunnen nemen).
Het rekruteersysteem houdt in dat de Donkere Speler onbeperkt legereenheden kan bijkrijgen, maar de Lichte Speler heeft slechts een beperkt aantal legereenheden per natie. Ik heb een bord gemaakt waarop ik met pionnen kan bijhouden hoeveel reserves er overblijven per natie; anders wordt het soms moeilijk door het samen gebruiken van miniaturen en fiches. (voorbeelden hiervan zijn te vinden op BGG)
War of The Ring is geen lichtgekookt eitje, maar ook geen heavy ‘grognard’ spel. Als je er genoeg tijd insteekt, word je zeker beloond met een onder de huid kruipende ervaring! 
War of the Ring won in 2005 de International Gamers Award

Opmerkingen van Fabrice.

War of the Ring zou ikzelf maar een dikke 7 geven. Dit zegt waarschijnlijk meer over mij dan over het spel want op BoardGameGeek scoort het spel een 8 waarmee het de 12de plaats bezet. Toch heb ik een aantal kanttekeningen.

  • Het spelmateriaal is prachtig, maar de 204 legers zien er niet altijd even fris uit. Sommige legers lijken net uit een oorlog terug te komen in plaats van er nog aan te moeten beginnen. Ik bezit 3 Nazgûl die altijd vanzelf omvallen.
  • Het overzicht is tijdens het spel nogal dikwijls zoek. De legers zijn te talrijk en passen meer dan eens niet binnen de grenzen van een gebied. Daardoor is het zoeken naar gebieden dikwijls geen sinecure. Het gepruts met de vervangingsfiches is vervelend. Bovendien is het voor leken niet vanzelfsprekend om de juiste fiches en legers aan de juiste naties te koppelen, niet echt bevorderend voor een spel waarin de verschillende naties apart geactiveerd moeten worden.
  • Op de speldoos spreekt men over een spelduur van 3 uur. Ons eerste spel nam ongeveer 7 uur in beslag, het tweede 4.

Deze factoren zorgen bij mij voor een (kleine) domper op de spelvreugde. Toch bevat het spel ook heel wat positieve elementen.

  • Het thema zit niet alleen 100% in het spel geweven, je wordt er als het ware ook zelf ingezogen.
  • Het vechtmechanisme zorgt voor een eerlijker verloop van gevechten in vergelijking met risk bijvoorbeeld. (Gooi evenveel dobbelstenen als legereenheden in jouw leger. Gooi evenveel missers opnieuw als leiders in jouw leger.)
  • De overwinningscondities zijn prima gevonden. Het vernietigen van de Ring is een helse opdracht die voor heel wat spanning zorgt. Donkere speler probeert zo snel mogelijk de boel op te kuisen vooraleer alle naties in oorlog zijn en voor elkaar in de bres kunnen springen.
  • De actiekaarten, de aanwezigheid van leiders en karakters, de vestigingen en nederzettingen, het politieke spoor en de samenstelling van het bondgenootschap zorgen voor heel wat tactische mogelijkheden.
  • Aan het spelregelboekje heb je een dikke kluif, maar omdat alles vrij logisch in elkaar steekt, valt het spelen zelf al bij al nog mee. Hier geldt natuurlijk het gezegde ‘oefening baart kunst’.

Een spel waar heel wat regels bij horen is meestal ook vergezeld van een uitgebreide FAQ. Download de Engelse versie hier.

Deze Nazgül hebben precies een glaasje te veel op.

Tip: dompel de figurines in warm water, corrigeer en dompel in koud water.

Oktober 2007

Over Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

Alle berichten door Fabrice →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *