Wings Of War – Review

Auteur
Andrea Angiolino, Pier Giorgio Paglia
Uitgever PS Games
Aantal spelers 2 spelers of 2 teams
Spelduur
30 – 45 minuten
Jaar van uitgave 2004
Prijs 14.99€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 7.0/10
Links Andrea Angiolino
PS Games
Bijzonderheden Genomineerd in 2005 voor de Nederlandse spellenprijs en de International Gamers Awards

SPELMATERIAAL

Iedere set uit de Wings of War serie bevat een stapel vliegtuigkaarten, 4 stapels manoeuvreerkaarten, een stapel schadekaarten, 5 spelborden en twee meetlatten. Het spelmateriaal past perfect in de speldoos.

SPELBESPREKING

Inleiding

Wings of War is een spel voor 2 spelers of twee teams. Elke speler is piloot van één of meerdere vliegtuigen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Beleef enkele adembenemende luchtgevechten.

Voorbereiding

  • Kies een vlakke ondergrond om op te spelen (70 op 70 cm is voldoende).
  • Elke speler neemt 1 of meerdere vliegtuigen, het bijhorende spelbord en de overeenkomstige schadekaarten en manoeuvreerkaarten.
  • Neem een meetlat, leg de fiches binnen bereik.
  • Zit tegenover elkaar en leg de vliegtuigen aan de rand van het speeloppervlak.

Spelverloop

Manoeuvres plannen.

Elke speler kiest 3 kaarten uit de stapel manoeuvreerkaarten en legt ze op zijn spelbord. Het manoeuvre dat je eerst wilt uitvoeren, moet op het eerste vak gelegd worden, enz… Je hebt telkens de keuze uit alle manoeuvreerkaarten. Verder gelden 2 regels: je mag nooit tweemaal na elkaar een steile vlucht uitvoeren en als je een Immelmanndraai (= volledig omkeren) uitvoert, moet je daarvoor en daarna rechtdoor vliegen.
Een spelbord. Dit vliegtuig heeft dek F om te manoeuvreren, moet schadekaarten trekken van dek A en stort neer bij het 14 schadepunt.

Manoeuvres uitvoeren.

Na de planning voeren de spelers gelijktijdig hun eerste manoeuvre uit. Vliegtuigen die daarna een vijand in het vizier hebben, mogen vuren. Op dezelfde manier wordt manoeuvre 2 en 3 uitgevoerd. Na elk manoeuvre mag gevuurd worden.
Verschillende manoeuvres van de SPAD XIII.

Elk vliegtuig heeft zijn eigen manoeuvreer mogelijkheden. Dit illustreren de afbeeldingen hieronder.

Technische Details.

Om een manoeuvre uit te voeren, moet je jouw manoeuvreerkaart voor jouw vliegtuig leggen zodat de blauwe lijn van die kaart aansluit op de blauwe lijn van jouw vliegtuig. Daarna leg je de vliegtuigkaart op de manoeuvreerkaart zodat de zwarte pijlen van beide kaarten op elkaar liggen. Leg daarna de manoeuvreerkaart af.
Om een vliegtuig te raken tijdens het vuren, moet dit vliegtuig in het bereik van jouw geweren vliegen. Leg de meetlat op de rode stip van jouw vliegtuig, verschuif ze eventueel binnen het schietbereik (= tussen de twee rode lijnen) van jouw vliegtuig. Raakt de meetlat de kaart van het vijandige vliegtuig dan kan je vuren.
De schade wordt berekend aan de hand van schadekaarten. Als je geraakt wordt, moet je één ( tweede helft van de meetlat) of twee (eerste helft van de meetlat) schadekaarten trekken.
Kaart van een vliegtuig met schietbereik en blauwe lijn bovenaan en zwarte pijl onderaan.

Valt het vliegtuig van de tegenstrever binnen het eerste deel van de meetlat dan moet hij twee schadekaarten trekken. Vliegtuigen waarvan de kaarten elkaar een stuk overlappen, kunnen niet op elkaar vuren.

De schadekaarten: de symbolen onderaan worden bij bepaalde scenario’s gebruikt.

De winnaar

Elk vliegtuig heeft een eigen kracht. Als de som van de schadekaarten gelijk aan of hoger is dan die waarde, stort het vliegtuig neer. Je wint als je alle vijandige vliegtuigen uit de lucht knalt. Een vliegtuig verlaat ook het spel als het over de rand van het speeloppervlak vliegt.
Als je meerdere rondes speelt, levert elk neergeschoten vliegtuig 2 punten op. Een vliegtuig dat over de rand van het speeloppervlak vliegt, verhoogt de score van de tegenstander(s) met 1 punt. Als je vliegtuig vernietigd wordt, verlies je 1 punt.

 

SPELBEOORDELING

Wings of War onderscheidt zich van alle andere oorlogsimulators door zijn eenvoudige regels en zijn uniek mechanisme. Het verleggen van de kaarten kan wat prutswerk inhouden, maar dit stoort me niet. Deze vliegsimulator is niet super tactisch en dat is hoogst waarschijnlijk omdat de auteurs plezier vooropgesteld hebben. Elk vliegtuig heeft zijn eigen bewegingsmogelijkheden waardoor elk spel anders is. Je wordt meegezogen in de strijd, je blijft nadenken over verrassende manoeuvres, je bent euforisch als je een vliegtuig raakt en down als je geraakt wordt. De spelbeleving is optimaal.
De schadekaarten kunnen de vreugdebeleving wel wat temperen. Eén schadekaart zorgt ervoor dat jouw vliegtuig direct vernietigd wordt. Hoogst waarschijnlijk is het verstandiger deze kaart te vernietigen. Persoonlijk vind ik ook de schadekaarten met waarde 0 wat storend. De waarde zou toch minstens 1 moeten zijn. Dit is zowat het enige minpuntje. Wings of War is eenvoudig maar met voldoende diepgang. Bovendien is het mechanisme origineel en beleef ik er veel plezier aan.
Als tip geef ik mee dat je best niet kiest voor een te gladde ondergrond.
Vernietig deze kaart!

April 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *