Wizard Extreme – Review

Auteur Stefan Dorra
Uitgever Amigo Spiele
Aantal spelers 3 tot 5
Spelduur 30 minuten
Jaar van uitgave 2011
Prijs 9.95€
Recensie door Vandenbogaerde Fabrice
Score 3.0/10
Links Stefan Dorra
Amigo Spiele

SPELMATERIAAL

doosspelmateriaal

In de speldoos zitten 75 kaarten, 1 zwarte magiër en 27 zegels.

SPELBESPREKING

Inleiding

Voorspel hoeveel slagen je zal behalen en in welke kleur!

Voorbereiding

Schud de kaarten en verdeel ze over de spelers. Let wel, alleen bij 5 spelers worden alle kaarten gebruikt.
Leg de zegels en de zwarte magiër in het midden van de tafel.

Spelverloop

Slagen voorspellen

De speler links van de deler start de voorspelling. Ofwel neemt hij zegels uit de voorraad ofwel neemt hij de zwarte magiër.

  • Het aantal zegels en de kleur ervan bepalen hoeveel slagen je in elke kleur moet halen.
  • Als je bij de voorspelling zegels wilt van een kleur die niet meer voorradig is, moet je de zegel van je keuze van één van de andere spelers pakken, die speler krijgt een wit zegel ter vervanging.
  • Slechts één speler kan de zwarte magiër nemen.
  • Een speler mag 0 slagen voorspellen.

De strijd om (te) slagen

  • De speler links van de deler start de slag.
  • De andere spelers moeten kleur bekennen.
  • Als je geen kleur kan bekennen, mag je troeven.
  • Rood is altijd de troefkleur.
  • De slag is voor de speler met de hoogste kaart in de startkleur of voor de speler met de hoogste troef.
  • De winnaar van de slag legt een zegel af in de kleur van de slag en start de volgende slag.
    • Start een slag met troef, dan moet je een rode zegel afleggen.
    • Start een slag niet met troef en speelt een speler troef, dan mag je ofwel een rode zegel of wel een zegel in de startkleur afleggen.
    • Witte zegels gelden als jokers, je mag ze afleggen na het winnen van eender welke slag.
    • Als je geen zegel in de juiste kleur bezit, moet je een zwarte zegel uit de voorraad nemen.
    • De speler met de zwarte magiër moet geen zegels afleggen of nemen.

kaarten

De winnaar

De ronde stopt als alle spelers al hun kaarten gespeeld hebben. De spelers krijgen strafpunten voor de zegels die ze niet weggespeeld hebben. Twee strafpunten voor een gekleurde zegel, 3 voor een zwarte zegel en 4 voor een witte zegel.
De speler met de zwarte magiër start met 4 strafpunten. Dit aantal vermindert met 1 voor elke zwarte zegel die de andere spelers  ”winnen”.
De speler met het meeste punten na een vooraf aantal afgesproken ronden (normaal evenveel als spelersaantal) wint.

 

SPELBEOORDELING

Iedereen die deze site regelmatig bezoekt, weet dat ik een fervent liefhebber van slagenspellen ben. Nog altijd ga ik zo’n één keer per maand manillen of kleurenwiezen. Het is dan ook meer dan logisch dat Wizard Extreme al een tijdje op mijn verlanglijstje stond. Dit spel is gebaseerd op het oeroude kaartspel liegen met als enig verschil dat je ook de kleur van je slagen moet voorspellen. Een extra moeilijkheid die het spel naar mijn mening ook iets interessanter maakt, daartoe doet ook de zwarte magiër zijn duit in het zakje. Eigenlijk vind ik Wizard Extreme een zeer geslaagd slagenspel maar ik erger me mateloos aan de uitvoering van dit spel. Het is geen geheim dat Wizard Extreme identiek is aan Die Sieben Siegel uit 2003. Het spel werd in een nieuw jasje gestopt en terug op de markt gebracht. In principe heb ik daar weinig problemen mee ware het niet dat de achterkant van de kaarten in mijn doosje er zo uit ziet:
achterkant
Dit zorgt ervoor dat de initiële score van 8.0 vervangen wordt door een 3.0. Gezakt wegens zwakke uitvoering!

Oktober 2012

About Fabrice

Oprichter van Spellenclub13.be en heeft heel wat recensies en reviews op zijn naam staan.

View all posts by Fabrice →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *