Zombies – Review

Auteur
Nicolas Normandan
Uitgever Asmodée Editions
Aantal spelers 3 tot 6
Spelduur
60 minuten
Jaar van uitgave 2005
Prijs 41.50€
Recensie door
Vandenbogaerde Fabrice
Score 6.0/10
Links Asmodée Editions

SPELMATERIAAL

De handige speldoos bevat 1 spelbord, 5 kaarten voor het aanduiden van gesloten plaatsen, 21 pionnen in 6 kleuren, 30 zombies, 6 stemkaarten, 4 dobbelstenen, 1 cover voor de dobbelstenen, 21 actiekaarten, 1 fiche voor de veiligheidsagent en de spelregels in het Frans.

SPELBESPREKING

Inleiding

De stad wordt bedreigd door uitgehongerde zombies. Eén groepje mensen vecht tot het eind voor wat ze waard zijn. De zombies zijn niet ver af en al vlug wordt duidelijk dat er nog doden zullen vallen. Wie overleeft het langst?

Voorbereiding

Elke speler kiest een kleur en ontvangt de personages in die kleur.
Het meisje, de kwajongen, de stoere bink en de pin-up.

Alle spelers ontvangen een stemkaart en 1 actiekaart.

De oudste persoon is de veiligheidsagent en startspeler.
Bij 3 of 4 spelers wordt locatie twee op het spelbord gesloten.
Elke speler gooit twee dobbelstenen en zet één van zijn karakters in een locatie dat overeen komt met één van de twee dobbelstenen. Dit gaat door tot alle karakters geplaatst zijn.
De veiligheidsagent rolt 4 dobbelstenen en plaatst voor elke dobbelsteen één zombie in een overeenkomstige locatie.

Spelverloop

Stemmen.

Tijdens het spel wordt dikwijls gestemd. Een stemming verloopt altijd volgens hetzelfde principe.

  • Elke aanwezige speler mag eventueel een kaart spelen. De veiligheidsagent begint.
  • Om te stemmen wordt de stemkaart gebruikt. De aanwezige spelers tonen gelijktijdig voor wie ze gestemd hebben.
  • Je kan alleen stemmen voor karakters die op de locatie staan waar gestemd wordt. Je mag voor jezelf stemmen. Als je twee karakters op de locatie bezit, krijg je ook twee stemmen.
  • Bij een gelijk aantal stemmen, wordt opnieuw gestemd. Alle spelers (ook wie niet aanwezig is) krijgen dan 1 stem. Je moet wel stemmen voor één van de karakters van de gelijkstand.

Spelen.

Steeds opnieuw worden dezelfde fasen overlopen.

  • De vrachtwagen onderzoeken.
    Alle karakters die zich op de parking bevinden, beslissen via een stemming wie de vrachtwagen mag onderzoeken. De gelukkige neemt de bovenste drie kaarten van de stapel. Eén kaart mag hij houden, één kaart moet hij weggeven en één kaart wordt onder de stapel gestopt.
  • De veiligheidsagent kiezen.
    Een stemming beslist wie de nieuwe veiligheidsagent wordt. Indien de stemming twee keer op een gelijkstand eindigt, blijft de oude veiligheidsagent aan de macht.
  • De zombies komen eraan.
    De veiligheidsagent gooit 4 dobbelstenen en stopt ze onder de cover. Hij mag het resultaat bekijken als hij deze ronde verkozen werd.
  • Locaties kiezen.
    De nieuwe veiligheidsagent moet als eerste een bestemming kiezen. De andere spelers kiezen een locatie met hun stemkaart.
  • Verplaatsen.
    De spelers maken nu bekend welke locatie ze gekozen hebben. Daarna zet de veiligheidsagent 4 zombies op het spelbord. Hun locatie wordt door de dobbelstenen onder de cover bepaald.
    Als op een lege locatie 8 of meer zombies staan, wordt die locatie permanent gesloten.
    Vervolgens moeten de spelers om beurt een karakter verplaatsen naar de bestemming die ze gekozen hebben, de veiligheidsagent begint. Elke locatie geeft aan hoeveel karakters daar maximum mogen staan.
  • Aanval van de zombies.
    Er wordt een extra zombie gezet op de locatie met het meeste karakters.
    Er wordt een extra zombie gezet op de locatie met het meeste pin-ups (= soort karakter).
    Op alle locaties waar er evenveel of meer zombies dan karakters staan, moeten de aanwezigen stemmen van welke speler een karakter opgegeten wordt.
    In de supermarkt zijn 4 zombies genoeg om aan te vallen.
    Als zombies gegeten hebben verdwijnen ze van het spelbord. Zombies op de parking verlaten na elke ronde het spelbord maar daar moet voor elke zombie een karakter gegeten worden.

Kaarten.

De kaarten die de spelers ontvangen kunnen gebruikt worden om te vluchten, zombies te vernietigen, stemmingen te beïnvloeden enz…
De actiekaarten.
Cachette: je mag niet stemmen en niemand mag op jou stemmen. Sprint: verander de plaats die je gekozen hebt. Menace: krijg een extra stem. Cameras: bekijk het resultaat van de worp. Materiel: houd een extra zombie buiten. Canon: dood 2 zombies.

2 extra actiekaarten: (een extra overwinningspunt en de zombies vallen niet aan.)

 

De winnaar

Spelers die geen karakters meer bezitten, mogen nog deelnemen aan groepsstemmingen. Zij mogen in de volgende ronde één zombie op het spel plaatsen. Het spel eindigt als alle karakters in dezelfde locatie staan (parking niet inbegrepen) of als er slechts 4 karakters overblijven. De speler met het meeste punten op zijn overgebleven karakters wint het spel.

 

SPELBEOORDELING

Het eerste wat in het oog springt als je deze doos opent, is het prachtige spelmateriaal. Voor die prijs mag dat natuurlijk wel.
De zombies die verzamelen voor de verschillende locaties, personen die heen en weer vluchten, het thema zit prima in het spel verweven.
Het spelmechanisme zelf werkt wat minder goed. De stemmingen zijn dikwijls een maat voor niks en kunnen na een tijdje vervelen. Als tijdens het spel een deel van jouw groep reeds verorberd is, verminderen ook de mogelijkheden. Daardoor ligt jouw lot dikwijls in handen van anderen. Vooral als er minder dan 5 spelers zijn. Dit spel speel je best met 5 of 6 spelers die vooral thema belangrijk vinden.
Er zijn er die beweren dat je veel moet discussiëren tijdens dit spel om andere spelers te overtuigen. In onze sessies is dit in elk geval niet gebleken. Er werd rationeel gestemd, wat misschien niet de bedoeling is en misschien is dit de reden waardoor dit spel ons minder bevalt.
In elk geval, als ik wil discussiëren haal ik Intrige uit de kast.

November 2009

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *