Lees hier het verslag van de eerste dag. Een overzicht van de gespeelde spellen vind je onderaan.
Het plan was om vroeg naar Hal 3 te gaan en daar een vrije tafel bij een van de gewildere spellen te bemachtigen. Misschien eindelijk eens een spel spelen bij Eggert Spiele, Minute Realms – maar hoofddoel was Alien Artifacts. We kwamen aan om iets na tienen, maar alle tafels bij de stands zaten al vol met spelers. Misschien waren de deuren eerder opengegaan? Uiteindelijk was er nog een tafel vrij bij Queens Games met het spel Metro. Een gouwe ouwe uit het jaar 1997(!). Het spel beviel ons echter best goed. We kwamen er al snel achter dat je ok erg goed je medespelers dwars kunt zitten, in plaats van je eigen netwerk uit te bouwen. Een leuk begin van de dag in ieder geval.
Daarna slenterden we verder op zoek naar lege tafels. Ondertussen keken we met een schuin oog naar de spellenwinkels, want we hadden nog geen spel gekocht. Er stonden een paar op mijn lijstje. Onder andere Nations en Funkenschlag. Maar eerst de toevalstreffer in Hal 3. We liepen langs de grote winkel van Asmodee en tegenover werd het spel Professor Evil and The Citadel of Time gespeeld. Geheel toevallig stonden net een paar mensen op en konden wij aanschuiven. We hadden er nog niet van gehoord, maar het zag er leuk uit. Het is een co-op en wij vonden het okay. We hadden bijna van Professor Evil gewonnen, maar we kwamen net een schat tekort. Het spel is dus best moeilijk, maar het lijkt te doen.
Toen kwamen we langs een kleine stand waar een spel over een pyramide werd gepresenteerd. Het bleek een twee speler spelletje te zijn waarin je als ontdekker van de pyramide je een zo lucratieve gang probeert te graven. Dit doe je door tegels te plaatsen met een gang erop, je probeert de tegels zo aan te leggen, zodat je de meeste punten kunt verdienen. Een beetje vooruitplannen is er wel bij. Het leuke is, dat beide spelers dezelfde tegels in dezelfde volgorde plaatsen. Een echte strijd dus. Het was best leuk om eens te doen en er zal best wel wat diepgang in zitten, naarmate je het vaker doet. Helaas is de naam van het spelletje me ontgaan.
We gingen verder en het was al een stuk drukker dan op donderdag merkten we. Toevallig zagen we een leeg tafeltje en wilden even zitten en bijkomen. En zie daar een aardige Amerikaanse speluitlegger vroeg of we ook een spelletje wilden spelen. Tja… dat wilden we wel natuurlijk. Het werd Artifact Stack, een leuk kaartspelletje. Het speelde lekker weg, maar het was wel belangrijk om op je tegenstanders te letten, anders kapen zij zomaar heel wat punten voor je neus weg.
De tafeltjes waren vol, dus gingen maar weer in hal 6 en 7 kijken. We vonden een vrije tafel bij het spel Babycruise. Van de makers van Babyclues en Babyblues. Een simpel kaartspelletje dat ons, ondanks de enthousiaste speluitleg van de bedenker van het spel, niet kon bekoren. Het thema stond ons niet echt aan: we waren ouders op een cruiseschip in een casino, terwijl onze(?) baby’s door het casino rennen en voor kapitein en politieagent speelden (ofzoiets). Een spelletje met veel geluk en weinig keus. In dezelfde stand was er nog het spelletje Sign, waarbij je met een partner speelt. Als een van beiden door het leggen en nemen van kaarten vijf dezelfde kaarten op de hand heeft, moet hij een vantevoren in het geheiem afgesproken teken maken. Als de partner dit oppikt en ‘sign’ roept dan heeft dat team gewonnen. Als het andere team het teen echter herkent, dan heeft dat team gewonnen. Een leuk idee, dat je als het laat wordt als afsluitertje kunt spelen.
Daarna hebben wij geen spel meer kunnen spelen. Ondergetekende wilde nog graag Alien Artifacts uitproberen en ook het abstracte legspelletje Azul genoot zijn interesse. Maar helaas was het bij deze tafels erg vol. Het liep ook alweer tegen het einde van de dag en dus was het zaak om niet met lege handen naar huis te gaan. De buit bestond uiteindelijk uit Nations, Azul en Funkenschlag. Reviews van deze spellen binnenkort op deze site. En ook die van Alien Artifacts, die ik een paar dagen toch kon spelen.
Overzicht van spellen
Metro
In Metro leg je rails neer om vanuit je eigen treinen een zo lang mogelijke spoorrails te maken. Aan de buitenkant zijn de beginstations om en om verdeeld. Je kiest een tegel met een spoornetwerk erop en legt het op het bord. Als je daarmee een spoor dicht maakt, dan krijg je 1 punt per tegel (een tegel kan vaker punten scoren). Als de spoorlijn eindigt in een van de eindstations in het midden scoor je dubbele punten. Een spoorlijn moet echter minstens twee tegels lang zijn. Het spel eindigt als het hele bord vol is.
Een simpel spel, dat wij bij de eerste keer spelen erg leuk vonden. Je kunt je medespelers goed dwarszitten en dat lijkt ook hetgene te zijn, dat je hoofddoel is. Het spel is vooral bedoeld als vullertje tussen twee grote spellen.
Professor Evil and The Citadel of Time
Dit is een cooperatief spel waarbij je moet inbreken in het huis van Professor Evil en vier schatten moet stelen uit het huis. Elke schat wordt bewaakt door vallen, elke schat weer door andere vallen. Je moet dus eerst de vallen uitschakelen voordat je een schat kunt stelen. Dat moet wel op tijd gebeuren, na een paar rondes ben je te laat om de schat te stelen. Als je vier keer te laat bent, dan heb je verloren. Elke speler is een ander karakter: de een kan goed vallen uitschakelen, de een kan deuren openen, etc. In je beurt kun je een deur openen, van kamer wisselen, een val uitschakelen en een schat pakken. Professor loopt echter ook door het huis door middel van dobbelstenen aan het einde van de ronde. Hierdoor worden vallen weer geactiveerd en deuren gesloten.
Een leuk samenwerkingsspel waarbij je heel goed moet samenwerken om vier schatten te stelen. Je moet de eigenschappen van de verschillende karakters op de juiste manier inzetten. Het is een licht puzzelspel om te bedenken, wie waar in welke volgorde door het huis kan lopen. Maar het meestal redelijk duidelijk. Toch kan de dobbelsteen veel roet in het eten gooien en dat is best wel frustrerend. Het is wel een spel waarbij je veel met elkaar praat om de verschillende karaktereigenschappen te bespreken en de algemene taktiek. Een cooperatief spel voor de familie.
Artifact Stack
Een kaartspelletje waarbij je een tempel moet doorzoeken naar waardevolle kaartencombinaties. Van sommige kaarten moet je een set verzamelen, sommige kaarten laten je kaarten stelen, sommige kaarten zijn pas vele punten als je er vele verzameld, etc. Je moet de juiste kaartencombo’s maken dus. Twee kaarten van een soort geven je punten, maar ga je voor die derde dan scoor je een stuk meer. Je kunt echter niet alle kaarten meteen pakken, want ze zijn in een pyramide-structuur op elkaar gelegd. Sommige kaarten zijn ook nog eens omgedraaid. Door een muntje te betalen mag je een kaart omdraaien of een kaart pakken vanonder een andere kaart. Een geinig kaartspelletje voor de hele familie, waarbij je voor enkele interessante keuzes komt te staan en waarbij je je medespelers goed dwars kunt zitten.
Babycruise
Een erg simpel kaartspelletje. In je beurt trek een kaart en afhankelijk van de kaart geef je deze af of neem hem op de hand. Op elke kaart staat ofwel een babytje ofwel een gokautomaat met vier symbolen. Doel is om drie gelijke fruitsymbolen te verzamelen of de symbolen op de gokautomaten te verzamelen. Elke baby heeft een andere eigenschap, zo is er het ‘verlegen’ babytje waarbij de kaart aan degene moet geven die de minste kaarten heeft. De politieagent die je kunt spelen op een speler waarvan je denkt dat hij of zij drie dezelfde cocktailkaarten op de hand heeft – want dan is hij uit het spel. Of een kapitein, waarvan ik alweer vergeten wat deze deed. Doel is om 7 gouden flesjes te verzamelen. Nuja, een erg simpel spelletje dat we liever links lieten liggen.
Leuk dat Spellenclub13 weer goede recensies geeft. Vroeger stond er dan altijd een melding op de startpagina van http://www.bordspelmania.eu. Kan dat opnieuw? Keep up the good work!
Bedankt voor de fijne woorden! Ik zal eens contact met de beheerders van Bordspelmania.eu opnemen.